Peugeot J5 Camper benzine (1990): temperatuur te hoog
- Huug Lansbergen
- Berichten: 70
- Lid geworden op: wo 21 okt 2020, 12:41
Re: Peugeot J5 Camper benzine (1990): temperatuur te hoog
Defecte waterpomp !????
Is er wel circulatie ,je hebt al heel wat uitgesloten , super vervelend mankement succes .
Huug
Is er wel circulatie ,je hebt al heel wat uitgesloten , super vervelend mankement succes .
Huug
- Peter LMC
- Berichten: 10101
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Peugeot J5 Camper benzine (1990): temperatuur te hoog
Even in mijn herinneringen gespit.
Ik heb vroeger een keertje mee gemaakt dat het schoepenwieltje (propellertje)
van de as van de waterpomp was losgeraakt en niet meer meedraaide.
Met als gevolg een kokende motor en een verwarmingssysteem wat niet meer mee circuleerde en niet warm werd.
Het behoord tot de mogelijkheden.
En cilinderbussen lek op de voetpakking dat lijkt me niet aanwezig.
Dan zou je koelvloeistof bij de motorolie krijgen en geen luchtbellen in het koelsysteem.
Ik heb vroeger een keertje mee gemaakt dat het schoepenwieltje (propellertje)
van de as van de waterpomp was losgeraakt en niet meer meedraaide.
Met als gevolg een kokende motor en een verwarmingssysteem wat niet meer mee circuleerde en niet warm werd.
Het behoord tot de mogelijkheden.
En cilinderbussen lek op de voetpakking dat lijkt me niet aanwezig.
Dan zou je koelvloeistof bij de motorolie krijgen en geen luchtbellen in het koelsysteem.
- Huug Lansbergen
- Berichten: 70
- Lid geworden op: wo 21 okt 2020, 12:41
Re: Peugeot J5 Camper benzine (1990): temperatuur te hoog
mmm ,k heb ook nog eens verder wat gegoogled, kwam ook iets tegen dat na verwijderen thermostaat ,de pomp het koelvloeistof te snel rondpompt door de radiateur, en daardoor niet voldoende koeling krijgt .
Maar of dat nu het geval is??? ,ik verdenk toch de waterpomp ,!
Maar of dat nu het geval is??? ,ik verdenk toch de waterpomp ,!
Re: Peugeot J5 Camper benzine (1990): temperatuur te hoog
ik zou graag willen dat het de waterpomp was, dan hadden we een simpele reparatie.
Maar als de waterpomp niet zou draaien, zou louter de motor heet worden en de rest niet. toch?
...dat na verwijderen thermostaat ,de pomp het koelvloeistof te snel rondpompt door de radiateur, en daardoor niet voldoende koeling krijgt .... zou natuurlijk ook kunnen...
Maar als de waterpomp niet zou draaien, zou louter de motor heet worden en de rest niet. toch?
...dat na verwijderen thermostaat ,de pomp het koelvloeistof te snel rondpompt door de radiateur, en daardoor niet voldoende koeling krijgt .... zou natuurlijk ook kunnen...
- Peter LMC
- Berichten: 10101
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Peugeot J5 Camper benzine (1990): temperatuur te hoog
Ja dan heb je geen circulatie door je radiateur en dat heb je wel schrijft je.
Die wordt wel goed heet.
Dan lijkt het toch niet de pomp.
Die wordt wel goed heet.
Dan lijkt het toch niet de pomp.
- dethleffsi6810
- Berichten: 248
- Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:19
- Locatie: brabant-valkenswaard
Re: Peugeot J5 Camper benzine (1990): temperatuur te hoog
Als alles zo warm wordt, dan staat de hij te koken en hou je er geen water meer in de de radiateur ,en moet hij alles via de overdruk van de dop eruitik heb met een infrarood temperatuurmeter gemeten: de dikke slangen van en naar de radiator werden 145 graden heet, de oude radiator idem. het motorblok meette zelfs 180 graden aan de buitenzijde. Lijkt mij te heftig
gooien.
Mijn vraag gooit hij het water/koelvloeistof eruit.?
