Waarom wordt er zo weinig gemeten?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Camper_01

Re: Waarom wordt er zo weinig gemeten?



Bericht door Camper_01 »

Beste Aad, dat is de impedantie van de luidspreker.
Die wordt ook aangegeven in ohm.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Waarom wordt er zo weinig gemeten?



Bericht door Atoz »

Ohm
Spanning gedeelte door Ampere geeft weerstand (in Ohm)
U/I=R
Waarbij R de weerstand is, uitgedrukt in Ohm
En die kan je met een Ohm / Weerstandsmeter meten.

Maar jouw luidsprekers hebben een inductieve weerstand en die uitleg ga ik je nog besparen, veel te ingewikkeld bij deze temperaturen.
Maar neem aan dat als je versterker/radio/luidsprekeruitgang vermeld 8 Ohm dat je dan ook best luidsprekers met de vermelding 8 Ohm aansluit.

En impedantie is de term die we gebruiken bij inductieve weerstand
impedantie is de wisselstroomweerstand uitgedrukt in ....Ohm

Begrijp je?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Waarom wordt er zo weinig gemeten?



Bericht door PaulBng »

bus21 schreef:Ohm is de eenheid van weerstand. 0 Ohm is geen weerstand en dat is wat je meet in een koperdraad. Meet je oneindig of een hoog getal in een draad, dan is de draad niet goed (of het contact tussen de probes van je multimeter en de draad

Tot zover mijn kennis.
Een koperdraad heeft ook weerstand. Alleen is die erg laag. En wordt pas relevant wanneer de stroom door die koperdraad hoog is tov de doorsnede.

Om te zien of je "de goede draad" te pakken hebt, wordt meestal een andere stand gebruikt, die waar het teken van een diode bij staat. Bij een zeer lage weerstand piept de multimeter, en hoef je niet te kijken. Handig wanneer je een handtekort komt....


Paul
Camper_01

Re: Waarom wordt er zo weinig gemeten?



Bericht door Camper_01 »

Daarom heb ik ook IMPEDANTIE aangegeven en niet weerstand van de luidsprekerspoel
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Waarom wordt er zo weinig gemeten?



Bericht door Atoz »

Camper_01 schreef:
vr 18 jun 2021, 13:50
Daarom heb ik ook IMPEDANTIE aangegeven en niet weerstand van de luidsprekerspoel
We gaan verder met de les :-)
En met een gewone Multimeter kun je die luidspreker impedantie dus niet meten.
Daarvoor bestaan (veel duurdere) wisselstroom weerstands meters voor. Soms zelf met wisselende meetfrequentie.
Zeg dus ook nooit zomaar spoel tegen een hoopje gewikkelde draad, want naargelang de hoeveelheid stroom en de frequentie (of gelijkspanning!) Gaat dat hoopje draad zich anders gedragen.

En heeft een stuk koperdraad een weerstand?
De meesten hier denken onmiddelijk NEEN.
Maar elk stukje draad heeft een weerstand, ook een blok ijzer, met gleuven en zelfs een zaagsnede (om de weerstand af te regelen) heeft dus een weerstand.
Kan toch niet waar zijn? Hoor ik al roepen....
Mensen met een BMV hebben zo een geijkt blokje in hun camper.
Hierna het bewijs :) https://www.google.com/search?q=meetshu ... oid-archos
De te meten stroom gaat door dat blokje, aan beide uiteinden sluiten we een milivoltmeter/ meeteenheid aan (meestal 75mV maar onder andere bij Victron 50 mV) en door dat blokje dunner te maken, door een zaagsnede, ijk je je Ampere meter.


Wat later zal de meester ook nog op het bord laten zien wat het verschil maakt tussen een stuk ijzer, koper of metaal EN een antenne.
De eindconclusie van zijn verhaal zal zijn dat elke lengte van een metalen geleider een antenne zal worden bij de juiste frequentie. Bij een afwijkende frequentie word hij/zij/x terug... Metaal, weg antenne :)
(Maar laat je eerst eens kijken of deze les begrepen en gekend is)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Waarom wordt er zo weinig gemeten?



Bericht door seth_space »

Zoals ik al aangegeven heb. Een hoop theoretische kennis maakt nog geen goede instructeur.
Dit is daar een goed voorbeeld van. Lesgeven is een kunst die je evenzeer moet leren als de verworven theoretische kennis.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Waarom wordt er zo weinig gemeten?



Bericht door Kroppie »

kan ook zijn dat er pas een multimeter aangeschaft word als er als antwoord op een vraag komt:, van wat meet u hier en wat daar?, maar geeft niet, want met een lampie en een draadje kun je ook zien of er ergens stroom op staat, en desnoods met enkel een draadje :!: .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Waarom wordt er zo weinig gemeten?



Bericht door Atoz »

seth_space schreef:
vr 18 jun 2021, 16:25
Zoals ik al aangegeven heb. Een hoop theoretische kennis maakt nog geen goede instructeur.
Dit is daar een goed voorbeeld van. Lesgeven is een kunst die je evenzeer moet leren als de verworven theoretische kennis.
Is dat nou echt het enige wat je kan toevoegen aan dit topic?
Of wou je nog eens wat schrijven?
Trouwens hier geeft niemand ''les'', we proberen elkaar te helpen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Camper_01

Re: Waarom wordt er zo weinig gemeten?



Bericht door Camper_01 »

Beste ATOZ, ik kap hier verder mee. In een practicum heb ik geen zin meer, mijn HTS tijd is al heel lang geleden. Wordt volgende week 77 jaar.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Waarom wordt er zo weinig gemeten?



Bericht door AadenAnke »

Wel ik heb alleen BLO met gymnastiek gehad :lol3: maar hier snap ik dus echt geen bal van. Heb het nu ook niet nodig en hoop dat ook nooit nodig te hebben hoef ik het ook niet te snappen :lol: Geef mij maar een echt oude diesel of benzinemotor een buigijzer en wat soldeerkoppelingen wat hout of gewoon een stuur daar kan ik mee overweg weet het heel te houden en meestal wel te repareren :lol3: :lol3: maar dat van die strip met zaagsnede herken ik van de oude Tok dat noemde ze een shunt dacht ik :?:

Gr. Aad
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Waarom wordt er zo weinig gemeten?



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op do 02 nov 2023, 7:55, 1 keer totaal gewijzigd.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Waarom wordt er zo weinig gemeten?



Bericht door AadenAnke »

Inderdaad maar met de multimeter ff meten of er stroom (of is het spanning?) op staat lukt me wel. Heb nog een echt oudje staan waar zelfs dat mechanisch is :lol: je weet wel een binnen en buitenkabel en een trekknop. Bij het niet goed terug duwen trek hij voor geen meter. Is intussen wel 49 jaar oud het Hanomagje :shh: moet nog erg veel aan gebeuren vooral plaat/laswerk origineel was het plan 2 jaar maar nu 3 jaar verder zijn we nog niet op de helft :silent:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Waarom wordt er zo weinig gemeten?



Bericht door Atoz »

Ach Aad, trek er je niet aan, er zijn zoveel dingen waar ik niets van weet.
En dat vind ik nu net het leuke aan dit forum
Ieder van ons weet van veel dingen niets,
Maar samen weten en kunnen we alles :)

Zelf bouw en bedenk ik de vreemdste dingen, maar het gasfornuis aansluiten deed een firma voor me.
Word ik doodnerveus van... Gas.
Mijn droom is dus een gasloze camper.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Waarom wordt er zo weinig gemeten?



Bericht door AadenAnke »

Nog een paar jaar wachten dan gaat heel Nederland van het gas af :lol: daarna zal er vast een gas loze camper op de markt komen kan je die kopen :shh:
Ik zit er niet mee dat ik van sommige dingen geen verstand heb meer met het feit dat andere niet snappen dat niet iedereen het zelfde weet en kan :cheers: en die gasleiding die fiks ik in een paar uur voor vrienden :shh:

Gr. Aad
Plaats reactie