Te hete zekering

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Camper_56
Berichten: 320
Lid geworden op: di 23 okt 2007, 20:39
Locatie: Veenoord

Te hete zekering



Bericht door Camper_56 »

Hallo,

Na wat zoekwerk op het forum kwam in deze topic uit 2003 tegen :-B

Ik heb dus ook een gevalletje “ te hete, deels gesmolten, zekering”.
Deze zekering had ik tussen de 12v + draad van mijn omvormer zitten.
De omvormer is 350W.

Ik denk dat de o.a. kwaliteit van de steekzekering de boosdoener is, maar ik denk ook de belasting. De zekering zal ook wel wat “ geklapperd” hebben. Steekzekeringen voor deze toepassing lijkt me te zwak.
Ik ga er nu (denk ik) het volgende kopen: een stripzekeringhouder FHA360

Nu de vraag; Kan ik beter een 30A midi zekering 30A MIDI30 of toch een midi zekering 40A MIDI40 tussen de accu en de omvormer kopen.

En andere tips zijn uiteraard ook welkom.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80322
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Te hete zekering



Bericht door Dafluc »

Omdat het topic uit 2003 geen meerwaarde had en geen antwoord op de vraag heb ik dit bericht losgeknipt.
Afbeelding
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Te hete zekering



Bericht door PE1OPQ Theo »

Als je draad gewoon koud blijft en de zekering plus houder warm/heet, komt dit door de kwaliteit van de zekeringhouder.
Dit is meestal speelgoed prul tot hooguit 2 Ampère, bij een hogere stroom worden de aansluitingen te warm.
Berucht zijn de zekering houders met veer en bajonetsluiting, deze zijn tot hooguit 1 ampère geschikt.
Goede houders en de voorgeschreven zekering gebruiken.
Goede houders herken je heel vaak aan het moeilijk verkrijgbaar zijn en de prijs, ze zijn vaak iets duurder dan prul houders.

Theo
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Te hete zekering



Bericht door Meine »

Als het plastic is gesmolten maar de zekeringsdraad niet, kan de overgangsweerstaand van het zekeringsvoetje het probleem zijn
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 939
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Te hete zekering



Bericht door Duco »

Bij de 290 brand de zekering houder van de 30amp fan zekeringen eruit als er goedkope steek zekeringen worden gebruikt kan ik uit eigen ervaring melden deze geven een te hoge overgangsweerstand. Dacht altijd zekering is zekering als de kleur en amperage maar kloppen. Helaas wijzer geworden toen er rook uit het dashboard kwam. Werd er op een Engels forum op gewezen dat de zekering de boosdoener was. Had voor dit antwoord alles al diverse keren doorgemeten en vermoede een te zwaar draaiende koelventilator.
Camper_56
Berichten: 320
Lid geworden op: di 23 okt 2007, 20:39
Locatie: Veenoord

Re: Te hete zekering



Bericht door Camper_56 »

Hallo een extra vraag.

Ik zie bijvoorbeeld midi zekering 30A, oranje voor 32V en/of 58V.
Gaat dan ook de rekensom op: w=v*a ? natuurlijk wel, maar...................
Dan zou dat voor 32v dus 960w zijn.

Kan je deze zekering dan gewoon in de 12v omgeving gebruiken? is het dan ineens maar 360w?

Ergens ben ik het spoor kwijt :-) Wie geeft mij enige uitleg?
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Te hete zekering



Bericht door Aloys »

Nee, dit past niet in een sommetje... :D (Eigenlijk wel, maar het wattage is hier niet van belang).

Bij zekeringen gaat het om de stroom (A) die erdoor moet. Hoe meer stroom, des te dikker de draad en de zekering moet zijn, anders wordt ie warm. De draad is altijd dikker dan de zekering, zodat bij téveel stroom de zekering smelt. Heeft de zekering slechte contacten, dan smelt niet direct de zekering maar worden die contacten heet!

De spanning is in dit geval de maximale spanning die de zekeringhouder hebben mag, als dat 250V was geweest is het ook goed. Bij een hogere spanning moet de zekering voldoen aan hogere eisen van veiligheid qua isolatie e.d. Want hoe hoger de spanning, des te groter het risico dat de spanning "overslaat' op de massa/min wanneer die té dichtbij zijn.

Nog even verder filosoferend: de energie in Watts die erdoor kan is afhankelijk van de spanning en dus maximaal 12,5V x 30A = 375W.
Bij 32V is dat 32V x 30A = 960W.
Mijn accu komt bijna nooit onder de 12,5V (bij 12V is 'ie bijna leeg) dus ik reken meestal met 12,5V in plaats van 12V.

Als het anders is, dan hoor ik het graag. Nooit te oud om bij te leren! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Te hete zekering



Bericht door Atoz »

Ik heb jaren met de 30A zekeringhouders van onze 230 gevochten, evengoed met 30 A schakelaars.
(Onze 2 ventilatoren op het radiator staan manueel, liep veel te warm bergop, uiteindelijk radiator vervangen)
Er is geen land n Europa waar ik geen zekeringen en of schakelaars kocht, je bent onderweg, het loopt weer nog eens mis en zelfs de zogenaamd heere kwaliteit blijft niet werken....

Dus op een goede dag, losse zekeringhouders, dure, en relais aangeschaft en sinds die dag blijft alles gewoon werken.
Mijn advies, leg een dikke kabel van de accu naar goede zekeringhouders, minimax ? , En gebruik Anderson stekkers om de omvormer aan te sluiten.

Vergeet niet dat jouw omvormer ook als hij ''af'' staat je accu leeg trekt...

