Absorptiekoelkast en zonnepanelen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
JaapB
Berichten: 613
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 10:02
Locatie: 8x

Absorptiekoelkast en zonnepanelen



Bericht door JaapB »

Experts.
Ik ben slotenmaker, dus snap hoe ze werken en hoe ik ze open krijg. Van woning tot kluis.
Ik heb samen met mijn vrouw ons derde huis van top tot teen verbouwd. Van water, elektra tot stuccen.
Maar van de koelkast in de camper en zonnepanelen heb ik geen kaas gegeten.
Het volgende:
De koelkast draait op 12v tijdens het rijden.
Als ik stop en de motor uitzet schakelt hij om naar gas.
Als ik aan de paal sta schakelt hij om naar 220v.
Gaat allemaal automatisch, dus lekker makkelijk voor mij.
Tot zover snap ik het.
Waarom kan hij niet bij stilstand op 12v in plaats van gas? Trekt hij dan de huishoud accu leeg?
En kan je dat wel voor elkaar krijgen met zonnepanelen?
Jaap.
Dethleffs Trend T7017, automaat, 150Pk, 2018.
AadenAnke
Berichten: 13242
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Koelkast vs zonnepanelen.



Bericht door AadenAnke »

Kort en simpel gezegd ja hij trekt de accu leeg en nog erg snel ook. Zoek maar eens uit hoeveel hij gebruikt je schrikt daar van. Wil je via 12 volt dan een heel zuinige 230volt koelkast met een omvormer en zonnepanelen. Zat leesvoer over te vinden hier op het forum

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Absorptiekoelkast en zonnepanelen



Bericht door Marco Polo »

Een absorptiekast verbruikt 6 tot 8 keer zoveel aan elektra als een compressor koelkast.
Die van ons kan gemiddeld zo’n 200 watt aan vermogen opnemen.
Gaat een paar uur goed en dan is de accu leeg is de ervaring :D

Maar er zijn koelkasten en laadregelaars die je met elkaar kan koppelen.
Als de regelaar van de zonnepanelen merkt dat de accu’s vol zijn dan kan hij de koelkast op 12V dwingen.
Tot er weer een lagere spanning in de accu’s gedetecteerd wordt en dan stopt het weer.
Wij hebben een Votronic solar regelaar en een Dometic 8505 AES kast en daar zou je dit mee kunnen doen heb ik wel eens begrepen.
Laatst gewijzigd door Marco Polo op za 26 jun 2021, 8:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19156
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Absorptiekoelkast en zonnepanelen



Bericht door Aloys »

AadenAnke schreef:
za 26 jun 2021, 8:17
Kort en simpel gezegd ja hij trekt de accu leeg en nog erg snel ook. Zoek maar eens uit hoeveel hij gebruikt je schrikt daar van. Wil je via 12 volt dan een heel zuinige 230volt koelkast met een omvormer en zonnepanelen. Zat leesvoer over te vinden hier op het forum
Of natuurlijk gewoon een 12V compressorkoelkast. Die zijn wat duurder dan een absorptiekoelkast maar na 20 jaar ervaring met die koelkasten wil ik niet anders meer.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Absorptiekoelkast en zonnepanelen



Bericht door Marco Polo »

12V is ook de minst efficiënte - of in ieder geval minst krachtige - energiebron voor een Absorptiekast heb ik wel eens begrepen.
isoplus
Berichten: 6381
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Absorptiekoelkast en zonnepanelen



Bericht door isoplus »

In mijn bootje en ook in de camper heb ik een 12 volt= compressorkoelkast en 2 zonnepanelen, dat gaat zelfs in bewolkt Nederland perfect.
Gebruikersavatar
JaapB
Berichten: 613
Lid geworden op: vr 07 okt 2016, 10:02
Locatie: 8x

Re: Absorptiekoelkast en zonnepanelen



Bericht door JaapB »

Zoals ik eerder zei dat ik er totaal geen kaas van gegeten heb.
Ben ik even in de camper gedoken.
Deze koelkast staat er in.
Dus inderdaad een absorptiekast.
Begrijp ik het goed dat een compressorkast alleen maar op 12v werkt?
En dan zou zonnepanelen de accu op peil kunnen houden.
Bijlagen
D683047B-D251-4BFA-810B-D51D7B08C6E6.jpeg
D683047B-D251-4BFA-810B-D51D7B08C6E6.jpeg (235.1 KiB) 589 keer bekeken
Dethleffs Trend T7017, automaat, 150Pk, 2018.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Absorptiekoelkast en zonnepanelen



Bericht door Atoz »

Als geld niet echt jouw eerste probleem is dan....

Aloys (*) heeft een 12 volt Compressorkoelkast, een 200Ah AGM accu en 200 Wp op het camperdak.
En daar is hij heel tevreden over.
In zoverre dat deze gebruiker (*) ook nog wel wat elektriciteit verbruikt om te zenden.
Tijdens het rijden laad hij ook nog zijn huishoudaccu.

