Nieuwe banden/wielen voor Peugeot Boxer L3H2 (2008)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Derrick
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 19 apr 2020, 19:26

Nieuwe banden/wielen voor Peugeot Boxer L3H2 (2008)



Bericht door Derrick »

Hoi allemaal!

Het afgelopen jaar ben ik bezig geweest met het ombouwen van onze Peugeot Boxer tot een camper. Nu alles in de camper (zo goed als) klaar is, is het tijd om naar het uiterlijk te kijken.

Ik wil nieuwe wielen/banden aanschaffen en ben op zoek naar ervaringsdeskundigen.

Mijn gedachte was om te gaan voor 225/75 R16, maar dit is groter dan de standaard maat die onder de bus zou passen.

Heeft er iemand ervaring met de combinatie Boxer/Jumper/Ducato en een 225/75 R16 band?

Alvast bedankt!

Derrick
Gebruikersavatar
jshooymans
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 21 sep 2018, 12:09

Re: Nieuwe banden/wielen voor Peugeot Boxer L3H2 uit 2008



Bericht door jshooymans »

Hoi Derrick,

225/75/R16 is de maat die standaard onder mijn Ducato 3.0 uit 2010 ligt.
Dus past prima.

Gr,
Jeroen
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Nieuwe banden/wielen voor Peugeot Boxer L3H2 uit 2008



Bericht door gjvonk »

De 16 inch wielen en banden passen prima onder de bus, maar let wel op de steekmaat. Als er nu 15 inch wielen gemonteerd zijn is de kans groot dat de steekmaat 5x118 is. Is de standaard velg die er nu onder zit ook 16 inch, is de steekmaat waarschijnlijk 5x130. Er bestaan echter ook 16 inch velgen met de steekmaat 118.

Als je lichtmetalen velgen zoekt, let dan op het draagvermogen van de velg en stem dat af op de maximale aslast van je achteras. Die is bij de light versie 1.900 kg, daar hoort een velg bij met een Li van 106 of hoger (draagvermogen is dan 950 kg per wiel). Bij een heavy / maxi chassis is de maximale aslast van de achteras 2.400 kg. Daar hoort een velg onder met een Li van 115 (draagvermogen 1.215 kg per wiel) of hoger. Je neemt veiligheidsrisico's als je hier naar beneden van afwijkt: je hebt n.l. ook te maken met dynamische belastingen van de velgen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Nieuwe banden/wielen voor Peugeot Boxer L3H2 (2008)



Bericht door Aloys »

Had het ook niet gevolgen voor de overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak, het onjuist aangeven van de snelheid en afgelegde km's en dergelijke?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Nieuwe banden/wielen voor Peugeot Boxer L3H2 (2008)



Bericht door gjvonk »

Zie deze post:
viewtopic.php?p=1907400#p1907400

In dat topic wordt overigens wel vermeld dat het bij de modellen vanaf 2011 / Euro 5 niet zomaar kan omdat de boordcomputer dan foute waarden krijgt....

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Derrick
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 19 apr 2020, 19:26

Re: Nieuwe banden/wielen voor Peugeot Boxer L3H2 (2008)



Bericht door Derrick »

Bedankt voor jullie snelle en uitgebreide reacties! Erg duidelijk en hier kan ik zeker wat mee.

Ik heb geen heavy/maxi chassis, dus moet inderdaad op zoek naar banden & velgen met een li van hoger dan 106.

Van wat ik zo allemaal lees lijkt het er op dat de heavy/maxi chassis voorbereid zijn voor grote wielen/banden. Ik moet inderdaad nog eens verder verdiepen of advies zoeken hoe het zit met die overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Nieuwe banden/wielen voor Peugeot Boxer L3H2 (2008)



Bericht door gjvonk »

Zie ook de post die ik aanhaalde; ik denk dat dat niet veel uitmaakt: mijn vorige buscamper was een light versie op 15 inch; de km teller had een afwijking van bijna 10%: 100 op de teller was 90 volgens de satelliet navigatie. De huidige is een heavy versie op 16 inch en de afwijking van de teller is ongeveer 2%.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie