Waarom wordt er zo weinig gemeten?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Camper_01

Re: Waarom wordt er zo weinig gemeten?



Bericht door Camper_01 »

Beste Aad, de eerste multimeter waarmee ik heb gewerkt was een AVO 6. Bij defensie.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Waarom wordt er zo weinig gemeten?



Bericht door jansloos »

AadenAnke schreef:
vr 18 jun 2021, 20:34
Inderdaad maar met de multimeter ff meten of er stroom (of is het spanning?)

Gr. Aad
Misschien helpt dit je op weg:

viewtopic.php?f=10&t=8447652
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Waarom wordt er zo weinig gemeten?



Bericht door jansloos »

Camper_01 schreef:
vr 18 jun 2021, 21:22
Beste Aad, de eerste multimeter waarmee ik heb gewerkt was een AVO 6. Bij defensie.
Die ging mij laatst - nb bij de kringloop- aan mn neus voorbij. :x

Die had ik graag willen hebben. En vast niet te duur.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8598
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Waarom wordt er zo weinig gemeten?



Bericht door seth_space »

@atoz, ik voeg genoeg toe. Maar zinloos technisch gewauwel dat alleen maar mensen afschrikt voegt inderdaad echt niks toe.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Waarom wordt er zo weinig gemeten?



Bericht door Marianjacques »

Gaan we nu ook al zinloos wauwelen over gewauwel?
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Waarom wordt er zo weinig gemeten?



Bericht door PaulBng »

Neen.
Waar het in dit topic over gaat.. Hoe helpen we mensen met een technisch probleem, terwijl uit de vraagstelling blijkt dat ze geen inzicht hebben in de aard van het probleem, en hoe ze om moeten gaan met de vragen die we stellen om de relevante informatie boven tafel te krijgen om ze op de goede weg te helpen.

Dan zijn er, die bewust meewerken en er alles aan doen om die informatie boven tafel te krijgen. En die worden dan meestal aan een oplossing geholpen.

Er zijn er ook die, na diverse malen gevraagd te zijn iets uit te zoeken, daar geen antwoord op geven, en antwoorden op niet gevraagde vragen melden. En dan haken er wat mensen af, en naar mijn idee terecht.


Paul
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 861
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Waarom wordt er zo weinig gemeten?



Bericht door cor heku »

Het - meten- is een vak apart.
Om het simpel te houden, heb je een universeelmeter
nodig.
Waarom is er in de kennisbank nog geen uitleg van een universeelmeter en hoe je DC en AC kunt/dient te meten?
Wat is nu AC (wisselspanning) en DC( + en -) spanning.?
Hoe meet je een contact door,
In simpele bewoordingen:
een contact.
voorbeeld,
draai de meter op de Ohm stand
Duw de meetpennen tegen elkaar en kijk of de meter reageert.(piept?)
Een VERBINDING doormeten doe je met de Ohm stand
Deze stand is (ongeveer) hetzelfde als dat je een batterijtje en een lampje gebruikt.
Als er spanning door kan dan gaat het lampje branden-- de Ohm stand reageert!(Maakt voor een leek even niet uit wat er gebeurd-- zolang er maar reactie is)
Er gaat een spanning door dus de meting is niet onderbroken en het contact is in orde.
De meting voor Ohm dien je--- als eerste instantie te zien als-- kan er een spanning door.
Op deze manier kunnen er al storingen gevonden/opgelost worden.
Wel meten als er geen (externe)spanning op staat.
Aan de rest van het forum(als uitdaging) om in simpele bewoording voor de leek, om uit te leggen hoe je nu wissel- en gelijkspanning meet.
Zelf weet ik dat wel om commentaar te voorkomen.
cor
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Waarom wordt er zo weinig gemeten?



Bericht door PaulBng »

Sorry, Cor, maar dat commentaar krijg je toch.

Dit helpt niemand. Je haalt waarden als spanning en stroom, instellingen van de multimeter door elkaar...
Vergelijkt een weerstandsmeting met een draadje en een lampje?

"Als er spanning door kan"?
"Externe spanning"?


Paul
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 861
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Waarom wordt er zo weinig gemeten?



Bericht door cor heku »

Nou goed dan.
Uitleg in simpele bewoording.
DC spanning.
De accu heeft 2 polen-- een +(meestal rood) en een min-( meestal zwart)
Elke accu--lees - batterij-- is dus gelijkspanning--DC = een afkorting voor(Direct Current)(engels).
Om dat te meten heb je dus een plus en min nodig.
De universeelmeter heeft deze stand ook. Weet je niet hoeveel spanning er op staat, dan zet de meter op DC in de hoogste stand.
Meet met de pennen op de contacten en als je dan , op de meter, een min ziet! (-)op de uitlezing, dan zijn je meetpennen verkeerd om. Dus --- de plus is dan de min-- en de min is de plus. De meetpennen dan verwisselen!!
cor
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 861
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Waarom wordt er zo weinig gemeten?



