Waarom wordt er zo weinig gemeten?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Waarom wordt er zo weinig gemeten?



Bericht door Marianjacques »

Onhandige mensen kunnen ook geen fietsband plakken.
Toch weten ze al hun problemen opgelost te krijgen.
Zo ook een onhandige Camperaar precies weet waar hij/zij hulp kan krijgen.
Betaalt er ook graag voor of hebben betrouwbare connecties.
Vriend is tandarts....denk je nu echt dat hij met een metertje in zijn Camper gaat rondkruipen?
Of zelf zijn fietsband plakt ?
Hoezo houdt het dan op voor Camperaars?. Je wil niet weten hoeveel Camperaars er rondrijden zonder enig gerelateerd technisch verstand.
Het zou erg stil worden als deze Camperaars, vanwege hun "onkunde" ..derhalve de stempel krijgende van ongeschikt..., zouden stoppen.




Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Waarom wordt er zo weinig gemeten?



Bericht door Atoz »

Wat ikzelf en veel anderen hier willen proberen is om die onhandige Harry's te helpen in hun zoektocht naar een oplossing voor hun probleem.
Maar dan heb je wel hun meetresultaten nodig.
En hun volledige medewerking, wat regelmatig fout loopt.

En ja Kampo klinkt weer eens heel erg hard en neerbuigend (als je hem zo lezen wil) maar het klopt wel dat als je wil camperen je je dan ook maar moet bijscholen.
En neen ook ik sta er niet voor bekend om dat mooi neer te schrijven ;-) Het zij zo.
En ja er zijn ook vaardigheden die ik/wij/iemand niet beheers(t)en.

Als je morgen Dixie achterna wil en de polen wil bezoeken, dan moet je je ook bijscholen.
Een survivaltocht door de Pyreneeën doe je ook niet zonder je in te lezen
Evenmin wandel je naar Compostella zonder de juiste documentatie of materialen.

Camperaars die denken dat ze dat niet moeten doen bestaan er tot grote vreugde van de service gevende bedrijven dus ook.

En een tandarts een onhandig persoon noemen is er ver over, maar misschien is de jouwe dan een theoreticus :)
(Het enige vak waarbij je een ingangsexamen handigheid moest doen om te mogen beginnen, vertelde mijn tandarts me ooit)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
MarcoG
Berichten: 175
Lid geworden op: ma 29 jul 2019, 0:10
Locatie: Enschede

Re: Waarom wordt er zo weinig gemeten?



Bericht door MarcoG »

https://www.rtlxl.nl/programma/de-alarm ... 6d825f47ac
Bij 37 minuten een camper eigenaar die de wegenwacht heeft gebeld.

Voor de mensen die geen RTL-XL hebben:
het trapje komt niet naar buiten bij de ingang van de camper :-)
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Waarom wordt er zo weinig gemeten?



Bericht door Wim Corduwener »

Misschien is de vraag ook wel: wat neem je aan gereedschap en reserveonderdelen mee in een camper. Meestal neem ik veel te veel mee, maar een goede universeelmeter, een rol duct tape, tie ribs, luidsprekerdraad, een reserve waterpomp en een setje gereedschap van de Action zit daar minimaal wel bij.
Als je kampeert met een tent, dan heb je het met een klauwhamer wel gehad.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Waarom wordt er zo weinig gemeten?



Bericht door PaulBng »

Daar is ooit een heel topic over gebouwd...


Paul
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Waarom wordt er zo weinig gemeten?



Bericht door PE1OPQ Theo »

Wim Corduwener schreef:
do 17 jun 2021, 0:12

Als je kampeert met een tent, dan heb je het met een klauwhamer wel gehad.
En deze tent mensen gaan niet met een auto, bestelbus op pad?
Ik zeg maar zo, met een goed onderhouden auto, mag je verwachten dat deze gewoon 4000 km probleemloos gaat rijden.

Theo
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Waarom wordt er zo weinig gemeten?



Bericht door CaradoT135 »

Ducato2000 schreef:
di 15 jun 2021, 18:06
Bij elektrische problemen is een juiste spanning aan de verbruiker gemeten als deze ingeschakeld is belangrijk. Voor tien euro koop je een multimeter en kun je spanning meten aan elke lamp of koelkast of boiler of wat dan ook. Wordt hier van alles gepost maar weinig vooraf gemeten. En iedereen duikt er telkens weer op.

