Uitdraaipoten camper

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Uitdraaipoten camper



Bericht door Wim Corduwener »

Onder onze camper zitten achter de achteras een soort van uitdraaipoten.

Afbeelding

Met een slinger kantelen deze pootjes omlaag en dan moet je onder de camper kruipen om een soort haarspel-beugel eruit te trekken en dan valt het voetje omlaag. Dat voetje zit vast aan een buis met een beperkt aantal gaten, waar je die haarspeld dan weer in moet steken. Vervolgens laat je wat lucht uit de luchtvering lopen en dan raken de voetjes de grond. Geniaal?
Deze pootjes doen eigenlijk maar één ding en zorgen er voor dat de camper niet wiebelt als je in- of uitstapt. Eigenlijk vind ik het een nogal omslachtige constructie. Ik weet niet of er meer mensen zijn met dit systeem, maar als ik de keet wiebelvrij wil maken en bovendien enigszins waterpas, kan ik dan niet veel makkelijker een paar schaarkrikken gebruiken?
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Camper_01

Re: Uitdraaipoten camper



Bericht door Camper_01 »

Schaarkrikken kan natuurlijk ook. Wij gebruiken een E&P systeem tot volle tevredenheid, waren de eisen van mijn vrouw.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Uitdraaipoten camper



Bericht door Hoofdnoorman »

Ach Wim, laat de poot eens netjes naar beneden komen. Geen pin verzetten en draai dan eens gewoon door aan de slinger. Dan krikt de poot vanzelf door.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Uitdraaipoten camper



Bericht door Marianjacques »

Wim,
Volgens mij kantelen die pootjes niet alleen, maar kan je ze ook uitdraaien.
Die klips zijn er alleen voor, om bijvoorbeeld de poten grof te verlengen of te verkorten.
Eigenlijk, eenmalig op lengte gesteld, kan je met de slinger de poot ook uitdraaien.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Uitdraaipoten camper



Bericht door macfocus »

Ik snap niet waarom we zijn afgestapt van de Caravansteunpoten?
Onder mijn oude Knaus zaten ze en dat werkte perfect.
Stabiliseren en zelfs een beetje stellen ging prima.
En als je hoogte te kort kwam, een paar blokjes hout eronder.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Uitdraaipoten camper



Bericht door Marianjacques »

Doen die dingen van mij ook..
Standaard onder een nagenoeg nieuwe Camper.
Met die oude is niets mis...met de nieuwe ook niet.

Afbeelding
wier500
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 21:20
Contacteer:

Re: Uitdraaipoten camper



Bericht door wier500 »

Wij hebben deze pootjes er ook onder gemonteerd, ze werken als volgt, eerst kantelen ze naar beneden en dan draai je gewoon door en draai je de poot eruit.
En kan je de camper lichtelijk omhoog draaien.
Ze kunnen dacht ik 500kg tillen.
Het beste is nog een plaatje onder de voet te zetten.
De poot is middels die clips wat in hoogte verstelbaar.
Gebruikersavatar
ushi
Berichten: 152
Lid geworden op: di 03 mei 2011, 19:56

Re: Uitdraaipoten camper



Bericht door ushi »

Niets van eronder kruipen heb gewoon de slinger doorgezaagd 15 cm ertussen lassen.
Kan je gewoon aan de zijkant slingeren
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Uitdraaipoten camper



Bericht door Camperic »

Hoofdnoorman schreef:
wo 16 jun 2021, 16:24
Ach Wim, laat de poot eens netjes naar beneden komen. Geen pin verzetten en draai dan eens gewoon door aan de slinger. Dan krikt de poot vanzelf door.
:lol: Inderdaad :thumbup:
Als een grotere afstand moet worden overbrugd dan kun je de splitpen verzetten of een plaat/blok hout er onder leggen.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Uitdraaipoten camper



Bericht door Wim Corduwener »

Allemaal hartelijk dank voor jullie feedback. Máxima hebben zou gezegd: “Hij is een beetje dom geweest!”
Meestal -of eigenlijk altijd- heb ik buitengewoon heldere momenten, maar blijkbaar vandaag niet.

Afbeelding
Gewoon doordraaien dus… het piep en kraakt, maar het werkt. Beetje olie en ik ben spekkoopman. Natuurlijk niet vergeten om voor vertrek die pootjes weer in te klappen. :wtf:
Nogmaals dank!
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Uitdraaipoten camper



Bericht door macfocus »

Voor dat laatste; leg de slinger voor je pedalen in de cabine als de pootjes uitstaan. Kan je ze niet vergeten.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Uitdraaipoten camper



Bericht door isoplus »

Als het goed is kun je wegrijden terwijl je vergeten hebt de poten in te draaien.
De poten scharnieren dan weg en slepen over het wegdek, ben je niet doof dan hoor je dat.
Zelf ben ik wel wat doof dus ik sleepte die krengen half Quarteira door, daar slijten de voetjes van en verder gebeurd er niets.
Sindsdien lag de slinger voor de pedalen in de Hymer, nu met het busje gebruiken wij die poten niet meer omdat de vering duidelijk steviger is dan die van onze vorige Hymer.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Uitdraaipoten camper



Bericht door KTManiac »

isoplus schreef:
wo 16 jun 2021, 22:39
Als het goed is kun je wegrijden terwijl je vergeten hebt de poten in te draaien.
Alleen aan de verbogen bevestiging van Wim's stelpoot te zien moet je dat dan niet achteruit doen.... :wink:
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Uitdraaipoten camper



Bericht door Wim Corduwener »

macfocus schreef:
wo 16 jun 2021, 22:31
Voor dat laatste; leg de slinger voor je pedalen in de cabine als de pootjes uitstaan. Kan je ze niet vergeten.
Ga ik doen!
Als ik de elektrische trap vergeet in te klappen dan gaat er een zoemer af en als ik de schotel vergeet in te klappen dan doet doet-ie dat zelf als ik de motor start, maar die pootjes daar moet ik inderdaad wel aan denken.
Bij het wegrijden met onze KIP-caravan ben ik ook wel eens weggereden met een vergeten zwenkwiel. :wtf:
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Plaats reactie