Bericht door cor heku »

Sorry paul, maar dit is voor degene die van STROOM niks begrijpt en van ingaan op de materie al helemaal niks wil weten.
cor
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 861
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Waarom wordt er zo weinig gemeten?



Bericht door cor heku »

Ben zelf treinmonteur geweest en weet wel iets van meettechniek.
Probeer maar eens iets neer te zetten in simpele bewoording voor een ondeskundige om hem te helpen in een crisissituatie.
Zelf lever je alleen commentaar op iemand die alles in simpele bewoording probeert uit te leggen.
dus kraak niet af wat je zelf niet kunt.
cor
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 874
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Waarom wordt er zo weinig gemeten?



Bericht door FrankdB »

Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Waarom wordt er zo weinig gemeten?



Bericht door TestCase »

Na een paar keer op en neer communiceren met een vraagsteller merk ik al welke kant het opgaat en soms adviseer ik dan om te stoppen en er hulp bij te halen. (Helaas zijn er op dit forum soms anderen die dan reageren met 'jij hebt het toch geleerd, doe niet zo moeilijk') Soms stop ik met reageren wanneer de vraagsteller maar geen antwoord geeft op voor mij cruciale vragen.
Ben niet te beroerd om uitleg te geven maar in tekst is dat knap lastig, eerst moet ik het goed opschrijven en dan moet de ander het goed lezen/begrijpen. Nou dat valt vaak niet mee!

Basiskennis is wel gewenst en heb je die niet laat het dan doen is mijn standpunt. Accu's, 230V en gas moet je niet mee spotten.
Basiskennis is o.a. wat zijn de begrippen spanning, stroom, weerstand, wissel- en gelijkspanning cq stroom. Hoe meet ik stroom, spanning en weerstand. Begrijpen wat de impact kan zijn van fouten. Geen bangmakerij!

Ik voel een zekere verantwoordelijkheid voor wat ik schrijf, uitleg en laat uitvoeren. Krijg ik het gevoel de vraagsteller kan het niet met zijn/haar/hen huidige kennis dan stop ik. En mijn gevoel zit er dan misschien wel naast maar het geeft mij gemoedsrust.

Je kunt nu eenmaal niet iedereen helpen.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Waarom wordt er zo weinig gemeten?



Bericht door rijschoollucassen »

Voor de meeste camperaars, waaronder ik ook, is het voldoende om een aantal zaken te weten en kunnen meten. Dan heb je eigenlijk alles wat meetbaar is zonder dat je ebl's en dergelijke los schroeft.

Allereerst natuurlijk het verschil DC en AC. Mag je van mij accu/batterijstroom noemen(dc) en walstroom/netstroom (ac).
Multimeter op DC, bereik instellen waarbinnen 12 of 24 volt valt. Dan kun je meten hoeveel volt de accu heeft, of er wel spanning op de sigarettenaansteker staat, of er wel spanning aanwezig is bij een lampje dat niet werkt. De zwarte meetpen kun je eventueel tegen de carrosserie houden, op een plek waar geen verf zit, boutkop oid.
De AC stand, meetbereik instellen op 250v of meer, gebruik je om te meten of de walstroom wel spanning heeft, op de paal, eind van je kabel of de 230v stopcontacten in de camper. Aansluiting op de paal en de kabel hebben nog een derde contact, de aarde, die doet hier even niet mee, valt voor ons ook niets te meten.

Dan de Ohm stand, die heeft meer standen met verschillende waardes die voor de leek niet interessant zijn. Als de meter maar uitslaat wanneer je de meetpennen tegen elkaar houdt. Hiermee kun je bv uittesten hoe een schakelaar werkt. Niet gebruiken op delen waar nog spanning op staat. Lampje uit de fitting nemen, meetpennen op de pooltjes om te testen. Zekering uit de houder, meetpennen op de aansluitingen en je weet of hij stuk is. Ook een draadbreuk kun je zo opsporen, maar dan wel zonder spanning op de draad. Zou de meter niet vol uitslaan, kan dat duiden op een slecht contact.

Het meter van de stroom (Ampere) laat ik achterwege. De voordelige multimeters hebben niet voldoende bereik en kunnen de voor ons leken nuttige metingen niet aan. Daarvoor zou een meettang beter zijn.

Beetje populaire samenvatting waar gegarandeerd weer op geschoten zal worden. Halfuurtje spelen met een batterijtje en een multimeter samen met een iets ervarene camperaar kan veel doen.

Groet,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Plaats reactie