Zelfde geldt voor gewichtsverdeling. Campers zijn vaak verkeerd beladen. Maar door te wegen weet je waar je moet gaan zoeken.
Maar misschien is het wel de charme van dit forum dat veel mensen eerst hun probleem posten voordat ze zelf eens nadenken.
Je heb het hier over verschillende problemen.
De eerste gaat over mensen waarvan iets niet werkt, die willen graag van hun probleem af. Het tweede geval over verkeerd beladen (of te zwaar) is heel wat anders. Daar heb je een categorie van die de kop in het zand steken en de weegbrug links laten liggen omdat ze de resultaten van te voren wel kunnen raden. Je hebt een categorie die wel lichter willen maar niet kunnen. En je hebt een categorie brave Hendriken die elk jaar (na het klussen aan de camper bv) naar de weegbrug gaan.
Maar over meten gesproken wie controleert de bandenspanning met enige regelmaat?
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Waarom wordt er zo weinig gemeten?



Bericht door travelscout »

Ooit waren er van die groepspraktijk cursussen (ANWB?) in jip-en-janneke taal én op diverse locaties in 't land.

Tegenwoordig wil men vooral een probleem opgelost hebben en het liefst nog nu en gelijk.
Handig toch middels de moderne media?

Nog handiger zou dan zijn als ook de kennisbank topics aangevuld (en meer onderhouden) worden.
Zoals hoe je een universeel meter gebruikt en er niet (meer) bang voor hoeft te zijn.
Kun je tenminste verwijzen naar zonder iedere keer weer in herhalingen te vervallen.
Paul.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Waarom wordt er zo weinig gemeten?



Bericht door rijschoollucassen »

Denk dat met de toegenomen techniek in auto's sowieso het zelf sleutelen sterk is afgenomen. Veel monteurs doen ook niet veel meer dan kant en klare units omwisselen. Canbus maakt het meten ook al niet eenvoudiger. Om tegenwoordig zelf aan je auto te sleutelen, heb je veel meer kennis nodig. Is ook met elektronische apparatuur zo. Hoeveel elektronica zaken zijn er nog?

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Waarom wordt er zo weinig gemeten?



Bericht door bus21 »

kampo schreef:
wo 16 jun 2021, 15:40
Marianjacques schreef:
wo 16 jun 2021, 12:57
Er zijn mensen die weinig weten van techniek en nog minder van electriciteit.
Maar wel jouw lekkere drankje inschenken, eten bereiden en je leven kunnen redden.
Ieder zijn/haar kennis/kunde.
Waarmee ik bedoel, je hoeft niet alles te weten.....
Maar op een bepaald ogenblik ben je dan ongeschikt voor een camper...

Nee, tegenwoordig heeft iedereen voldoende basiskennis want leerplicht tot 18jaar. De rest kan en moet je leren.
Net zoals bij iedere andere hobby.
Kampo, ik denk dat je een beetje onderschat hoeveel kennis er nodig is voor het zelf meten en fout zoeken, en een beetje overschat hoe groot die middelbare school kennis ongeveer gaat. Een paar keer een proefopstelling nabouwen en metertjes aflezen (natuurkunde praktikum) is echt heel wat anders dan in een onoverzichtelijke camper met een multimeter aan de slag.

Mijn eigen kennis is heel wat meer dan middelbare school niveau, maar ik zou zeker hulp inroepen als in de camper iets niet functioneert zoals het hoort.
Ik heb immers ook kennis over wat er mis kan gaan en zit niet te wachten op bijvoorbeeld brand.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Waarom wordt er zo weinig gemeten?



Bericht door Wim Corduwener »

PE1OPQ Theo schreef:
do 17 jun 2021, 7:33
En deze tent mensen gaan niet met een auto, bestelbus op pad?
Ik zeg maar zo, met een goed onderhouden auto, mag je verwachten dat deze gewoon 4000 km probleemloos gaat rijden.
Beste Theo,
Ik denk dat je zelf het antwoord al gaf. Wat ik bedoelde te schrijven is dat je met een tent niet heel veel meer nodig hebt dan een klauwhamer om haringen in de grond te meppen. Met een caravan is het misschien wat meer en met een camper wellicht nóg wat meer.
Maar zoals al eerder is geschreven: je hoeft echt geen monteur te zijn om met een camper op pad te gaan. En dat is tegelijkertijd ook mijn reden om op een forum te zitten: ik ben best handig, maar ik weet niet alles.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Waarom wordt er zo weinig gemeten?



