Hogedruk gasslangen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Hogedruk gasslangen



Bericht door camilo »

Hoe zit het nou met het verloop van de hoge drukgasslangen? In één van de laatste nummers van het Duitse blad "Reisemobil" werd een foto van een gaskast "gerectificeerd". Met nadruk werd er op gewezen de afgebeelde hoge drukslangen niet juist zouden waren gekoppeld aan de drukregelaar: de slangen liepen in een neerwaardse lus naar de drukregelaar. Dat zou gevaarlijk zijn omdat het gas in de slangen zou kunnen condenseren waardoor zich vloeibaar gas in de slang zou kunnen vormen en dat zou dan weer de werking van de drukregelaar beïnvloeden. Linke soep dus, volgens "Reisemobil". Ik begrijp overigens dat gecondenseerd gas met een factor van bijna 250 in volume afneemt, dus hoeveel vloeibaar gas zou er bij condensatie uiteindelijk in de slangen komen? In het -eveneens Duitse- blad "Promobil" van juli 2021 (deze maand in de winkel) staat op blz. 77 een gaskast afgebeeld met, u raadt het al, een gasinstallatie met, zover zichtbaar, tenminste één doorhangende gasslang. Toch eens in mijn eigen gaskast gekeken en jawel: ook daar! Nooit naar gekeken en nooit last van gehad..... So far, so good? Ik zou toch wel eens het naadje van de kous willen weten! En hoe zit het met de gasfilters? Komt gas daar in vloeibare vorm door heen om zo de drukregelaar te bereiken?

Even terzijde: als ik gas tank, draai ik van te voren de afsluiters op de tankflessen dicht en wacht met het openen een minuut of tien na het gas tanken

En nu ik toch aan het zeuren ben over het gas: de laatste keer dat ik de installatie liet afpersen vroeg ik de monteur of hij wel de kranen naar de verbruikers had opengedraaid. Nee dus. Ik sluit die kranen eigenlijk na gebruik altijd; ik zie in in ieder geval geen goede reden om ze altijd open te hebben. Afijn, de monteur had de kranen naar de verbruikers dus niet opengedraaid en vond het onnodige onzin om die kranen na gebruik te sluiten. Stel ik me dus aan, of wat?
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Hoge druk gasslangen



Bericht door de Jonckheer »

Ik neem aan dat je thuis niet elke dag de gaskranen dicht draait? Waarom in de camper dan wel? Ik heb er nog nooit een dicht gedraaid, ook niet tijdens het vullen omdat er absoluut geen vloeibaar gas in die dampleiding komt omdat dat gas niet hoog genoeg kan komen vanwege de 80% beveiliging. Ik wil je geen zeur noemen maar een beetje minder krampachtig als het over gas gaat zou niet gek zijn. :lol: :lol: :mrgreen:
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Hoge druk gasslangen



Bericht door rhomodel »

Wat is nu je vraag? Je laat niet zien hoe jou installatie er uit ziet, en ik weet niet wat Reisemobil voor een probleem had aan de hand van de beschrijving: is het probleem een hangende leiding. Neem aan dat er na de gasfles een druk regelaar zit?
Over gasfilter: gebruik de zoekfunctie: was pas een heel string aan postings over.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Hoge druk gasslangen



Bericht door camilo »

@de Jonckheer: dat doe ik dus thuis wél als ik langer dan een paar weken op reis ben. Ook het water sluit ik af en van alleen de elekriciteit blijft de groep waarop het alarm op staat aan.

Dus de gaskranen in het keuken zijn er alleen maar voor het mooie? Anders hadden ze van mij wel op een andere plek kunnen positioneren.

Over gasflessen dicht draaien bij het tanken van LPG heeft een topic gelopen. De een doet het wel, de ander niet. Jij niet, fijn voor je. Maar dat waren niet mijn vragen. Misschien kun je daar nog je alwetend licht over laten schijnen?
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Hoge druk gasslangen



Bericht door camilo »

@ Rhomodel: het gaat niet om een lage druk installatie waarbij de drukregelaar al op de fles zelf zit maar om een hoge druk installatie; in de slang heerst dezelfde druk als in de fles. Dus als er vloeibaar gas in de slang zit wordt dan wordt dat de drukregelaar ingeperst en zo verder de leidingen in naar de verbruikers. De gasslangen mogen daarom dus, volgens "Reisemobiel" niet doorhangen als een soort sifon waarin het gas vloeibaar zou kunnen worden. Duidelijker dan dat kan ik het niet verwoorden.
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Hoge druk gasslangen



Bericht door isoplus »

Zonder het genoemde artikel gelezen te hebben is antwoord geven op je vraag wat moeilijk.
Ter geruststelling, in een goed geplaatst en goed werkend systeem komt er geen vloeibaar gas in de leidingen of slangen die lopen vanaf het afname punt op de fles of tank, tenminste als je een dampgastank hebt en niet een tank die vloeibaar lpg aan de motor moet leveren.
Dus alles wat je afneemt verlaat de tank in gasvorm, dit gas condenseert niet meer in de leidingen.
Wel wordt aanbevolen de slangen op afschot naar de tank of fles aan te leggen bij tanken van lpg, dit om eventuele olieresten naar de tank of fles te laten terug vloeien.
Het gasstel afsluiten moet voldoende zijn, de kranen met de rode knoppen gebruik je indien er een defect is aan het gastoestel.
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Hoge druk gasslangen



Bericht door camilo »

