Ervaring compressorkoelbox in kleine bus?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Crumpler512
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 31 jul 2020, 9:46

Ervaring compressorkoelbox in kleine bus?



Bericht door Crumpler512 »

Iemand ervaring met deze koelkast?
Mestic MCC 25 AC/DC compressor

Voor mijn VW transporter zoek ik een compact koelkastje, dewelke eventueel via een 2e batterij aangestuurd kan worden.
Ik wil dan graag enkele nachten zonder stroom kunnen overbruggen, en dan toch een koelkastje kunnen blijven gebruiken.

Iemand ervaring met deze, en hoe deze op 12V werkt? Of toch beter een omvormer er tussen zetten en op 220V aansluiten? Ik dacht te lezen dat dit voor energieverlies zorgde, maar dan moet de koelkast natuurlijk wel genoeg "power" hebben op 12V.

Dank!
Laatst gewijzigd door Crumpler512 op wo 16 jun 2021, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
wier500
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 21:20
Contacteer:

Re: Ervaring absorptie koelkast kleine bus



Bericht door wier500 »

Vind de vraagstelling beetje vreemd, het onderwerp gaat over absorbtiekoelkast, en het genoemde type zou een compressorkoelkast zijn??
Mijn persoonlijke ervaring( ben koeltechnisch service monteur) is wel dat absorbtiesysteem een behoorlijke energie slurper is, dus ik zou dan een compressor systeem de voorkeur geven. Maar ja die kunnen weer niet op gas. En geven altijd wat meer geluid.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Ervaring absorptie koelkast kleine bus



Bericht door Mickel Moen »

Op mijn blog, link hier onder, vind je een hele pagina over de koelbox in een kleine bus. Daar is ook een pagina te vinden over het berekenen van het verbruik.(Elektra)
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Crumpler512
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 31 jul 2020, 9:46

Re: Ervaring compressor koelkast kleine bus



Bericht door Crumpler512 »

Excuses, moest inderdaad compressor zijn!!
Ik lees over deze alleen maar goede dingen, vandaar de vraag.
Geluid is bijzaak, en minder belangrijk dan goede koeling imo.

Dank!
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ervaring compressor koelkast kleine bus



Bericht door myway »

Maak er dan ook nog ff koelBOX van.

Deze heeft alleen een 12 volt aansluiting en als het goed is heb je er een omvormer 12/230 bijgekregen.
Gewoon op 12 volt aansluiten.
Verbruikt iets meer als een Dometic of Isotherm, indel box.
Heeft waarschijnlijk iets te maken met de isolatie van de box.
bekend
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 23 feb 2014, 20:09

Re: Ervaring compressor koelkast kleine bus



Bericht door bekend »

Heb zelf sinds een half jaar deze koelbox van mestic. Dus nog niet veel gebruikt. Ik vind m tot nu toe prima, maar dus nog niet echt op vakantie geweest.
Had hiervoor in mijn eerste camperbus een cf 26 van dometic. Was ook prima.
De mestic dus nog niet veel gebruikt.
bekend
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 23 feb 2014, 20:09

Re: Ervaring compressor koelkast kleine bus



Bericht door bekend »

Heb zelf sinds een half jaar deze koelbox van mestic. Dus nog niet veel gebruikt. Ik vind m tot nu toe prima, maar dus nog niet echt op vakantie geweest.
Had hiervoor in mijn eerste camperbus een cf 26 van dometic. Was ook prima.
De mestic dus nog niet veel gebruikt.
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Ervaring compressor koelkast kleine bus



Bericht door isoplus »

Niet in mijn camper maar wel in mijn bootje, daar staat een Dometic CK40D Hybrid.
Kan op 230 volt wissel- en op 12 volt= spanning, prima en snel koud op 230 op de in te stellen temperatuur.
Ik zorg dat het ding in de avond op 4 C staat en zet het dan uit (lekker rustig), in de ochtend om 08.00 gaat de prik er weer op, de temperatuur is dan meestal no onder 10 C.
In mijn bus zit een compressorkoelkast van Tethford ook op 12 volt daar doe ik hetzelfde mee, de zonnepanelen houden die gemakkelijk bij.
De Dometic kan je in de nacht op 12 volt zetten dan hoor je het ding niet omdat de kou dan opgewekt wordt zonder compressor
LouisWu
Berichten: 30
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 9:25

Re: Ervaring compressorkoelbox in kleine bus?



Bericht door LouisWu »

Wij hebben ook een mestic mcc 25, die hebben we 2 keer gesloopt door het opladen van een Caterpillar S41 telefoon op de USB poort(duurde ff voordat we het door hadden). Let daar op.

Hebben nu een leen model compressor koelbox. Zou zeker niet meer met een koelbox met peltier element willen ruilen. Zijn heel blij met echt koude biertjes. Zetten hem in de voortent of onder de luifel. Gewoon doen!

Onderweg op 12v, aan de paal met de bijgekochte transformator.
LouisWu
Berichten: 30
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 9:25

Re: Ervaring compressorkoelbox in kleine bus?



Bericht door LouisWu »

Vandaag doe 3e koelbox opgehaald. Hele goede service van Mestic. Nu niet meer de CaterPillar opladen ;-)
Plaats reactie