Tips gezocht voor oude camper!

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Citizinwood
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 25 okt 2020, 12:26

Tips gezocht voor oude camper!



Bericht door Citizinwood »

Hallootjes,
Ik kan het niet echt goed vinden in andere topics, dus ik stel de vraag maar hier.
Wij hebben het reuze naar onze zin met onze dame op hogere leeftijd; een Peugeot J5, LMC Liberty 6400 uit 1990.
We hebben er al een heleboel aan gedaan om het helemaal naar onze zin te maken. Alles werkt en we hebben het campervirus al flink te pakken met onze kindjes.

Één ding vind ik een lastige: de afvalwatertank onder de vaste wc.... op veel kleinere campings is geen servicepunt om je chemisch toilet leeg te kunnen storten en met warm weer doen we het liefst dagelijks een rondje tank leegmaken. We kunnen ongeveer 5 dagen doen met de vaste tank onder het toilet, daarna moeten we hem legen. De vraag is alleen, waarin? Er zat een oude lekke afvalwatertank bij die we onder de stortkoker konden zetten. Die bleek lek te zijn.... gedverdemme... maar goed dat is een wijze les geweest.
Die afvalwatertank is weg en we willen een andere, die we kunnen aankoppelen aan de afstortpijp. De afstortpijp is echter ook al zo oud als de dame zelf en heeft dus niets om een koppelstukje aanvast te haken.

Ik lees graag jullie tips en aanbevelingen, wij camperen ondertussen lekker door. Zeker met het lekkere weer hebben we de smaak te pakken😎👍

Groetjes, Fam. De Waard
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Tips gezocht! Oude campert



Bericht door rijschoollucassen »

Fiamma heeft een afvalwatercontainer met wieltjes.
Misschien een fotootje ter verduidelijking?

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1715
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Tips gezocht! Oude campert



Bericht door Sandor Gora »

Beste familie, maak even verschil tussen de beide afvalwatertanks.
Grijswatertank is van gootsteen en eventueel douche/wasbakje. Is redelijk schoon, kun je eventueel bij een straatrioolput lozen.
Het zwartwatertankje is van de wc. Dat kan -als er niets anders is- in een gewoon toilet. Zeker als je bio-vloeistof gebruikt.
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Tips gezocht! Oude campert



Bericht door bupozaanstad »

Ik kan je helaas niet helpen met je vraag betreffende het toilet maar wat ik echt niet begrijp is waarom een auto / camper "oude dame / dame" wordt genoemd? Het is gewoon een oude camper en er is niets mannelijks of vrouwelijks aan.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Tips gezocht! Oude campert



Bericht door 309T16 »

Ik noem mijn Heathkit antennetuner ook Heather :)

Gewoon een uiting van waardering/sympathie.
Dan prefereer ik ook het vrouwelijk geslacht. :-B
Laatst gewijzigd door 309T16 op zo 13 jun 2021, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
roze
Berichten: 671
Lid geworden op: vr 21 jul 2006, 0:15
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

Re: Tips gezocht! Oude campert



Bericht door roze »

Is een camper mannelijk of vrouwelijk?

https://www.ensie.nl/de-of-het/camper
Rob Zeijen | Hymer S660 | 1993 | MB 410 D | automaat |

Info over de retro S-serie van Hymer: www.beremooiehymers.nl
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Tips gezocht! Oude campert



Bericht door rhomodel »

Misschien even uitleggen hoe je systeem werkt en waar toilet afval heengaat en waar je grijswater heen gaat? Normaal zou ik zeggen koop een tweede toilet casette maar dat blijk je niet te hebben? eventueel een droog toilet inbouwen met uitneemnare vloeibare tank?
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Tips gezocht voor oude camper!



Bericht door Saviemeke »

Of heeft de camper een vaste zwartwater tank, daar lijkt het wel op.
Dan zou mijn advies zijn, sloop het toilet en tank eruit en plaats er een chemisch toilet in.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Tips gezocht! Oude campert



Bericht door rijschoollucassen »

roze schreef:
zo 13 jun 2021, 14:47
Is een camper mannelijk of vrouwelijk?

https://www.ensie.nl/de-of-het/camper
Mannelijk, een Hijmer. Oh ja, een Zijdeur, dat dan weer wel.....