Sommigen (onder andere Kroppie) hebben een 230 volt huishoud COMPRESSOR koelkast (er zijn 230 volt barkoelkastjes die geen compressor hebben)
Die sluiten ze dan aan op een 12 volt naar 230 volt omvormer.
Kroppie heeft dan ook nog een extra thermostaat in de koelkast ingebouwd die de omvormer aan en uit schakelt.
Omdat je en de verliezen van de omvormer kunt beperken.

Veel ingewikkelder is het allemaal niet, maar dan volgen er nu wel 50 berichten over het wel of niet van die omvormer en dat gas zuinig is....

De vraag is wil jij van het gas af?

Edit: een compressorkoelkast werkt alleen op elektriciteit, niet op gas
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
myway
Berichten: 15524
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Absorptiekoelkast en zonnepanelen



Bericht door myway »

Het verbruik van de thetford koelkast is dus op 12 volt 205 watt geeft dus een verbruik van ongeveer 17 Amp/u
Dan ben je zo klaar met de accu.
DJSmiley
Berichten: 4036
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Absorptiekoelkast en zonnepanelen



Bericht door DJSmiley »

En om 17A uit een zonnepaneel te krijgen... dat is ook wel een dingetje.

Met een 300wp paneel red je dat wel, maar alleen als de zon maximaal schijnt. Dat is in de praktijk natuurlijk lang niet altijd zo. Gevolg is dus dat je altijd al wel (iets) uit de accu haalt.

Daar is eigenlijk geen accuset tegen te bouwen. 17A/uur = 408Ah per 24 uur. Zeg even dat zo'n absorbtieding snel 80% van de tijd stroom zal gebruiken dan zit je nog op 325Ah. Dat betekend dat je minimaal 600Ah aan accu's moet hebben. Dat is kwa ruimte, en zeker kwa gewicht, niet te doen.

Een zonnepaneel kan wel schelen, maar is heel erg afhankelijk van de zon (duh). Kun je 500-600wp kwijt, dan kun je de accu kleiner maken, maar zelfs dan heb je toch snel 400Ah nodig aan loodaccu's. (=200ah bruikbaar) en bij een zwaar bewolkte dag red je het gewoon nog steeds niet.

En Lithium.. dat is, specifiek voor dit doel, wel een dure gein. Dan is een andere koelkast een stuk effectiever en goedkoper.

Met een compressorkoelkast kan het prima. Koelt ook nog eens een stuk beter. Dan praat je over 30-50Ah verbruik per dag. Met een 200Ah accu kun je dan 2-3 dagen vooruit en als je een beetje zonnepaneel hebt (200wp+ ofzo) kun je de accu ook al een eind op pijl houden, tot zelfs vol als er voldoende zon is. Netto kun je dan snel 4-5 dagen zonder al teveel moeite vooruit, en met goede zonnige dagen al eigenlijk onbeperkt.
Rij je tussendoor ook af en toe dan helemaal

Absorbtiekoelkast: Op gas houden. Naast dat ie gewoon teveel stroom zuipt is ie vaak op gas ook nog efficienter.
Wil je op elektra: Dan een compressorkoelkast/box
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Absorptiekoelkast en zonnepanelen



Bericht door GeMa »

A. Je kunt de AES koelkast altijd nog op handmatig zetten en dan op 12 volt.
B. Dan is het inderdaad snel gedaan met je accu, want een absorptie koelkast gebruikt aardig wat stroom.
C. Tegen dat verbruik zijn geen zonnepanelen (op de camper) opgewassen.
D. Je kunt hem natuurlijk ook (handmatig) op gas zetten, dat is tevens de meest efficiënte stand voor een absorptie koelkast.
E. Maar let op, je mag met een "brandende" koelkast niet rijden of een tankstation in.
F. En, je kunt natuurlijk kiezen om de absorptie koelkast door een compressor koelkast te vervangen.
G. Die (compressor) gebruikt inderdaad minder stroom en wellicht kun je dat verbruik wel "dekken" met zonnepanelen.
H. Houd er wel rekening mee dat een compressor koelkast niet op gas kan, dus onderweg moet ie altijd op 12 volt.
Gebruikersavatar
Patrick1307
Berichten: 118
Lid geworden op: za 21 mar 2015, 15:29

Re: Absorptiekoelkast en zonnepanelen



Bericht door Patrick1307 »

Dus het nadeel is dat hij niet op gas werkt maar ook dat hij geluid maakt. Voor je zelf niet prettig, maar ook niet voor de buurman op de camperplaats.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Absorptiekoelkast en zonnepanelen



Bericht door Atoz »

Patrick1307 schreef:
za 26 jun 2021, 12:52
Dus het nadeel is dat hij niet op gas werkt maar ook dat hij geluid maakt. Voor je zelf niet prettig, maar ook niet voor de buurman op de camperplaats.
Hebben 8 jaar ervaring met een 12 volt Compressorkoelkast
Nauwelijks iets te horen

Als jouw buurman er last van heeft, heb je echt een probleem ofwel rij je rond met een koelwagen met externe compressor.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6772
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Absorptiekoelkast en zonnepanelen



Bericht door evdoetelaar+larana »

Geluid van een compressorkoelkast valt wel mee, is voor ons niet hinderlijk. En 's-nacht in de nachtmodus minder geluid (en minder stroomverbruik).
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Plaats reactie