Te hete zekering

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Te hete zekering



Bericht door Kroppie »

en plastic dingen welke vastgeschroefd moeten worden, neem een schroef met een PLATTE kop, niet van de schroeven met een verzonken kop welke je tegenwoordig bijna enkel in een bouwmarkt vind, die zijn goed om hout vast te zetten niet voor plastic..!!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Camper_56
Berichten: 320
Lid geworden op: di 23 okt 2007, 20:39
Locatie: Veenoord

Re: Te hete zekering



Bericht door Camper_56 »

Dank voor de reacties.

Heldere uitleg.

Ik ga nog even kijken waar ik ze koop, maar als ik even op internet kijk kom ik het volgende tegen.

https://www.rdae.nl/fha360-stripzekeringhouder.html

Als deze link volgens de forumregels niet mag dan hoor/zie ik het wel. Uiteraard geen enkele relatie met de "verkoper".

Dan koop ik zeker 40A of 50A zekeringen erbij. 50A lijkt me zo zwaar! Als het dan fout gaat " smelt" de kabel wellicht weg.
Of........gewoon luisteren en de 50A kopen. Ik hoor graag.

De verzendkosten zijn duurder, dus daar gaat het niet meer om :-)

P.s. ik gebruik de draad die de leverancier van de omvormer eraan heeft gedaan.
Het is een Victron Phoenix 12/350 Omvormer. De + en de - gaan rechtstreeks op de accu.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Te hete zekering



Bericht door Kroppie »

ik zou gewoon luisteren, en als het de kabels zijn die victron erbij gedaan heeft, geen probleem

en blijf je twijfelen ?. http://www.polz.info/leitungsrechner/

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op zo 20 jun 2021, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10157
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Te hete zekering



Bericht door Peter LMC »

Ja maar koop dan het type met die gele zekering er in.
Mijn ervaring met die stripzekering is dat deze wel eens wil meedraaien bij het vastschroeven.
En je raad het al bijna, dat is deze weer stuk. :-B
Camper_56
Berichten: 320
Lid geworden op: di 23 okt 2007, 20:39
Locatie: Veenoord

Re: Te hete zekering



Bericht door Camper_56 »

Dan is het dus heel simpel. Ik koop 50A erbij :-0

Nogmaals dank voor deze reacties.
Camper_56
Berichten: 320
Lid geworden op: di 23 okt 2007, 20:39
Locatie: Veenoord

Re: Te hete zekering



Bericht door Camper_56 »

Peter LMC schreef:
zo 20 jun 2021, 13:36
Ja maar koop dan het type met die gele zekering er in.
Mijn ervaring met die stripzekering is dat deze wel eens wil meedraaien bij het vastschroeven.
En je raad het al bijna, dat is deze weer stuk. :-B
Je bedoeld dan ook deze: stripzekeringhouder FHA360 ?
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10157
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Te hete zekering



Bericht door Peter LMC »

Ik bedoel dat je er dit type zekeringen in moet gebruiken.
In diverse waarden verkrijgbaar.
https://www.rdae.nl/midi60-60a.html
Camper_56
Berichten: 320
Lid geworden op: di 23 okt 2007, 20:39
Locatie: Veenoord

Re: Te hete zekering



Bericht door Camper_56 »

Oke die had ik reeds in de winkelwagen staan.

Ik heb alle antwoorden. Nogmaals dank.
rhomodel
Berichten: 586
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Te hete zekering



Bericht door rhomodel »

Effe ter check: hoe dik zijn de draden dan? Vraag het omdat je zekering eerst 40 a was en je wilt ophogen naar 50. Als de draden te dun zijn kunnen die smelten omdat er meer stroom doorgaat...(wat eerste niet kon door de 40A cap).
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Camper_56
Berichten: 320
Lid geworden op: di 23 okt 2007, 20:39
Locatie: Veenoord

Re: Te hete zekering



Bericht door Camper_56 »

Hierbij " mijn" antwoord op de vraag.

1. Kenners geven aan dat 40A wat aan de lage kant is. 50A was het advies.

2. De zekering en houder waren een soort van gesmolten. Gewoon verkeerd spul. IK beweer te heet door het "klapperen".

3. De draden zitten aan de omvormer vanaf de fabriek. Dat is dan echt wel goed.

Dus nu met goed spul heb ik er wel vertrouwen in.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Te hete zekering



Bericht door kampo »

Inderdaad 30 of 40A is te weinig.
Best is altijd om eens in de handleiding te kijken...
Meestal is de zekering waarde net onder het dubbel van het opgegeven vermogen.
Dus 350/12Vx2 = 58A afgerond naar beneden 50A.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Te hete zekering



Bericht door Aloys »

@Kampo: waarom rekenen we altijd met 12V (= een bijna lege accu).
Uitgaande van een gemiddeld geladen accu lijkt me 12,5V meer aannemelijk...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Te hete zekering



Bericht door Toon »

Met onze IQ accu’s is het meestal tussen de 13,5 tot 14,8 volt
Dat zal een nog andere uitkomst geven als met 12 volt
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Te hete zekering



Bericht door DJSmiley »

Rekenen met 12.5 - 13V is idd in de praktijk prima. Dan zijn de stromen ook wat lager, maar dat is een gemiddelde.

Maar ik reken altijd op 12V. Een omvormer heeft meestal een ondergrens waarbij ie uitschakelt van een goede 11V ofzo en ook een lege accu zit in die buurt. Dus het kan voorkomen dat de stromen incidenteel hoger zijn dan bij een normale staat van de accu, bv als de accu bijna leeg is.
Daarnaast heb je altijd wat spanningsval. Daardoor xal de stroom ook wat hoger kunnen uitvallen dan bedacht.

Zelf heb ik dus altijd de voorkeur om kabel en zekeringen te bepalen op de worst-case situatie. Dat het in de praktijk niet vaak voorkomt is mooi meegenomen, maar dermate krap dimensioneren is niet mijn voorkeur.

Zeker bij een LFP accu heb je een veel vlakkere curve en kun op 13V rekenen, maar veel BMSsen staan standaard op een low-cutoff van 2.5V/cel (=10V).
Nu is het verschil tussen 2.5V en 3V kwa capaciteit minimaal, en sommige bmssen staan wat ruimer, maar dan nog geld ook dan dat de stroom (kortstondig) groter kan zijn. Reken je op een 12V systeem dan zit je eigenlijk altijd gewoon safe en zal de zekering pas echt springen als het nodig is ipv spontaan als je net onder het randje zit.


Overigens: De levensduur van een zekering wordt ook korter als je 'm maximaal belast en de spanningsval groter. Dus geen enkele reden om wat extra marge in te bouwen (mits natuurlijk de kabels ook geschikt zijn maar dat is het meestal wel - in een 12V systeem is de maximale stroom van een kabel bijna nooit de beperking maar de spanningsval die hierbij optreed zorgt dat je snel een maatje hoger moet)
Laatst gewijzigd door DJSmiley op ma 21 jun 2021, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Plaats reactie