Kracht van Sikaflex 252

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Jooster
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 26 mei 2021, 11:32

Kracht van Sikaflex 252



Bericht door Jooster »

Ik wilde een aantal latten aan mijn diy camperbus bodem lijmen met Sikaflex 252, als een soort 'fundering' voor interieur elementen, zoals bijv een keukenblok. Dan kan ik die elementen in mijn schuur bouwen en dan later in de bus monteren. Als iets kapot gaat aan het element of ik wil het anders, kan ik het eenvoudig weer los halen en vervangen.
Nu vraag ik me twee dingen af:
1) Volstaat Sikaflex 252, of moet ik ook nog een paar boutjes gebruiken voor die 'fundering' ?
2) Is Sikaflex 252 misschien wel te sterk en krijg ik die 'fundering' er nooit meer uit, mocht ik ooit een andere indeling willen ?

Mijn bestaande vloerplaat was ook stevig vastgekit, die moest ik er met zoveel kracht uit wrikken dat er delen hout achter bleven op de metalen bodem.
Moet ik me dat voorstellen bij Sikaflex 252 ?
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 939
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Kracht van Sikaflex 252



Bericht door Duco »

30kg cm2 hechtvermogen mits goed ontvet.
Jooster
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 26 mei 2021, 11:32

Re: Kracht van Sikaflex 252



Bericht door Jooster »

dus bij 3 cm2 moet je even hard trekken alsof je een persoon van 90kg optilt ?
Laatst gewijzigd door Aloys op do 17 jun 2021, 7:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 939
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Kracht van Sikaflex 252



Bericht door Duco »

Dus even snel verwijderen wordt lastig. Wordt niet voor niks voor zonnepanelen en fiets dragers gebruikt. Zou liever de sika 221 gebruiken of eventueel polymax die hecht ook 10kgcm2 maar is minder flexibel. Zelf gebruik Ik voor af kitten en plaatsen van roosters of ramen sika 221.
Jooster
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 26 mei 2021, 11:32

Re: Kracht van Sikaflex 252



Bericht door Jooster »

Dank je wel !
Laatst gewijzigd door Aloys op do 17 jun 2021, 9:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever NIET quoten wanneer je direct op iemand reageert!
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9048
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Kracht van Sikaflex 252



Bericht door gjvonk »

Goed ontvet en het oppervlak ruw genoeg gemaakt volgens de aanwijzingen van de fabrikant is wel strikt noodzakelijk om een goede hechting te houden. Bij mij kwam na 6 jaar een kitbevestiging van het zonnepaneel op het dak los!

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Kracht van Sikaflex 252



Bericht door de Jonckheer »

Het is nooit sterker dan de ondergrond, meestal de laklaag op een dak. Daarom het beste schuren tot op het blanke materiaal, of dat nu hout, metaal of kunststof is, dan krijg je optimale hechting. Overigens heb ik alles wat er maar te lijmen viel (en dat was nogal wat) gedaan met lijmkit van de Action. Nooit is er iets losgekomen, inclusief de zonnepanelen.
Jooster
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 26 mei 2021, 11:32

Re: Kracht van Sikaflex 252



Bericht door Jooster »

gjvonk schreef:
do 17 jun 2021, 6:33
Goed ontvet en het oppervlak ruw genoeg gemaakt volgens de aanwijzingen van de fabrikant is wel strikt noodzakelijk om een goede hechting te houden. Bij mij kwam na 6 jaar een kitbevestiging van het zonnepaneel op het dak los!

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Dank voor de tip!
Jooster
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 26 mei 2021, 11:32

Re: Kracht van Sikaflex 252



Bericht door Jooster »

de Jonckheer schreef:
do 17 jun 2021, 7:32
Het is nooit sterker dan de ondergrond, meestal de laklaag op een dak. Daarom het beste schuren tot op het blanke materiaal, of dat nu hout, metaal of kunststof is, dan krijg je optimale hechting. Overigens heb ik alles wat er maar te lijmen viel (en dat was nogal wat) gedaan met lijmkit van de Action. Nooit is er iets losgekomen, inclusief de zonnepanelen.
Dank !
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 939
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Kracht van Sikaflex 252



Bericht door Duco »

221 op dit moment voor 8,89 bij Amazon.de in NL soms ook wel rond die prijs sla meestal paar kokers in om op voorraad te hebben als er weer een aanbieding is. Met een oude camper blijf je toch bezig. Net een lekkage weggewerkt waar ik drie jaar na heb gezocht en waar het alleen lekte bij zware regenval. Bleek toch langs oude kit te komen die er op het oog perfect uitzag en 3x was behandeld met bison rubberseal.
Plaats reactie