Koelbox met slim energieverbruik?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
MichelKesin
Berichten: 2
Lid geworden op: di 15 jun 2021, 12:04

Koelbox met slim energieverbruik?



Bericht door MichelKesin »

Hallo,
ik ben momenteel bezig met het in elkaar zetten van alle interieur onderdelen voor mijn camper.
ik plan een zonnedak, een accu en een koelbox.
Ik vraag me alleen af ​​hoe goed het mogelijk is om deze producten samen te laten werken.

Bijvoorbeeld:
Een koelkast-doeltemperatuur van +8C hebben.
Overdag, als je veel energie van zonne-energie hebt en de batterij is al volledig opgeladen - het is logisch dat de koeler afkoelt tot +1C in plaats van slechts +8C - zodat de batterij 's nachts niet veel wordt ontladen (bespaart batterijcycli)
Op momenten dat de batterij onder de 50% komt - verhoog geleidelijk de doeltemperatuur van de koelkast, tot +15C

Achtergrond: Ik ben een programmeur, als ik alle onderdelen op een computer aansluit, zou het gemakkelijk moeten zijn om zo'n schema uit te werken.

Ik ben nooit een grote fan geweest van IOT-apparaten en slimme huizen - maar voor de VAN is het zo logisch.
Ik was nogal verrast om geen "kant-en-klare" oplossingen te vinden die er zijn. Zelfs koelboxen met programmeerbare interfaces zijn zeer moeilijk te vinden.

Wat denk je ?
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Koelbox met slim energieverbruik ??



Bericht door DJSmiley »

Hele electronica bypassen van de koelbox? Of iig het regelgedeelte, zodat je alleen compressor + bijbehorende dingen schakelt.

Een Arduino oid, DS1820 eraan in de koelbox, met een uitgang de compressor (temperatuurgebaseerd) schakelen.

Een victron BMV oid erop, met VE.direct de SOC uitlezen, adhv daarvan je setpoint bepalen.

Eventueel nog een DS1820 op de condensor aan de buitenzijde en met PWM een fan mee regelen om de warmte af te voeren.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Ducato2000
Berichten: 105
Lid geworden op: vr 24 aug 2018, 20:09

Re: Koelbox met slim energieverbruik?



Bericht door Ducato2000 »

Een compressor koelbox kan gewoon een nachtje prima koelen op een accu.
Een peltier koelbox haalt als het warm is nooit een lage temperatuur.
Een ammoniak koelbox (absorbsie systeem) verbruikt erg veel stroom.
Misschien handig om te vertellen welk type koelbox je gaat gebruiken.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Koelbox met slim energieverbruik?



Bericht door jansloos »

MichelKesin schreef:
di 15 jun 2021, 12:47
Hallo,
Ik was nogal verrast om geen "kant-en-klare" oplossingen te vinden die er zijn. Zelfs koelboxen met programmeerbare interfaces zijn zeer moeilijk te vinden.

Wat denk je ?
Weest de eerste dan.
Verras ons met jouw gelikte oplossing😄

Ik geef je mijn ervaring met onze compressorkoelbox mee:

Jouw ingestelde temp wordt een gemiddelde. (of je moet heeel nauwkeurig programmeren)

Als je 7graden instelt, wordt dat mogelijk tussen - en 8a9 graden.
Belangrijk is ook hoevaak open, deur of box.

De belading. Een kk vol flessen water is veel stabieler dan een paar kroppen andijvie.

Ventilatie achter de kk en nog veel meer ervaringen hier.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Koelbox met slim energieverbruik?



Bericht door veetee »

Ongeveer zoiets bestaat al wel, lang geleden heb ik eens zelf een koelbox gebouwd in mijn zeilboot met het Isotherm Koelunit 3201 ASU systeem, een compressor koelsysteem met losse componenten en in het bijzonder, voorzien van koude-accu, welke extra koude opslaat indien de motor draait (of zonnepanelen hun werk doen) en dit later dan weer afgeeft. Mooi systeem, je kunt dan zelf je koelbox naar maat en vorm ontwerpen, en dus ook voorzien van betere isolatie dan de standaard te koop dingen.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Koelbox met slim energieverbruik?



Bericht door Mickel Moen »

????

Op zich kan het technisch een mooie uitdaging zijn. Tot zover niets mis mee, maar +8 overdag in de koelkast en dan ‘s nachts naar 1 graad.

Waarom????????

Ik heb mijn koelbox standaard laag staan. 3 graden. Dan moet hij overdag hard werken, ik weet het, maar dan heb je toch de panelen? ‘s nachts wanneer het koeler wordt heb je daar alleen maar profijt van. Een constante temperatuur is volgens mij het meest efficiënt. Een jojo effect kost denk ik alleen maar meer energie. Bovendien vind ik 8 graden Veel te hoog om de inhoud vers te houden.

Kortom ik zie het nut niet van zo’n oplossing.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op di 15 jun 2021, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Koelbox met slim energieverbruik?



Bericht door veetee »

@Mickel Moen, helemaal mee eens, een constante temperatuur is het beste (en +8 is inderdaad veel te hoog) - dat doet mijn beschreven oplossing ook, maar het extra er aan is dat bij overvloed aan energie (zon, dynamo) de koude-accu ingezet wordt om kou op te slaan voor wanneer je die extra energiebronnen even niet hebt.
't kost 'n paar centen, maar uit eigen ervaring kan ik zeggen, dan heb je ook wat. Samen met een op maat gemaakte box, die je veel beter kan isoleren dan doorgaans de modellen uit de winkel zijn (ik had ruimte zat, dus de wanden met 8-10 cm geisoleerd) functioneerde dat prima, én zuinig.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Koelbox met slim energieverbruik?



Bericht door Mickel Moen »

:thumbup:

Ik bedenk mij, dat het bij mij eigenlijk ook zo werkt.
De melk, de frisdrank, de blikjes bier onderin de koelbox werken ook als een koude accu.

Daarom. Een compressor koeler lekker koud op een constante temperatuur.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Koelbox met slim energieverbruik?



Bericht door Mickel Moen »

Hier nog even op doorgaand.

Ik heb er zelf geen last van, maar stel dat je ''s nachts niet tegen het geluid van een compressor koeler kan die aanslaat, dan zou je kunnen overwegen om de koeler zo laag te zetten, dat ie net niet gaat vriezen. Dan zou je hem steeds ''s nachts handmatig uit en aan kunnen zetten, of er een tijdschakelaar op kunnen zetten. Niet ideaal, maar kan voor sommigen een oplossing zijn.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie