Peugeot J5 Camper benzine (1990): temperatuur te hoog

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Huug Lansbergen
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 21 okt 2020, 12:41

Re: Peugeot J5 Camper benzine (1990): temperatuur te hoog



Bericht door Huug Lansbergen »

mmmm ja inderdaad de hele de hele ,halve topic :shock: wist niet of en hoe, sorry aloys ,ik zal het nooit meer doen :bang:
:-B :bow: :hug:

Groet

Huug
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Peugeot J5 Camper benzine (1990): temperatuur te hoog



Bericht door dieseltje+ »

Zit haast te denken of de slangen wel correct zijn aan gesloten. Kan eigenlijk maar op 1 manier, maar sommige krijgen alles voor elkaar.
Check dat eens. Bovenste slang radiateur boven op thermostaathuis. En onderste op onderste. Bij de pomp zelfde verhaal.
Deels verdenk ik alsnog de pomp, afhankelijk van hoe snel de radiateur warm word. Is dit gelijktijdig? Verschil in temp onderste slang en bovenste? Zelfs bij een defecte pomp heb je doorstroming, (principe van houtgestookte hottub) zal alleen veel te weinig zijn voor koeling. Anders de boel leeg halen en kijken of er troep meekomt?! Dan spoelen.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Peugeot J5 Camper benzine (1990): temperatuur te hoog



Bericht door Kroppie »

de gemeten hoge temperaturen kunnen niet kloppen bij die temperaturen krijg je stoom, en dan gebeuren er heel andere dingen, als je wat wilt wisselen wissel dan de thermometer waar je mee meet.
controleer die meter eens door een pannetje kokend water te meten, kokend water dat is exact 100graden

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
dethleffsi6810
Berichten: 248
Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:19
Locatie: brabant-valkenswaard

Re: Peugeot J5 Camper benzine (1990): temperatuur te hoog



Bericht door dethleffsi6810 »

edovs schreef:
za 19 jun 2021, 14:27
dethleffsi6810 schreef:
za 19 jun 2021, 13:42
met door jou gemeten tempraturen, staat de motor te koken,en zou hij alle koelvloeistof eruit smijten. ik denk dus dat jou metingen niet kloppen.
denk je dat het zin heeft de temperatuurvoelers te vervangen?
Ik denk dat je eerst moet weten of de motor werkelijk te warm wordt, dus zoals kroppie zegt zegt je infrarood meter checken want die tempraturen
kunnen nooit zo hoog zijn, zou hij staan te koken.
je koelventilator schakelt die wel in en uit? als dat het geval is denk ik dat je motor in orde is maar je meter niet
Theo
Gebruikersavatar
edovs
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 18 jun 2021, 17:27

Re: Peugeot J5 Camper benzine (1990): temperatuur te hoog



Bericht door edovs »

temperatuurvoelers: 1 vervangen, 2e (die het rode waarschuwingslampje aanstuurt) heb ik laten zitten, krijg ik niet zo 1-2-3 los.

helaas geeft de nieuwe temperatuurvoeler dezelfde waarden als de oude.

Ik heb even een video gemaakt, ook n.a.v. jullie eerdere suggesties. wellicht zie je wat vreemds of afwijkends.
https://www.youtube.com/watch?v=y4MiB2wtNkI

ik ben benieuwd!
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Peugeot J5 Camper benzine (1990): temperatuur te hoog



Bericht door dieseltje+ »

Die temp zijn bijzonder. Bij die temp zou er via de overdruk stoom enof vloeistof uit moeten komen.
Hoe zag je afgetapte koelvloeistof eruit? Geen sporen van olie? En je oliepeil stijgt ook niet of hoe ziet die olie eruit?

Edit. Zie dat die vragen al gesteld zijn.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
dethleffsi6810
Berichten: 248
Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:19
Locatie: brabant-valkenswaard

Re: Peugeot J5 Camper benzine (1990): temperatuur te hoog



Bericht door dethleffsi6810 »

dat rode slangetje is toch je ontluchtingspunt.
als je motor de tempraturen zou zijn die je meldt zou de koelvloeisof via de dop op jou expansievat eruit komen,
Eerst maar eens de tempratuur meten
Theo
Gebruikersavatar
edovs
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 18 jun 2021, 17:27

Re: Peugeot J5 Camper benzine (1990): temperatuur te hoog



Bericht door edovs »

@dieseltje de garage had de kvs vervangen door een mengsel water+antivries+olie.
ik heb nadien nogmaals doorgespoeld (meermalen) en vervangen door verse kvs.
die heb ik gisteren nog gewisseld en gezeefd. daar zaten wel veel roestdeeltjes in, dus de motor heeft wel te lijden gehad denk ik.

oliepeil is stabiel en OK. ik check nog even....
Gebruikersavatar
edovs
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 18 jun 2021, 17:27

Re: Peugeot J5 Camper benzine (1990): temperatuur te hoog



Bericht door edovs »

met het risico dat ik nu iets heel doms post, maar ik wil niets stukmaken.

bijgevoegd foto dient de vulopening te tonen van de motorolie.

maar hoe krijg je dat ding open? draaien? wrikken?
Bijlagen
olievullen.jpg
olievullen.jpg (227.01 KiB) 111 keer bekeken
Gebruikersavatar
edovs
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 18 jun 2021, 17:27

Re: Peugeot J5 Camper benzine (1990): temperatuur te hoog



Bericht door edovs »

nog een domme vraag misschien. bijgevoegde foto is toch het oliefilter? dat zou in februari ook vervangen zijn.
volgens mij is dit echt heel erg oud en geen 4 maanden. wat denk jij?
Bijlagen
oliefilter.jpg
oliefilter.jpg (209.68 KiB) 110 keer bekeken
Gebruikersavatar
Huug Lansbergen
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 21 okt 2020, 12:41

Re: Peugeot J5 Camper benzine (1990): temperatuur te hoog



Bericht door Huug Lansbergen »

Garage heeft koelvloeistof vervangen door mengsel van , water ,antivries en
" olie " ???. :crazy: rare combinatie .
Olie filter ,mogelijk ouder dan vermeld op rekening ,vaag allemaal.
Niet om het een of ander maar betreft het een betrouwbare garage ??? :( en of kundige monteurs
Enige recensies van betreffende garage ?
lijkt mij wel van toe passing .
Zelf mee gemaakt bij koop van een campertje,vorige eigenaar had jaren dikke rekeningen betaald,ook voor onder andere afgebroken gloeistift , demonteren kop op rekening cilinderkop koppakking vervangen 1500;EU ,en nog meer van dit soort vage rekeningen .
De camper werd ingeruild bij een camper bedrijf ., En toen 8-)
Nieuwe eigenaar :P
Met koop van camper van camper bedrijf na drie dagen terug naar met hoge druk,verlies koelvloeistof , :( afpersen koeling door garage iedere keer nu is het oke . :eh:
,Alles was onder de BOVAG garantie,en door de camper zaak goed geholpen ,die was ook weer afhankelijk van garage
Maar probleem was super irritant. :bang:
Uiteindelijk bracht hij de camper maar naar andere garage ,die zeiden direct deze cilinderkop is nooit vernieuwd ,,en lekke koppakking
,dus iedereen ook, de camper zaak ,werd door rekeningen van de vorige eigenaar en van niet uitgevoerde handelingen ,op het verkeerde been gezet, de oude eigenaar de opkopende camper zaak ,en de nieuwe eigenaar.dus eigenlijk belazerd. :oops:
De nieuwe eigenaar hoefde niets van de kosten te betalen ,dus super service qau hulp ,daar voor alle lof voor de camper zaak,
Maar dit alles slaat wel een deuk in het vertrouwen ,( toen ook in het campertje)
En moet echt weer terug worden gewonnen
Maar hij doet het nu super goed .
En onwijs fijn campertje . :hug:

Lang verhaal , en misschien niet hulpvol voor deze topic maar wilde het toch even delen

Succes met het oplossen van de oververhitting .

Gr

Huug
Gebruikersavatar
edovs
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 18 jun 2021, 17:27

Re: Peugeot J5 Camper benzine (1990): temperatuur te hoog



Bericht door edovs »

Ja Huug, we worden belazerd waar we bij staan. Ik heb nu nog even geen behoefte deze garagist door het slijk te halen. Laten we het er op houden dat ik daar nooit meer terugkom. Eerst mijn camper weer rijklaar! dan pak ik die garage wel aan....
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Peugeot J5 Camper benzine (1990): temperatuur te hoog



Bericht door dieseltje+ »

Ik ken de benzine motoren niet zo goed. Maar zou zoeken naar een vul mogelijkheid op het kleppendeksel, of vulpijp zijkant motor. Onderdeel op de foto is een gesloten geheel.
Dat je aan het vervangen van oliefilter twijfelt kan ik deels begrijpen, echter als je motor daadwerkelijk zo warm word veroudert een filter opties snel. Is niet aan mij om "de garage" af te vallen. Lees op het forum vaker dit soort wantrouwen en opm, kan mij daar niks bij voorstellen. Zit met meerdere voertuigen bij 2 verschillende garage's, al ruim 30 jaar. Blind vertrouwen en nog nooit aanleiding geweest voor twijfel.
De mix in je koelsysteem is wel merkwaardig.
Word wel een dingetje zo. De combi van de hoge gemeten temp, als die kloppen, (je zou verwachten met verschillende meters van wel) en er nergens stoom of koelvloeistof uitkomt is een beetje een raadseltje.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
edovs
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 18 jun 2021, 17:27

Re: Peugeot J5 Camper benzine (1990): temperatuur te hoog



Bericht door edovs »

Karel, een garage die je "blind kunt vertrouwen", tel je zegeningen. dit is er in elk geval geen. en helaas ben ik die zelf nog nooit tegengekomen.
Plaats reactie