Fiat Ducato valt uit 5de versnelling

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Purk
Berichten: 202
Lid geworden op: za 31 jul 2010, 16:39
Locatie: Wageningen

Fiat Ducato valt uit 5de versnelling



Bericht door Purk »

Toen ik vanmorgen op de snelweg reed en wilde doorschakelen naar de 5De versnelling leek t alsof ie er gewoon weer uitviel. Dus iets met de versnellingsbak neem ik aan. Drie keer geprobeerd, maar lukte niet.

Andere versnellingen doen t prima.
Ik heb een fiat ducato 15 MH 2.3jtd uit 2003.
Iemand een idee wat er stuk is en/of een goede garage omgeving Wageningen om dit op te lossen?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51044
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ducato valt uit 5de versnelling



Bericht door Kroppie »

syncromeshring, schakelmof(+ eventueel schakelvork), en de 2 tandwielen van de 5e vervangen en klaar, komt door met te weinig toeren in de de 5 te rijden, dan is de druk op de vergrendeltandjes in de schakelmof en grote tandwiel groot, en bij te lage toeren is de draaiing van de motor niet eenparig dwz niet helemaal gelijkmatig, daardoor slaan de vergendeltanden op elkaar in, en vergendelen op den duur niet meer, en dan springt ie uit de versnelling

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
rhomodel
Berichten: 584
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Ducato valt uit 5de versnelling



Bericht door rhomodel »

Zou gewoon naar een fiat-peugeot-citroen garage gaan. Goede garage: elke garage zou dat moeten kunnen oplossen, zeker een vakgarage: maar die kost dan wel wat meer.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51044
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ducato valt uit 5de versnelling



Bericht door Kroppie »

ben je handig en heb je gereedschap ,dan is het bij mooi droog weer goed op straat voor de deur te doen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Ducato valt uit 5de versnelling



Bericht door macfocus »

Fiat Kuijer in Veenendaal kan je daar prima mee helpen. Is voor jou redelijk dichtbij.
Die liggen niet direct wakker van een oudere Ducato.
Uurtarief is wel pittig, maar ik heb geen idee van de hoeveelheid werk.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51044
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ducato valt uit 5de versnelling



Bericht door Kroppie »

in 2 uur goed te doen, incl koffie.
bak hoeft er niet uit, links opkrikken, linker wiel er af en je kan er bij, bak aftappen, en blikken deksel aan de linker wielzijde verwijderen, dekselpakking de 2 borg moerenen bakolie meebestellen,na vastdraaien borgrand met een beitel in de asgroef slaan

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Purk
Berichten: 202
Lid geworden op: za 31 jul 2010, 16:39
Locatie: Wageningen

Re: Fiat Ducato valt uit 5de versnelling



Bericht door Purk »

Dank. Dan weet ik waar ik naar moet vragen. En t klinkt minder erg dan ik dacht.
K uit Veenendaal niet zulke heel goede ervaringen. Dus ga maar naar lokale garage.


Update 1/7. Versnelling gemaakt. Het bleek een afgebroken tandje op t vaste tandwiel. Een heel klein missend tandje op t tandwiel. Gelukkig had hij dit er meteen bij besteld, dus kon alles direct worden gemaakt.
Rekening 1,5 uur werk en het onderdeel 5E incl tandwiel en versnellingsbakolie kostten 580 excl btw.
Alles incl en vaste korting waren we 780 euro kwijt.
cgrotewal
Berichten: 92
Lid geworden op: vr 23 jul 2010, 20:16

Re: Fiat Ducato valt uit 5de versnelling



Bericht door cgrotewal »

Ik heb dit probleem vorig jaar ook gehad ook een 2,3 jtd. Bij mij schoot hij ook uit de vijfde versnelling. ik heb een nieuwe vijfde versnelling laten aanbrengen door De Bridge (Kareltje Cola) in Herentals (Belgie), Hannekenshoek 10. Telefoon +32(0)14219920, Gsm +32(0)475392009. O ja, als je vroeg bij hem bent, kun je er op wachten. Je kunt ook kiezen voor een andere overbrenging verhouding van de vijfde versnelling.
Groet Kees
DHM
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo 25 jan 2009, 13:26
Locatie: Friesland

Re: Fiat Ducato valt uit 5de versnelling



Bericht door DHM »

Purk schreef:
zo 20 jun 2021, 19:24
Toen ik vanmorgen op de snelweg reed en wilde doorschakelen naar de 5De versnelling leek t alsof ie er gewoon weer uitviel. Dus iets met de versnellingsbak neem ik aan. Drie keer geprobeerd, maar lukte niet.

Andere versnellingen doen t prima.
Ik heb een fiat ducato 15 MH 2.3jtd uit 2003.
Iemand een idee wat er stuk is en/of een goede garage omgeving Wageningen om dit op te lossen?
Ik zie dat je al 11 jaar lid bent van dit forum, kan me haast niet voorstellen dat je dit onderwerp ooit gemist hebt.
Komt bijna elke dag voorbij, zijn al honderden topics van. :-B
Gebruikersavatar
SkiRon
Berichten: 443
Lid geworden op: do 31 okt 2019, 18:04
Contacteer:

Re: Fiat Ducato valt uit 5de versnelling



Bericht door SkiRon »

cgrotewal schreef:
di 19 okt 2021, 18:07
Ik heb dit probleem vorig jaar ook gehad ook een 2,3 jtd. Bij mij schoot hij ook uit de vijfde versnelling. ik heb een nieuwe vijfde versnelling laten aanbrengen door De Bridge (Kareltje Cola) in Herentals (Belgie), Hannekenshoek 10. Telefoon +32(0)14219920, Gsm +32(0)475392009. O ja, als je vroeg bij hem bent, kun je er op wachten. Je kunt ook kiezen voor een andere overbrenging verhouding van de vijfde versnelling.
Groet Kees
Idem hier en dat kost bij lange na geen 580 ex :-)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51044
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato valt uit 5de versnelling



Bericht door Kroppie »

prijs kun je niets over zeggen, bij de prijs ligt er voor het grootste deel aan welke onderdelen allemaal vervangen moeten worden , materiaal in deze is het duurste.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op wo 20 okt 2021, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Veebee
Berichten: 861
Lid geworden op: za 04 okt 2014, 23:47

Re: Fiat Ducato valt uit 5de versnelling



Bericht door Veebee »

:-?
Laatst gewijzigd door Veebee op do 21 okt 2021, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Het gaat niet om wat je doet ! , maar hoe je het doet !
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6199
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat Ducato valt uit 5de versnelling



Bericht door Bas vd laar »

De auto is uit 2003... :-?
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80278
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Fiat Ducato valt uit 5de versnelling



Bericht door Dafluc »

Waarna de rest van de discussie overbodig was.
Afbeelding
Plaats reactie