Dodehoekspiegel Fiat Ducato camper

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
enschedem
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 04 mar 2012, 22:36
Locatie: Enschede

Dodehoekspiegel Fiat Ducato camper



Bericht door enschedem »

Al tijden stoorde ik me aan de dode hoek van onze Ducato camper. Hopelijk heb ik het nu opgelost. Maar ff delen, misschien breng ik iemand anders ook op een idee.

IMG_0595.jpeg
IMG_0595.jpeg (216.52 KiB) 1990 keer bekeken
IMG_0594.jpeg
IMG_0594.jpeg (218.66 KiB) 1990 keer bekeken
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Dodehoek spiegel Ducato camper



Bericht door hurktoilet »

Wat was het probleem van je originele dodehoekspiegel?
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Dodehoek spiegel Ducato camper



Bericht door AadenAnke »

De onderste spiegel in het originele deel is een zgn breedtespiegel die je er nu heb bij gezet ook met dat nadeel dat deze spiegel je een deel van het zicht ontneemt. Waarschijnlijk zit de originele te laag voor je

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Dodehoek spiegel Ducato camper



Bericht door Wim Corduwener »

Ik vind het een briljante oplossing. Ik heb onlangs alle caravan-gerelateerde spullen verkocht anders zou ik het zeker uitproberen.

Afbeelding
De spiegels die op onze camper zitten zijn echt ruk. Met de standaardspiegel kun je amper langs de zijwand kijken, met dat ronde opgeplakte spiegeltje zie niks en met dat opgeschroefde spiegeltje zie ik net de achterkant van de camper.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Dodehoek spiegel Ducato camper



Bericht door Joske »

Bij mijn model 244 zitten de onderste spiegels ook niet optimaal.
Het probleem wat ik ervaar is dat de spijl van het zijraam voor deze spiegel zit.
Een "oogopslag" in deze spiegel is onvoldoende, ik moet mijn hele hoofd een beetje "naar voren buigen".
Het is dus geen kwestie van de spiegel in de juiste stand zetten, maar in de lijn: ogen => spiegel zit die spijl!
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Dodehoek spiegel Fiat Ducato camper



Bericht door TestCase »

Dat probleem van Joske heb ik ook, ben al een hele tijd aan het 'klojen'.
En vooral links krijg ik die dode hoek niet weg, inhalende auto's mis ik even in mijn zicht.
Wilde al eerder een topic starten 'Hoe stel ik die spiegels af?' Was er nog niet van gekomen.
Onze Ducato is een x250 dacht ik, met lange armen. Mijn stoel staat helemaal naar achteren.
Ik lees verder mee met tips van de echte chauffeurs

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Dodehoek spiegel Fiat Ducato camper



Bericht door AadenAnke »

Wel hier een tip van iemand die ruim 43 jaar de boterham op en rond het asfalt heeft verdiend in je spiegel moet je maar heel weinig van je eigen voertuig zien. Net de eerste 1a2 cm de rest van de spiegel is voor de weg de horizon op 1/4 tot 1/3 vanaf de bovenkant spiegel. Wil je meer zien zal je moeten bewegen. Er zijn in het hele land best aardig wat spiegel afstel plaatsen waar via diverse lijnen is aangegeven wat je moet kunnen zien. In mijn tijd als rijinstructeur (B-C-D) en later als lijninstructeur/mentor voor chauffeurs die wel al een rijbewijs D hadden maar nieuw waren in het gebied dan wel OV bedrijf. Bij bijna allemaal stonden de spiegels teveel op het voertuig gericht en zat de horizon te laag. Om de mooie lucht te zien of hoe mooi je wagen is moet je maar doen als je buiten staat :lol: de dode hoek is voor ons rechts naast het voorwiel/portier als je dat met een spiegel wil zien zal je boven de potierruit een naar beneden gerichte spiegel moeten monteren. Stel die dan zo af dat je ook met wat bewegen de hoek voorbumper/zijkant kan zien

Gr. Aad
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Dodehoek spiegel Fiat Ducato camper



Bericht door TestCase »

Dank Aad, heb ik wat van jou geleerd.
Dat bewegen hoort er dus bij en de horizon zal ik even controleren. De onderste spiegel heb ik alleen het asfalt in dat weet ik zeker maar de bovenste?

//Kees


AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Dodehoek spiegel Fiat Ducato camper



Bericht door AadenAnke »

Nog een kleine toevoeging. Als je de spiegels heb afgesteld laat dan iemand rustig van achter naar voor langs je wagen lopen met een goeie meter tussenruimte. Op het moment dat die persoon uit beeld verdwijnt laten stoppen dat punt ff goed bepalen en dan moet die als je naast je kijkt te zien zijn herhaal dit met 2 meter tussen ruimte dat zowel links als rechts goed om uit te vinden waar het gevaar zit.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Dodehoek spiegel Fiat Ducato camper



Bericht door gjvonk »

@testcase: de 'gewone' spiegels staan bij mij zo, dat ik de achterwielen precies aan de rand kan zien. Verder alleen maar wegdek. Let wel op na in- en weer uitklappen: dan verlopen de spiegels iets.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
enschedem
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 04 mar 2012, 22:36
Locatie: Enschede

Re: Dodehoek spiegel Ducato camper



Bericht door enschedem »

hurktoilet schreef:
za 19 jun 2021, 14:52
Wat was het probleem van je originele dodehoekspiegel?
Ik kon met de gewone en de dodehoek spiegel van de Ducato ongeveer een hoek van 145 graden tot 180 graden zien. Door het zijraam kon ik ongeveer tot 100 graden zien, ook al omdat de ingebouwd ingebouwde gordijnen de hoek naar achter ook iets extra beperken.

Dat betekent dat de hoek van 100 tot 145 graden een blinde hoek was. En dat is best lastig, dat is de hoek waar de fietsers zitten op rotondes, etc.

(gerekend dat 0 graden recht voor me is en (dus) 180 graden recht naar achter)
enschedem
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 04 mar 2012, 22:36
Locatie: Enschede

Re: Dodehoek spiegel Fiat Ducato camper



Bericht door enschedem »

't overigens nog niet perfect. Heb nu vlakke spiegels en heb nu al spijt dat ik niet voor bolle spiegels heb gekozen.
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2323
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: Dodehoek spiegel Fiat Ducato camper



Bericht door rbisdom »

Er zijn in het hele land best aardig wat spiegel afstel plaatsen
Ik heb wat gegoogled, voor mij is de dichtstbijzijnde die aan de A12 bij Harmelen, Total station.
Is iemand daar al eens gewest, zie hem op google maps niet zo gauw . Ik wil wel eens testen of mijn spiegels goed staan.
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Dodehoek spiegel Fiat Ducato camper



Bericht door AadenAnke »

Ik zou het niet weten op de N58 Hellegatsplein richting het zuiden zit er een dat weet ik. Ging daar vroeger met de leerling buschauffeurs wel regelmatig langs. Liet ze dan eerst hun spiegels afstellen zoals zij dat goed vonden waren meestal heel verbaasd over wat ze niet zagen :oops: maar als je er toch een keer langs komt gewoon ff kijken

Gr. Aad
Plaats reactie