Peugeot J5 Camper benzine (1990): temperatuur te hoog

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
edovs
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 18 jun 2021, 17:27

Peugeot J5 Camper benzine (1990): temperatuur te hoog



Bericht door edovs »

Dashboad verwarming deed niets meer. Naar garage, er zat vuil in de leiding. Beetje aan gerommeld, deed het weer. Zij gaven aan dat koelvloeistof wel aan vervanging toe was. Spoel de boel eens goed door, daarna nieuwe koelvloeistof. Ik zei, kunnen jullie dit doen? Telefoon gaat "je koppakking is lek". Helaas. OK, laat maar repareren. Nieuwe koppakking, nieuwe waterpomp, schakelaar gemaakt voor radiatorfan, hij vond dat deze te laat aansloeg, nieuwe vloeistoffen.

Anyway, het was winter en we reden er toch niet mee. Paar maanden later, wij lekker rijden. Maar nu wordt de motor veel te heet. Binnen 5 minuten rijden op 90 gragen, loopt daarna door tot 115 of 120, rode waarschuwingslamp gaat dan ook aan. Tot op dat moment nog nooit last mee gehad, motor bleef altijd goed koel.

Garage zegt dat wellicht de cilinderbussen lekken, waardoor valse lucht de koeling verhinderd. Ik geloof dit niet zo, moter geeft nog steeds goed vermogen, olie is niet vervuild.

Heb een nieuwe radiator ingezet, om te kijken of dit zou helpen. Wel iets maar niet genoeg.
Slangen van en naar motorblok worden loeiheet, kan ze amper aanraken. Zowel aan- als afvoer gelijke temperatuur. Nieuwe radiator wordt egaal warm. ventilator draait. Toch alles te heet. Reparatie cilinderbussen is een heftige en prijzige reparatie, en overigens zonder garantie dat dit het probleem is en/of oplost.

Wat is wijsheid? Wie heeft er een idee wat er aan de hand kan zijn? We stellen je ideeen zeer op prijs.
Gebruikersavatar
Huug Lansbergen
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 21 okt 2020, 12:41

Re: Peugeot J5 Camper, Benzine 1990, temperatuur te hoog



Bericht door Huug Lansbergen »

Thermostaat , waarschijnlijk blijft deze dicht staan ,dan is er geen circulatie ,alleen het blok en de radiator slangen worden dan deels heet
Dus is deze ook vervangen , zo ja. Ziet deze er nu niet ondersteboven in ? :?:
Maar alles kan kapot ook een thermostaat . :cry:

Gr

Huug
Gebruikersavatar
edovs
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 18 jun 2021, 17:27

Re: Peugeot J5 Camper, Benzine 1990, temperatuur te hoog



Bericht door edovs »

Dank Huug. Thermostaat kan het niet zijn, die hebben we er even uitgehaald om goed te kunnen testen. Sorry, vergeten te melden.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Peugeot J5 Camper, Benzine 1990, temperatuur te hoog



Bericht door Kroppie »

slangen heet en radiator niet?, ook zonder thermostaat, lijkt op geen goede circulatie, of ergens een verstopping door opeengehoopte kalk/vuilbrokken, of slechte waterpomp.
kijk eens bij draaiende motor in de geheel gevulde radiator, en geef dan eens volgas, zie je dan de kvs circuleren?, voorzichtig!!.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
edovs
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 18 jun 2021, 17:27

Re: Peugeot J5 Camper, Benzine 1990, temperatuur te hoog



Bericht door edovs »

Dank Jos, radiator wordt ook echt wel heet. Heb helaas geen zichtbaar waar ik de vloeistof zou kunnen zien stromen. Als ik in de slangen knijp, hoor ik het drukverschil in het expansievat....
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Peugeot J5 Camper, Benzine 1990, temperatuur te hoog



Bericht door de Jonckheer »

Het lijkt op een grote luchtbel ergens, niet goed ontlucht. Als de radiateur heet wordt is de dorstroming goed.
Gebruikersavatar
edovs
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 18 jun 2021, 17:27

Re: Peugeot J5 Camper, Benzine 1990, temperatuur te hoog



Bericht door edovs »

Okee, enige tips of ervaring waar te ontluchten?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Peugeot J5 Camper, Benzine 1990, temperatuur te hoog



Bericht door Kroppie »

ik heb geen ervaring met de J5 benzine, en weet niet waar de ontluchting zit, maar tap eens de helft of meer van de kvs af(totaal is vaak +-5liter), en dan bij draaiende motor (iets harder dan stationair), heel langzaam beetje voor beetje weer aanvullen tot peil, echt heel langzaam zodat eventuele lucht geen bel vormt die ergens blijft zitten, en dan na het vullen een tijdje rijden met de dop op het expansievaatje niet geheel vast zodat, lucht welke er nog in zit kan ontsnappen, daarna dopje weernormaal vast.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
edovs
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 18 jun 2021, 17:27

Re: Peugeot J5 Camper, Benzine 1990, temperatuur te hoog



Bericht door edovs »

Dank Jos, ga ik morgen proberen. Ik weet dat er 8 liter in gaat. Dus ik haal er 2 of 3 liter uit en dan bijvullen als beschreven. Ik meld me weer.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Peugeot J5 Camper, Benzine 1990, temperatuur te hoog



Bericht door Kroppie »

haal er maar de helft of nog iets meer uit.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
edovs
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 18 jun 2021, 17:27

Re: Peugeot J5 Camper, Benzine 1990, temperatuur te hoog



Bericht door edovs »

Doen we! Thx.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Peugeot J5 Camper, Benzine 1990, temperatuur te hoog



Bericht door travelscout »

Een garage die een extra schakelaar gaat monteren om de koelventilatoren te bedienen, past meer bij een hoby-ist dan bij een pro.
Weet je zeker dat ze de pomp wel goed gemonteerd hebben?

Wat bedoel je met "loei heet"?
Een infrarood temperatuurmeter (euro of 20) is erg handig om te meten.
Paul.
Gebruikersavatar
edovs
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 18 jun 2021, 17:27

Re: Peugeot J5 Camper benzine (1990): temperatuur te hoog



Bericht door edovs »

Hi Paul,
over de professionaliteit van de garage heb ik inderdaad ook mijn twijfels....

ik kan je niet zeggen of ze de pomp goed gemonteerd hebben, daarvoor ontbreekt mij de kennis.

ik heb met een infrarood temperatuurmeter gemeten: de dikke slangen van en naar de radiator werden 145 graden heet, de oude radiator idem. het motorblok meette zelfs 180 graden aan de buitenzijde. Lijkt mij te heftig ;-)
Gebruikersavatar
edovs
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 18 jun 2021, 17:27

Re: Peugeot J5 Camper benzine (1990): temperatuur te hoog



Bericht door edovs »

@jos, alles nogmaals doorgespoeld. koelvloeistof 3liter er in, motor draaien en verwarming vol aan, koelvloeistof bijvullen, ontluchting open laten. helemaal gevuld met koelvloeistof, totaal 9liter. ritje gemaakt, alles helaas weer bloedheet. heeft niets geholpen dus.

wat nu nog?
Plaats reactie