Theo
Re: Peugeot J5 Camper benzine (1990): temperatuur te hoog
ik zie aan de overdruk dop geen vloeistof, wellicht via het overloop slangetje. volgens mij houdt hij alles keurig binnen.
- dethleffsi6810
- Berichten: 248
- Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:19
- Locatie: brabant-valkenswaard
Re: Peugeot J5 Camper benzine (1990): temperatuur te hoog
met door jou gemeten tempraturen, staat de motor te koken,en zou hij alle koelvloeistof eruit smijten. ik denk dus dat jou metingen niet kloppen.
Theo
- Huug Lansbergen
- Berichten: 70
- Lid geworden op: wo 21 okt 2020, 12:41
Re: Peugeot J5 Camper benzine (1990): temperatuur te hoog
Bakkertjes schreef:
IMG_20140313_094642 c.jpg
Dat is het expansie vaatje. Achterop de motor zit nog een pot in de slangen naar de kachel en de oliekoeler
IMG_20140313_094642 c.jpg
Dat is het expansie vaatje. Achterop de motor zit nog een pot in de slangen naar de kachel en de oliekoeler
- Huug Lansbergen
- Berichten: 70
- Lid geworden op: wo 21 okt 2020, 12:41
Re: Peugeot J5 Camper benzine (1990): temperatuur te hoog
Koelwaterprobleem Peugeot J5 2.5TD
Bericht do 03 jan 2019, 21:44
Hi. Ik heb zelf geen J5 meer, maar ik heb hier nu een J5 staan met een koelwater probleem. Origineel zit daar achter op de motor een soort ontluchtingsvaatje in een van de slangen richting kachel / expansie tankje. Bovenop zit een slangetje om te ontluchten naar het expansie vaatje. Nou is dat vaatje kapot gegaan en is de boel rechtstreeks gekoppeld en is de ontluchting verwijderd. Nou is het vreemde dat nu de kachel aan staat de motor warm loopt. Met de kachel dicht gebeurt er niks en blijft de motor netjes op temperatuur. Nou vermoed ik dat door het onbreken van de ontluchting op dat potje er zich ergens lucht ophoopt tijdens het rijdrn met de kachel aan dat op een gegeven moment i. De pomp komt en dat dan de problemen beginnen.
Iemand enig idee of dit kan gebeuren?
Nou hebben we inmiddels een ontluchtings pot in rvs nagemaakt echter is het niet duidelijk hoe de slangen eigenlijk horen te zitten dus heeft iemand toevallig een foto hoe t moet zitten??
Er schijnt origineel ook nog een H stuk tussen motor en kachel te zitten waarbij het liggende deel van de H als kortsluit leiding schijnt te werken.
Wie o wie ??
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Omhoog
GebruikersavatarKroppie
Re: Koelwater probleem Peugeot J5 2.5 TD
Bericht vr 04 jan 2019, 10:08
ik heb een tekening uit het onderdelen boek m.i. duidelijk genoeg, zal ff een kopietje maken, een foto maken zal erg onduidelijk worden, en vertellen hoe het hoort te zitten een heel lang verhaal.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, verbruikt niets, word nooit gestolen, en geeft dus nooit problemen, ja 1, word misschien eens gemist.
too old to worry about anything
Omhoog
GebruikersavatarBakkertjes
Re: Koelwater probleem Peugeot J5 2.5 TD
Bericht vr 04 jan 2019, 10:14
IMG_20140313_094642 c.jpg
IMG_20140313_094642 c.jpg (112.04 KiB) 280 keer bekeken
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
Omhoog
GebruikersavatarBakkertjes
Re: Koelwater probleem Peugeot J5 2.5 TD
Bericht vr 04 jan 2019, 10:23
IMG_20140313_094636 (2).jpg
IMG_20140313_094636 (2).jpg (85.42 KiB) 278 keer bekeken
Bericht do 03 jan 2019, 21:44
Hi. Ik heb zelf geen J5 meer, maar ik heb hier nu een J5 staan met een koelwater probleem. Origineel zit daar achter op de motor een soort ontluchtingsvaatje in een van de slangen richting kachel / expansie tankje. Bovenop zit een slangetje om te ontluchten naar het expansie vaatje. Nou is dat vaatje kapot gegaan en is de boel rechtstreeks gekoppeld en is de ontluchting verwijderd. Nou is het vreemde dat nu de kachel aan staat de motor warm loopt. Met de kachel dicht gebeurt er niks en blijft de motor netjes op temperatuur. Nou vermoed ik dat door het onbreken van de ontluchting op dat potje er zich ergens lucht ophoopt tijdens het rijdrn met de kachel aan dat op een gegeven moment i. De pomp komt en dat dan de problemen beginnen.