Edit: die zekeringhouders zijn niet bedoelt om langdurig zulke stromen door te laten, normaal draaien de radiator ventilatoren kort.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Te hete zekering



Bericht door DJSmiley »

Goed materiaal is het begin.

Een zekering wordt warm als je 'm maximaal belast maar dat is minimaal. De echte warmte onstaat in de contactovergangen. Daarmee maak je het verschil. Een slecht contact warmt op en geeft ellende.

Gebruik dus goede kabels, maar vooral goede kabelschoenen en klemmen. Minstens zo belangrijk is om die correct te persen, met de juiste tools. Ook bouten enz moet je goed aandraaien, maar niet te vast. Mooiste is om het volgens het aandraaimoment van de fabrikant te doen.

Voor jouw omvormer is een 30A zekering te krap: 350 watt is 29A. En dan is dat excl verliezen van de omvormer. Daarnaast kan je omvormer kortstondig een hogere piek aan. Ik zou m op 50A afzekeren, mits je kabels dat ook toestaan. Bij een korte afstand (dichtbij de accu, <1m) zou je met 10 of 16mm2 prima af kunnen, afhankelijk wat er in je omvormer past. Liever een maatje te dik, dat kan nooit kwaad zolang het gewoon past

De reguliere steekzekeringen gaan tot 30A. De grotere steekzekeringen (maxi) gaan hoger, maar mijn voorkeur is voor midi zekeringen. Die zet je gewoon met een boutje vast, itt tot de klemverbinding van een maxi zekering. De maxi zekeringen.. ik heb er mijn twijfels bij als je die langdurig maximaal belast. Voor kort gebruik, prima, maar voor langdurig continue hoge stromen heb ik de sterke voorkeur voor 'schroef'zekeringen als midi, mega of class-T oid.
De midi zekeringen gaan tot 100A en dat is voor jouw doel meer dan voldoende - Ik zou zoals gezegd dat ding op 50-60A afzekeren)

Als je dingen modulair wilt houden (dus de accu eruit ofzo) dan is Anderson de manier, dat zijn degelijke hoogvermogensstekkers. Maar als dat niet nodig is, altijd zo min mogelijk koppelingen gebruiken: Elke aansluiting/overkan kan ellende geven al dan niet op termijn.
Let wel met Anderson op: Er is ook veel imitatiespul. Gebruik altijd 2 gelijke connectoren (zelfde fabrikant). En bij OEM spul zou ik het advies geven om te overdimensioneren: Een 50A Anderson origineel kun je wel met 45A belasten, maar een imitatie zou ik niet meer dan 30A continue doen.
Laatst gewijzigd door DJSmiley op zo 20 jun 2021, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Te hete zekering



Bericht door Atoz »

Welke ik niet zou kopen
https://www.amazon.de/-/nl/dp/B008R877P ... 77PI&psc=1

Welke wel
https://www.amazon.de/dp/B00U0X3PMC/ref ... 3PMC&psc=1

Gewoon omdat ik eerst de eerste kocht, die ook afkeurde wegens te veel plastiek spul en vervolgens de tweede soort kocht.

En de onderstaande heb ik ook al eens gebruikt tot grote tevredenheid

https://www.amazon.de/dp/B07KYG4YQR/ref ... ljaz10cnVl

Zekeringgrootte zie djsmiley
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Te hete zekering



Bericht door Aloys »

Even een plaatje erbij gezocht van een midi-zekering:

midi-zekering.jpg
midi-zekering.jpg (13.35 KiB) 394 keer bekeken
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Te hete zekering



Bericht door Aloys »

@Atoz: met die laatste zekering die je adviseert heb ik hele slechte ervaringen. Dat was mijn hoofdzekering in de vorige camper. Die golvende goudkleurige zekeringstrip raakte los aan één uiteinde. Onzichtbaar en vrijwel niet te meten. Maar wel steeds storingen, slecht geladen huishoudaccu enz.
Die koop ik dus NOOIT weer! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Te hete zekering



Bericht door DJSmiley »

Ik heb overigens prima ervaringen met die plastic Midi zekeringhouders.

Je moet ze wel met wat liefde behandelen. Een spaanplaatschroefje om ze vast te zetten en ze barsten uit elkaar door de tapse afloop van de schroef. Met een normale bolkopschroef met vlakke onderkant gaat t wel prima.

Juist met die transparante ronde zekeringhouders (veel gebruikt in de audiowereld) heb ik mindere ervaringen, dat plastic is harder dan mijn midi zekeringhouder (en barst dus nog sneller) en de veertjes (/contactovergangen) zijn ook matig

Kwa bouwkwaliteit heb ik ook hele goede ervaringen met het spul van Blue Sea Systems. Dat is van origine spul gericht op de watersport/boten. Kost ook wel wat vaak!
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Te hete zekering



Bericht door veetee »

Aloys schreef:
zo 20 jun 2021, 11:28
Nog even verder filosoferend: de energie in Watts die erdoor kan is afhankelijk van de spanning en dus maximaal 12,5V x 30A = 375W.
Bij 32V is dat 32V x 30A = 960W.
Mijn accu komt bijna nooit onder de 12,5V (bij 12V is 'ie bijna leeg) dus ik reken meestal met 12,5V in plaats van 12V.

Als het anders is, dan hoor ik het graag. Nooit te oud om bij te leren! :D
Nog even verder filosoferend :wink:
12,5V x 30A = 375W combineren met U=IxR en je hebt Q=I^2 x R : geproduceerde warmte is recht evenredig met de (overgangs)weerstand, en evenredig met het kwadraat van de stroom die er doorheen loopt...
Waarmee o.a. het belang van goed materiaal, stevige connectoren, strillingsvrije montage etc. aangetoont is...
Plaats reactie