Koelbox met slim energieverbruik?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
MichelKesin
Berichten: 2
Lid geworden op: di 15 jun 2021, 12:04

Koelbox met slim energieverbruik?



Bericht door MichelKesin »

Hallo,
ik ben momenteel bezig met het in elkaar zetten van alle interieur onderdelen voor mijn camper.
ik plan een zonnedak, een accu en een koelbox.
Ik vraag me alleen af ​​hoe goed het mogelijk is om deze producten samen te laten werken.

Bijvoorbeeld:
Een koelkast-doeltemperatuur van +8C hebben.
Overdag, als je veel energie van zonne-energie hebt en de batterij is al volledig opgeladen - het is logisch dat de koeler afkoelt tot +1C in plaats van slechts +8C - zodat de batterij 's nachts niet veel wordt ontladen (bespaart batterijcycli)
Op momenten dat de batterij onder de 50% komt - verhoog geleidelijk de doeltemperatuur van de koelkast, tot +15C

Achtergrond: Ik ben een programmeur, als ik alle onderdelen op een computer aansluit, zou het gemakkelijk moeten zijn om zo'n schema uit te werken.

Ik ben nooit een grote fan geweest van IOT-apparaten en slimme huizen - maar voor de VAN is het zo logisch.
Ik was nogal verrast om geen "kant-en-klare" oplossingen te vinden die er zijn. Zelfs koelboxen met programmeerbare interfaces zijn zeer moeilijk te vinden.

Wat denk je ?
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Koelbox met slim energieverbruik ??



Bericht door DJSmiley »

Hele electronica bypassen van de koelbox? Of iig het regelgedeelte, zodat je alleen compressor + bijbehorende dingen schakelt.

Een Arduino oid, DS1820 eraan in de koelbox, met een uitgang de compressor (temperatuurgebaseerd) schakelen.

Een victron BMV oid erop, met VE.direct de SOC uitlezen, adhv daarvan je setpoint bepalen.

Eventueel nog een DS1820 op de condensor aan de buitenzijde en met PWM een fan mee regelen om de warmte af te voeren.