Bericht door AadenAnke »

Wordt er niet een ietsje doorgeslagen? Enige weken geleden was er hier een hele verhandeling van waar zit de accu en nu is de vraag waarom meet men zo weinig op en aan die accu. Ik zelf ben nog steeds een kluns op het gebied van elektra! Maar heb door hier de afgelopen 7 jaar veel te lezen aardig wat geleerd op dit gebied alleen dat ohm verhaal snap ik nog niet veel van het is weerstand dat weet ik maar wat het verder betekend en doet mag de bekende Joost die het weet een keer proberen uit te leggen. In tussen weet ik dat watt en volt samen de sleutel tot ampère zijn :shh: de werking van een multimeter is simpel als je weet van hoe en wat maar anders? De symbolen en afkortingen van wissel en gelijkstroom mochten voor mij een tijd geleden ook nog gewoon vraagtekens????? zijn intussen heb ik daar ook wat over opgestoken. Dat wisselstroom alleen op de fase wisselt en de nul altijd de nul blijft en niet wisselt weet ik hooguit nu 3 maanden. Kort gezegd ik wist niets en heb door te doen vragen en lezen aardig wat opgestoken en weet daardoor dat ik nog veel minder ervan weet dan ik ooit gedacht had. Nu heb ik door mijn werk altijd problemen onderweg moeten oplossen en heb als jonge gozer onderweg in de vreemde reparaties met hulp uitgevoerd aan dingen waar ik geen idee van had hoe ze heten werkte of waarvoor het diende kwam er dan mee thuis na vele kilometers met samen geknepen billen van de spanning haal ik de zaak of strand ik nog een keer onder weg. Soms kreeg je een schouderklopje van wat goed gedaan dat je dat gefikst heb :thumbup: de andere keer was het heb je daarvoor een halve dag stil gestaan dat doet elke ... in 5 minuten oplossen :thumbdown: dat iemand die er niets van weet al de vraag stelt mogen we best bewondering voor uit spreken velen rijden met een brandend waarschuwingslampje na een week naar de garage met de opmerking kijk daar eens naar

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Waarom wordt er zo weinig gemeten?



Bericht door Zadowolony »

Als je ziet hoeveel wij de afgelopen 3 jaar al zelf of met enige hulp hebben opgelost! (Vervangen niet meer werkende waterkraan, lekkende watertank gerepareerd , Knipje tussen de stroom van loeiende spoelinstallatie wc gezet, kapotte zijspiegel vervangen, met hulp EBL vervangen, met hulp zonnepanelen geïnstalleerd, etc).
Met dank aan de leden van het forum en YouTube filmpjes.
Voelt ook goed langzamerhand de bus te leren kennen. We zijn gestart met zero kennis van de camper.
En inderdaad, in het begin: waar zit de accu, en oh, we hebben er twee…….
Aldoende leert men.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Waarom wordt er zo weinig gemeten?



Bericht door dieseltje+ »

Zal ook een beetje aan je interesse liggen en mede aan wat je te besteden hebt. Mag zelf graag op onderzoek gaan en wil vooral weten waarom het kapot is of niet werkt. En ja....dat kost mij soms ook teveel tijd. Onlangs APK, geen probleem maar koppeling was niet fris meer en was de lastafhankelijke remregelaar op de achteras zat.
Garage opdracht gegeven om koppeling te vervangen en remregelaar te verwijderen. Had simpel weg zelf de tijd even niet.
Kijk ik naar mijn zwager, werkt ook 70-80 uur in de week verdient 5 x modaal, die doet zelf niks aan zijn camper. Enige gereedschap dat mee is is de set meegeleverd af fabriek. Laatst rammelde zijn uitlaat, ophang rubber gescheurd. Gaat gewoon naar de garage. Paar weken later zie ik de camper er weer staan....parkeerlampje kapot. En hij heeft groot gelijk. De meeste die dat zelf doen hebben tijd genoeg en zitten op dit forum. De meeste die dat laten doen zitten niet op dit forum!
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Plaats reactie