@Isoplus: maar dat is wat "Reisemobil" stelt: het vloeibare gas zou kunnen condenseren in een doorhangende slang en daarom moeten de slangen op afschot worden gemonteerd zodat gecondenseerd gas terugvloeit de fles in (en natuurlijk ook die eventuele olieresten). Misschien wel leuk om te weten: mijn slangen hingen dus door maar toch bevatten beide LPG-filters enkele druppeltjes olie. Je zou zeggen dat die al eerder in de doorhangende slangen hadden moeten neerslaan! Morgen haal ik die slangen eens los om te kijken of daar ook olie in is neergeslagen.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8595
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Hoge druk gasslangen



Bericht door seth_space »

camilo schreef:
zo 20 jun 2021, 21:27
@Isoplus: maar dat is wat "Reisemobil" stelt: het vloeibare gas zou kunnen condenseren in een doorhangende slang
Vloeibaar gas kan niet condenseren. Je spreekt eerder over gas dat condenseert in de slang en dan vloeibaar wordt. Dat lijkt me juister.

Spreken we hier over een gewone gasfles of betrek je ook een LPG aansluiting erbij?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Hoge druk gasslangen



Bericht door camilo »

@seth_space: dat bedoelde ik ook, sorry! Dus het gas dat zou condenseren tot vloeistof (en dan op de bodem van de lus zou accumuleren om vervolgens door de gasdruk als vloeistof door de drukregelaar heen de leiding te worden ingeperst).

Eventueel geaccumuleerd vloeibaar gas kun je natuurlijk sowieso weer snel kwijt raken door de fles dicht te draaien. Even een gaspitje ontsteken en de (hoge) druk in de slang neemt af en het eventueel in de slang aanwezige vloeibare gas verdampt weer. Als de gaspit uitgaat dan weet je dat er geen -al dan niet- vloeibaar gas (meer) in de leidingen zit.

Het verhaal in "Reisemobil" ging over staande gasflessen in de gaskast, dus niet over een (onderbouw) gastank. Daarbij maakt het toch niet uit of het LPG-tankflessen zijn of gewone ruilflessen zijn, zolang het gaat over een hoge druk gasinstallatie.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Hoge druk gasslangen



Bericht door myway »

Zou het niet gewoon handig zijn als je een foto plaatst hoe het zit.
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Hogedruk gasslangen



Bericht door isoplus »

Je hebt het over "Hoge druk" dus voor de altijd aanwezige reduceer want de apparaten werken met 50 of 30 millibar boven de atmosferische druk.
Er dus dus weinig of geen kans op dat je vloeibaar gas in je lage druk leiding krijgt in dien je installatie goed werkt.
Overigens is het niet aan te bevelen een gaspitje aan te steken als je WEET dat er vloeibaar propaan in dat stuk van je leiding zit.
Laat het dan maar gewoon ontsnappen terwijl je goed ventileert en alle spanning 230 en 12 volt uitgeschakeld hebt.
Ooit was hier iemand die per abuis in Spanje een lpg tank gemonteerd kreeg voor afname van vloeibaar gas, bij testen ging zijn keuken in de fik!
Ga die experimenten maar niet aan.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8595
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Hogedruk gasslangen



Bericht door seth_space »

@camillo, bij een lpg installatie heb je echte hoge druk slangen.
Van vulpunt op camper naar lpg fles, waarin ook vloeibare lpg zal zitten. Aan beide zijden afgesloten door klep.
Dan vanaf fles naar drukregelaar en tenslotte het lage druk deel van regelaar naar afnemers. (gaspitten, boiler etc)
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Hogedruk gasslangen



Bericht door isoplus »

Op www.gaswinkel.nl staat een publicatie betreffende de gasinstallatie. Overigens staat er op het web veel informatie over gas gebruik in recreatievoertuigen en -bootjes.
Lees je even in en laat je niet van de wijs brengen, een goed aangelegde gasinstallatie is gewoon veilig mits gebruikt en onderhouden zoals het hoort.
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Hogedruk gasslangen



Bericht door camilo »

@isoplus: vandaar de waarschuwing in "Reisemobil"; de drukregelaar zou niet werken als daar vloeibaar gas in komt; het gas zou daardoor in vloeibare vorm zijn weg naar de verbruikers vinden. Met hoge druk bedoel ik de druk in de fles én in de slang die van de fles naar de drukregelaar gaat. Ik heb het dus niet over drukregelaars die op de fles zelf zijn gemonteerd.

@seth-space: hoge druk of lage druk hangt er vanaf of de drukregelaar al dan niet op de fles (ruil- of tankfles) is gemonteerd. Ik weet hoe een LPG-tankflessen installatie werkt, die heb ik al twaalf jaar. Hoge druk dus van het vulpunt naar de flessen en van de flessen naar de drukregelaar. Vanaf de drukregelaar met lage druk naar de verbruikers.

De oorspronkelijke vraagstelling kwam er op neer: is het echt een reëel gevaar om de slangen van de fles naar de drukregelaar door te laten hangen alvorens naar de drukregelaar te gaan. Kan zich echt zoveel vloeibaar gas accumuleren in die bocht naar onder? Immers, wat is nu tenslotte eigenlijk het volume van dat stukje slang dus hoeveel vloeibaar gas zou zich door condensatie in de slangen kunnen vormen. Of zou dat een continu proces kunnen zijn?

Op het moment dat de kraan van de gasfles wordt gesloten en de kraan naar een verbruiker opent valt de druk in de slang weg weg en gaat het gas in een flits van zijn vloeibare vorm weer over in gasvormige toestand. Denk maar aan die gaswolk bij het ontkoppelen van het tankpistool: geen drup vloeibaar gas.
Laatst gewijzigd door camilo op ma 21 jun 2021, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie