Hogedruk gasslangen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Hogedruk gasslangen



Bericht door bus21 »

Wij hebben geen LPG, gewoon Propaan tank (klein groen 3 kg ding)
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10102
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Hogedruk gasslangen



Bericht door Peter LMC »

Je hebt dus een (propaan) gasflesje.
Wel verwarrend als je dat een tank noemt.
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Hogedruk gasslangen



Bericht door isoplus »

bus21 schreef:
di 22 jun 2021, 9:59
Wij hebben een drukregelaar direct op de tank en dus geen hoge druk slangen. Moet je dan ook opletten met neerhangende lussen in de slangen?
Dus de slang tussen regelaar en koperwerk en tussen koperwerk en kooktoestel? (Andere gasgebruikers hebben we niet)
Maak je er maar niet druk over, dat werk prima.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10102
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Hogedruk gasslangen



Bericht door Peter LMC »

We waren al weer af aan het dwalen.
Maar het gaat over de systemen die tussen de fles en de regelaar etc eerst nog een
slang hebben zitten.
Zoals Isoplus al vermeld, dat is bij een systeem met de regelaar op de fles niet van toepassing.
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Hogedruk gasslangen



Bericht door bus21 »

Dank voor jullie antwoord!
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Hogedruk gasslangen



Bericht door camilo »

Zoals gevraagd wat foto's van de situatie in mijn gaskast. Het is nogal krap in die gaskast en met name de stugge hogedruk slangen van de flessen naar de drukregelaar oefenen nogal wat kracht uit op de aansluitingen, met name sinds de toevoeging van de gasfilters. Dat zit me niet echt lekker, misschien toch weer terug naar die oranje slangen? Of alles eruit en gewoon drukregelaars op de flessen en een T-stuk. De regelaar is inmiddels tien jaar oud en zou dus aan vervanging toe moeten zijn. Te zien is ook hoe de slangen in de verdrukking komen als ik het gasluik sluit. Het hoogte verschil tussen de kranen van de gasflessen en de drukregelaar is slechts een centimeter of vier, vijf en dat maakt het verloop op afschot extra moeilijk, ook al omdat de gasflessen op de grondplaten staan voor de sonatic inhoudsmeters. (Fijne dingen trouwens, die Sonaticś, maar ik begrijp dat Truma ze niet meer maakt: ze kunnen weleens wat wispelturig zijn..)

Oeps, foto's zijn te groot, zal ze eerst kleiner moeten maken....
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Hogedruk gasslangen



Bericht door isoplus »

Die oranje slangen zijn niet echt stug en zijn prima, dus ff slangen aanpassen aan de situatie lijkt mij voldoende..
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Hogedruk gasslangen



Bericht door rhomodel »

Nog even ter aanvulling van het leiding verhaal van de eerste post. In Reisemobil stond ook een eenvoudige oplossing: leidingen moeten altijd omhooglopen van de fles naar de drukregelaar. Is de slang te lang, dan de fles draaien zodat de gasleiding alsnog omhoog loopt van de fles naar de drukregelaar.

Linkje : https://www.reisemobil-international.de ... wohnmobil/
Julius
Ergens in Friesland aan het water
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Hogedruk gasslangen



Bericht door camilo »

@rhomodel: de in "Reisemobil" afgebeelde flessen zijn ruilflessen. Met LPG-tankflessen met extra slangen voor de buitenvuller gaat draaien niet zo gemakkelijk. In mijn geval kan ik de tankflessen hooguit zo'n tien procent draaien; méér dan dat laten de vulslangen niet toe.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Hogedruk gasslangen



Bericht door myway »

Maar.
Zijn de foto’s al kleiner.
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Hogedruk gasslangen



Bericht door camilo »

@ myway: Wat betreft de foto's: heb sinds kort een chromebook en het is me nog niet duidelijk hoe ik daar op foto's kan verkleinen. Moet even de tijd vinden om me er in te verdiepen....
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Hogedruk gasslangen



Bericht door camilo »

@isoplus: ik kom even terug op je bericht van afgelopen maandag 14:03 uur. Je stelt dat, gelet op de omgevingstemperatuur, er geen reden is om aan te nemen dat het gas in de slang naar de drukregelaar zou kunnen condenseren. Condenseren betekent echter niets anders dan van gasvormig over gaan vloeibaar, zoals met verdamping het omgekeerde proces wordt aangeduid. Gas kan condenseren onder invloed van temperatuur én onder invloed van druk. In casu wordt het gas gecondenseerd door het onder druk te zetten en de druk die daardoor in de gastank heerst is ook aanwezig in de slang naar de regelaar. Gas dat zich daar in vloeibare vorm bevindt zal dan ook niet meer verdampen, tenzij de druk wordt weggenomen door de fles te sluiten en een verbruiker (niet ontsteken!) te openen. Het is niet ondenkbaar dat druppeltje voor druppeltje de "sifon" in de hoge druk slang met vloeibaar geworden gas zal verstoppen en op het moment dat een verbruiker wordt aangezet zal dat vloeibaar geworden gas door de druk vanuit de tank voor zich uit worden geperst, eerst de drukregelaar in en dan de verbruiker met de mogelijke gevolgen van dien.

Ik denk dat dát in ieder geval de theorie is achter de waarschuwing in 'Reisemobil".


funfact: onder invloed van temperatuur condenseert propaan pas bij minus 42 graden Celsius.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Hogedruk gasslangen



Bericht door Marco Polo »

Druk regelaar is een restrictie.
Druk ervoor een bar of 4 tot 10 (of hoger)
Druk erachter 30 mbar

Een druppel zal er nooit zomaar doorheen gedrukt worden.
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Hogedruk gasslangen



Bericht door camilo »

Ik praat ook alleen maar "Reisemobil" na. Maar hoe zit het als in plaats van gas vloeistof zich eerst aandient bij de regelaar, met daarachter de druk van het gas? Is de regelaar constructief ook daar in voorzien?
Plaats reactie