Iemand enig idee of dit kan gebeuren?
Nou hebben we inmiddels een ontluchtings pot in rvs nagemaakt echter is het niet duidelijk hoe de slangen eigenlijk horen te zitten dus heeft iemand toevallig een foto hoe t moet zitten??
Er schijnt origineel ook nog een H stuk tussen motor en kachel te zitten waarbij het liggende deel van de H als kortsluit leiding schijnt te werken.
Wie o wie ??
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Omhoog
GebruikersavatarKroppie
Re: Koelwater probleem Peugeot J5 2.5 TD
Bericht vr 04 jan 2019, 10:08
ik heb een tekening uit het onderdelen boek m.i. duidelijk genoeg, zal ff een kopietje maken, een foto maken zal erg onduidelijk worden, en vertellen hoe het hoort te zitten een heel lang verhaal.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, verbruikt niets, word nooit gestolen, en geeft dus nooit problemen, ja 1, word misschien eens gemist.
too old to worry about anything
Omhoog
GebruikersavatarBakkertjes
Re: Koelwater probleem Peugeot J5 2.5 TD
Bericht vr 04 jan 2019, 10:14
IMG_20140313_094642 c.jpg
IMG_20140313_094642 c.jpg (112.04 KiB) 280 keer bekeken
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
Omhoog
GebruikersavatarBakkertjes
Re: Koelwater probleem Peugeot J5 2.5 TD
Bericht vr 04 jan 2019, 10:23
IMG_20140313_094636 (2).jpg
IMG_20140313_094636 (2).jpg (85.42 KiB) 278 keer bekeken
- Huug Lansbergen
- Berichten: 70
- Lid geworden op: wo 21 okt 2020, 12:41
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19102
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Peugeot J5 Camper benzine (1990): temperatuur te hoog
Je bedoelt dit topic: viewtopic.php?f=3&t=8466536&p=1782863
Dan is het niet nodig om de gehele inhoud hier naar toe te kopiëren!
Dan is het niet nodig om de gehele inhoud hier naar toe te kopiëren!
Re: Peugeot J5 Camper benzine (1990): temperatuur te hoog
@huub,
probleem doet zich zowel met kachel aan als kachel uit voor. als ik de kachel vol aan zet tijdens rijden neemt de motortemperatuur licht af.
ik kan de temperatuur voelers vervangen. maar aangezien ze gelijk op gaan, rond 110 graden komt het rode lampje ook aan, vrees ik dat dat niet het probleem was.
bijgaand nog een foto van mijn expansievat
probleem doet zich zowel met kachel aan als kachel uit voor. als ik de kachel vol aan zet tijdens rijden neemt de motortemperatuur licht af.
ik kan de temperatuur voelers vervangen. maar aangezien ze gelijk op gaan, rond 110 graden komt het rode lampje ook aan, vrees ik dat dat niet het probleem was.
bijgaand nog een foto van mijn expansievat
- Bijlagen
-
- expansievat.jpg (142.9 KiB) 170 keer bekeken
Re: Peugeot J5 Camper benzine (1990): temperatuur te hoog
denk je dat het zin heeft de temperatuurvoelers te vervangen?dethleffsi6810 schreef: ↑za 19 jun 2021, 13:42met door jou gemeten tempraturen, staat de motor te koken,en zou hij alle koelvloeistof eruit smijten. ik denk dus dat jou metingen niet kloppen.