Peugeot J5: niet werkend achterlicht

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Erik00
Berichten: 18
Lid geworden op: za 12 jun 2021, 23:28

Peugeot J5: niet werkend achterlicht



Bericht door Erik00 »

Goedemorgen,

Momenteel zijn wij op reis met onze Peugeot J5 camper r470d uit 1990. Een prachtig ding, maar we ontdekken zo nu en dan wat mankementen.

Een paar dagen geleden kwamen we erachter dat het gehele rechterachterlicht niet werkte. De rechterkant van de fietsendrager werkte ook niet meer.

Meteen alle zekeringen gecontroleerd en 1 voor 1 vervangen, maar dat was het probleem niet. Ook de aansluitingen onder de zekeringen lijken in orde. Heb ook het linker en rechter achterlicht opengemaakt en daar leek alles vast te zitten. Voor de zekerheid de massa's ook wat opgeschuurd met een schroevendraaier.

De Spaanse ANWB heeft een en ander gemeten en concludeerde dat er waarschijnlijk een kabelbreuk is vanaf de voorkant naar de achterkant.

Als eenvoudige oplossing stelde hij voor om de kabels van linksachter door te verbinden met rechtsachter. Dit heb ik geprobeerd en het werkt deels. De remlichten en dimlichten werken weer, maar als ik het linker knipperlicht aan doe gaan alle alarmlichten branden. Daarentegen, als ik mijn rechter knipperlicht aan doe, brandt er niks.

Vragen
Is er een een eenvoudige oorzaak van het uitvallen van rechtsachter waar wij nog niet aan hebben gedacht?

Als ik de kabels van linksachter naar rechts doorverbind, waar maak ik waarschijnlijk de fout? Daarbij: loopt het signaal voor het knipperlicht rechtsachter überhaupt via het linker achterlicht?

Alvast dank voor het meedenken!

5 Kabels rechtsachter:
geel/zwart gestreept; wit; rood; blauw/paars gestreept; zwart (laatste loopt direct door naar de lamp zonder aftakking)

5 kabels linksachter:
geel/rood gestreept; wit/zwart gestreept, rood; blauw/zwart gestreept; zwart
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Peugeot J5: niet werkend achterlicht



Bericht door dieseltje+ »

Welkom op het forum.

Zal niet mee vallen om via het forum op te lossen, zal vooral een kwestie van meten en controleren zijn.
Paar vraagjes voor iets meer duidelijkheid..
Deed je rechts voor knipperlicht het wel normaal?
Wat bedoel je met dimlichten (achter)?
Heb je nu het linker knipperlicht achter doorverbonden met knipperlicht rechts achter? Dan kan het idd wel kloppen dat al je knipperlichten lichten aangaan bij linksaf slaan :wink: Dan is het kabeltje voor de knipperlichten naar voren waarschijnlijk wel oke. :-B
Heb je een trekhaak met stroomvoorziening voor de aanhanger erop zitten?
Edit: Lees fietsendrager, zal wel een aansluiting zitten dus :bang:
Je zou ff kunnen kijken naar de massa's onder het dashboard aan de bijrijderskant ter hoogte van de veerpoot, bekleding iets opzij drukken.
Massa's blokje, spatbord, bij de accu, motor ruimte. Massa blokje bij bestuurderskant, ter hoogte van ruitensproeiertankje.

Citaat:
"Als ik de kabels van linksachter naar rechts doorverbind, waar maak ik waarschijnlijk de fout? Daarbij: loopt het signaal voor het knipperlicht rechtsachter überhaupt via het linker achterlicht? "

Nee. Nu dus wel door je gemaakte (door) verbinding.
Gezien deze opmerking, raad ik aan iemand met kennis erbij te halen, voordat er niks meer doet. Is een goed bedoelt advies!
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
adriaantjuh

Re: Peugeot J5: niet werkend achterlicht



Bericht door adriaantjuh »

beste Erik..

ik bezit een ducato camper uit '85.. en ik weet niet of de bekabeling precies het zelfde is.. maar je zou kunnen kijken waar je verdeelkastje zit.. daar worden de kabels van voor opgesplitst naar de achterlichten.. zit meestal dicht bij de achteras.. onder het voertuig of achter het gasflesluikje ra..(mijn geval).. maar daar eens kijken of de bekabeling in orde is.. massa niet losgekomen bijvoorbeeld?

gr adriaan
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Peugeot J5: niet werkend achterlicht



Bericht door travelscout »

Die massa lijkt me inderdaad de eerste verdachte.
Verbindingen willen nog wel eens corroderen.

Voordat je gaat schroeven kun je dit testen door de bestaande massa met een losse draad te overbruggen...
Paul.
Erik00
Berichten: 18
Lid geworden op: za 12 jun 2021, 23:28

Re: Peugeot J5: niet werkend achterlicht



Bericht door Erik00 »

Beste allen,

Dank voor jullie reacties. Een kapotte zekering of probleem met massa dacht ik ook al aan obv andere berichten op het forum.

Linksvoor thv de ruitensproeiertank zit e.e.a. van de massa in een grote kluit vastgesoldeerd. Wellicht dat daar het probleem zit. Ik kan verder geen verdeelkastje vinden en de andere massa's die ik heb gevonden zien er OK uit.

Morgen ga ik hier naar een garage, dus hopelijk vinden ze redelijk snel de oorzaak.

Groet,
Erik
Plaats reactie