Hogedruk gasslangen
- Peter LMC
- Berichten: 10102
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Hogedruk gasslangen
Je hebt dus een (propaan) gasflesje.
Wel verwarrend als je dat een tank noemt.
Wel verwarrend als je dat een tank noemt.
- Peter LMC
- Berichten: 10102
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Hogedruk gasslangen
We waren al weer af aan het dwalen.
Maar het gaat over de systemen die tussen de fles en de regelaar etc eerst nog een
slang hebben zitten.
Zoals Isoplus al vermeld, dat is bij een systeem met de regelaar op de fles niet van toepassing.
Maar het gaat over de systemen die tussen de fles en de regelaar etc eerst nog een
slang hebben zitten.
Zoals Isoplus al vermeld, dat is bij een systeem met de regelaar op de fles niet van toepassing.
Re: Hogedruk gasslangen
Zoals gevraagd wat foto's van de situatie in mijn gaskast. Het is nogal krap in die gaskast en met name de stugge hogedruk slangen van de flessen naar de drukregelaar oefenen nogal wat kracht uit op de aansluitingen, met name sinds de toevoeging van de gasfilters. Dat zit me niet echt lekker, misschien toch weer terug naar die oranje slangen? Of alles eruit en gewoon drukregelaars op de flessen en een T-stuk. De regelaar is inmiddels tien jaar oud en zou dus aan vervanging toe moeten zijn. Te zien is ook hoe de slangen in de verdrukking komen als ik het gasluik sluit. Het hoogte verschil tussen de kranen van de gasflessen en de drukregelaar is slechts een centimeter of vier, vijf en dat maakt het verloop op afschot extra moeilijk, ook al omdat de gasflessen op de grondplaten staan voor de sonatic inhoudsmeters. (Fijne dingen trouwens, die Sonaticś, maar ik begrijp dat Truma ze niet meer maakt: ze kunnen weleens wat wispelturig zijn..)
Oeps, foto's zijn te groot, zal ze eerst kleiner moeten maken....
Oeps, foto's zijn te groot, zal ze eerst kleiner moeten maken....
Re: Hogedruk gasslangen
Die oranje slangen zijn niet echt stug en zijn prima, dus ff slangen aanpassen aan de situatie lijkt mij voldoende..
Re: Hogedruk gasslangen
Nog even ter aanvulling van het leiding verhaal van de eerste post. In Reisemobil stond ook een eenvoudige oplossing: leidingen moeten altijd omhooglopen van de fles naar de drukregelaar. Is de slang te lang, dan de fles draaien zodat de gasleiding alsnog omhoog loopt van de fles naar de drukregelaar.
Linkje : https://www.reisemobil-international.de ... wohnmobil/
Linkje : https://www.reisemobil-international.de ... wohnmobil/
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Ergens in Friesland aan het water
Re: Hogedruk gasslangen
@rhomodel: de in "Reisemobil" afgebeelde flessen zijn ruilflessen. Met LPG-tankflessen met extra slangen voor de buitenvuller gaat draaien niet zo gemakkelijk. In mijn geval kan ik de tankflessen hooguit zo'n tien procent draaien; méér dan dat laten de vulslangen niet toe.
Re: Hogedruk gasslangen
@ myway: Wat betreft de foto's: heb sinds kort een chromebook en het is me nog niet duidelijk hoe ik daar op foto's kan verkleinen. Moet even de tijd vinden om me er in te verdiepen....
Re: Hogedruk gasslangen
@isoplus: ik kom even terug op je bericht van afgelopen maandag 14:03 uur. Je stelt dat, gelet op de omgevingstemperatuur, er geen reden is om aan te nemen dat het gas in de slang naar de drukregelaar zou kunnen condenseren. Condenseren betekent echter niets anders dan van gasvormig over gaan vloeibaar, zoals met verdamping het omgekeerde proces wordt aangeduid. Gas kan condenseren onder invloed van temperatuur én onder invloed van druk. In casu wordt het gas gecondenseerd door het onder druk te zetten en de druk die daardoor in de gastank heerst is ook aanwezig in de slang naar de regelaar. Gas dat zich daar in vloeibare vorm bevindt zal dan ook niet meer verdampen, tenzij de druk wordt weggenomen door de fles te sluiten en een verbruiker (niet ontsteken!) te openen. Het is niet ondenkbaar dat druppeltje voor druppeltje de "sifon" in de hoge druk slang met vloeibaar geworden gas zal verstoppen en op het moment dat een verbruiker wordt aangezet zal dat vloeibaar geworden gas door de druk vanuit de tank voor zich uit worden geperst, eerst de drukregelaar in en dan de verbruiker met de mogelijke gevolgen van dien.
Ik denk dat dát in ieder geval de theorie is achter de waarschuwing in 'Reisemobil".
funfact: onder invloed van temperatuur condenseert propaan pas bij minus 42 graden Celsius.
Ik denk dat dát in ieder geval de theorie is achter de waarschuwing in 'Reisemobil".
funfact: onder invloed van temperatuur condenseert propaan pas bij minus 42 graden Celsius.
- Marco Polo
- Berichten: 27413
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Hogedruk gasslangen
Druk regelaar is een restrictie.
Druk ervoor een bar of 4 tot 10 (of hoger)
Druk erachter 30 mbar
Een druppel zal er nooit zomaar doorheen gedrukt worden.
Druk ervoor een bar of 4 tot 10 (of hoger)
Druk erachter 30 mbar
Een druppel zal er nooit zomaar doorheen gedrukt worden.
Re: Hogedruk gasslangen
Ik praat ook alleen maar "Reisemobil" na. Maar hoe zit het als in plaats van gas vloeistof zich eerst aandient bij de regelaar, met daarachter de druk van het gas? Is de regelaar constructief ook daar in voorzien?