Te hete zekering

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Te hete zekering



Bericht door Atoz »

Je accu heeft een spanning onbelast
Diezelfde accu heeft een lagere spanning als je ze belast
En hoe groter die belasting is, hoe lager de accu spanning zal dalen.
Wat niet wegneemt dat bij het afschakelen van de belasting de spanning van de accu terug zal stijgen.

Net zoals je je in je geldbeugel rijk kunt rekenen, kun je je ook in dat geval ''rijk'' rekenen. (5x ''je'' in 1 zin)

Maar ik geef toe dat ik het vermogen van mijn accu 400Ax14,4 = 5760 W liever neer schrijf dan slechts 400Ax12 = 4800W
Uiteindelijk verlies (?!?) Ik gewoon 870W, zonder enige verbruiker aan te sluiten :)

Maar toch prefereer ik die 12V
Dus ook bij het berekenen van zekeringen, zo heel veel verschil maakt dat financieel nu ook niet.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Te hete zekering



Bericht door kampo »

Aloys schreef:
ma 21 jun 2021, 10:52
@Kampo: waarom rekenen we altijd met 12V (= een bijna lege accu).
Uitgaande van een gemiddeld geladen accu lijkt me 12,5V meer aannemelijk...
Ja het klopt dat je in de meeste gevallen zelfs met 12,6-12,9V mag rekenen.
Maar in dit geval niet.
De inverter zal bij zware of langdurige belasting de accuspanning doen instorten tot zelfs tot onder de 12,0V
De belasting van een inverter kan lang aanhouden zoals bij het laden van een fietsaccu.
Dan zal een nipt bemeten zekering warm worden en doorslaan.

Ik reken zelf liefst conservatief want je moet altijd wat reserve voorzien.
Als je de handleidingen leest adviseren ze bij inverters altijd een dikkere zekering als wat je zou denken.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Te hete zekering



Bericht door Aloys »

Het ging me hier niet specifiek om de zekering, meer de vraag "waarom rekenen we altijd met 12V"?
Voor velen hier is 12V de ondergrens van het gebruik van de accu, onder de 12V beschouwt men de accu als leeg.

Andersom, rekenen met meer dan 13V is niet realistisch. Dat zijn onbelaste en/of laadspanningen. Zo gauw je een accu gaat belasten zakt de spanning toch onder die waarde. Mij leek daarom 12,5V wel een mooie rekenwaarde.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Te hete zekering



Bericht door Kroppie »

jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Te hete zekering



Bericht door 309T16 »

Aloys schreef:
ma 21 jun 2021, 11:53
Het ging me hier niet specifiek om de zekering, meer de vraag "waarom rekenen we altijd met 12V"?
Voor velen hier is 12V de ondergrens van het gebruik van de accu, onder de 12V beschouwt men de accu als leeg.

Andersom, rekenen met meer dan 13V is niet realistisch. Dat zijn onbelaste en/of laadspanningen. Zo gauw je een accu gaat belasten zakt de spanning toch onder die waarde. Mij leek daarom 12,5V wel een mooie rekenwaarde.
Is met de steeds meer gebruikte LiFePO4 accu's ook anders.
Ging mijn omvormer vroeger nog wel eens in zijn ondergrens beveiliging. Dat doet hij nu nooit meer. Zelfs niet bij overbelasting.
Plaats reactie