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Tips gezocht voor oude camper!



Bericht door de Jonckheer »

Je kunt er een pomp voor kopen bij Aliexpress en dan kun je de tank leegpompen als de stortplaats hoger ligt dan de tank, zo doen de Amerikaanse campers het ook. Overigens snap ik het probleem niet helemaal want wij kunnen op vrijwel elke cp waar we komen de tank legen. Waar een stortplaats is kun je ook je zwartwatertank legen, doen wij al 12 jaar, nooit een probleem want die is gewoon op het riool aangesloten.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Tips gezocht voor oude camper!



Bericht door Bas vd laar »

Een lmc liberty uit die jaren heeft een vaste WC tank onder de camper, dus geen cassette.
Nadeel is een stortplaats te vinden waar je met de camper boven kan staan, de meeste leegpunten zijn geschikt voor alleen cassettes.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Tips gezocht voor oude camper!



Bericht door 309T16 »

Wordt er dan bij zo'n vaste tank wel een afbraak vloeistof gebruikt?
Anders een vermaler-pompje en met een slang afvoeren.
Gebruikersavatar
Vmax-Idioot
Berichten: 650
Lid geworden op: di 23 jul 2013, 9:49
Locatie: Kerkrade

Re: Tips gezocht voor oude camper!



Bericht door Vmax-Idioot »

Mijn Laika Ecovip 6 https://www.ecovippari.com/6.html uit 1995 heeft zelfs maar liefst 3 WC tanks:

1 Tethford-Cassette (17 liter)
1 klein tankje direct onder het toilet
1 grote tank midden onder de achterzijde van de camper

Dan nog een grote grijswatertank onder de rechter zijkant.

Als wij ergens staan waar geen stortgat is, gebruiken wij de tethfordcassette, de meeste campings hebben echter wél zo'n stortgat en daar gebruiken wij de kleine en grote tank. Eerst gaat de toiletinhoud naar de kleine tank. Die houdt zo'n 3-4 dagen (alleen kleine boodschap); daarna trek ik een schuif open en loopt de inhoud van het kleine tankje naar de grote tank. Dit kan ik zo'n 8 - 10 keer doen, voordat de grote tank vol is.
Door de gescheiden tanks en het afgesloten systeem is er geen stankoverlast bij de camper, zelfs niet met bomvolle tanks.
Die wordt dan voor de terugreis (of eerder indien nodig) geleegd op de stortput van de camping, middels een afvoerpijp waar een slang aan gekoppeld kan worden. Zo knoei je ook niet met dit vieze goedje. De slang spoel ik daarna door met de inhoud van de grijswatertank.

Een vloeistof (chemie) hoeven wij hierdoor ook niet toe te voegen. Uit de tank komt niets anders dan wat je thuis ook door het toilet zou spoelen.
1995 Laika Ecovip 6 op Iveco Turbo Daily 35-12
--------------------------------------------------
Afbeelding
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Tips gezocht voor oude camper!



Bericht door Wim Corduwener »

Saviemeke schreef:
zo 13 jun 2021, 18:35
Of heeft de camper een vaste zwartwater tank, daar lijkt het wel op.
Dan zou mijn advies zijn, sloop het toilet en tank eruit en plaats er een chemisch toilet in.
Afbeelding
Als het om een dergelijk toilet gaat dan ben ik het wel met @ Saviemeke eens; eruit met dat vieze ding. Deze versie wordt ook gebruikt in de wat oudere touringcars en persoonlijk vind ik het een van de meest smerige denkbare systemen. Het reservoir zit direct onder de pot en om ’m te laten spoelen moet je 11 liter water in de pot gooien. De fecaliën vermengen zich dan met het spoelwater en naarmate het reservoir voller raakt, spoel je de wc met stront en pis. Om de bruinwatertank (hoezo zwart water?) te legen zit achter de WC een schuif en als je die lostrekt dan vergaat je horen en zien.
Van dit systeem raakt de waterpomp regelmatig verstopt door wc-papier en wat men nog meer in die pot gooit.
Er bestaan veel betere vaste systemen waar met schoon water wordt gespoeld en omdat daar geen chemische rommel wordt toegevoegd, kun je die gewoon in de put lozen.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Plaats reactie