Lawaai koelkastbrander

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Lawaai koelkastbrander



Bericht door Bas vd laar »

Dat vroeg ik me ook af.
Het was mij namelijk ook al opgevallen bij nieuwere campers tov de mijne.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Lawaai koelkastbrander



Bericht door bertt »

Ik had in 2014 een van de eerste "nieuwe" branders in mijn nieuwe Carthago, he, veel lawaai vond ik, toen is de service van Dometic, volgens mij Electrolux toen nog, om de brander te wisselen, de oude heb ik nog, heb maakte geen verschil. Ik denk dat de nieuwe beter branden.
In het verleden vaak gehad dat de schoorsteen gereinigd moesten worden als je met lpg stookte, bij deze nog nooit. Ik blaas hem elk jaar schoon en er komt nooit iets van vervuiling uit.
Terwijl ik toch 5 mnd per jaar op LPG stook met de koelkast. Die staat altijd op gas.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10104
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Lawaai koelkastbrander



Bericht door Peter LMC »

Mij is het ook als eens opgevallen bij de nieuwere (grote) koelkasten.
Deze koelkasten hebben een grotere koel aggregaat achter de kast zitten dan de vroegere modellen.
Er moet meer warme opgewekt worden om de koelkast, die ook nog dikwijls een groter vriesgedeelte heeft, te koelen.
Hiervoor wordt een grotere brander gebruikt die daardoor meer hoorbaar is.
Vooral als je je in een stille omgeving bevind en dan buiten bij het koelkast rooster van de stilte zit te genieten.
Dit is mijn gedachte hierover maar ik kan het mis hebben.
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Lawaai koelkastbrander



Bericht door isoplus »

Dat heb je wel goed, meer capaciteit dus meer gas.
De branderunit is niet veel groter geworden maar maakt wel meer geluid, dat komt ongetwijfeld door de wijze waarop het gasluchtmengsel door de brander gaat.
Zonder de brander te wijzigen is er dus niets aan te doen zoals de ervaring van Bert reeds bewijst.
Maar in een camper zijn er wel meer geluiden zoals de waterpomp bijvoorbeeld, dus je moet er eigenlijk maar aan wennen of de koelkast op 12/230 volt zetten indien mogelijk.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Lawaai koelkastbrander



Bericht door appellover »

Prima dat ik het duidelijk hoor, wordt pas probleem als ik hem lange tijd niet meer hoor.
Gr.Ron.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8598
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Lawaai koelkastbrander



Bericht door seth_space »

Marianjacques schreef:
zo 13 jun 2021, 21:27
Ja hoor...je hebt gelijk !!
Klaar ???
Als jij niet van die rare antwoorden geeft was het misverstand al lang opgelost.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Lawaai koelkastbrander



Bericht door pwhooftman »

Je bent zeker niet de eerste die dit meldt, zoek maar eens op 'fridge noisy on gas'. De verklaring die ik vind, en die mij plausibel in de oren klinkt, is dat oude koelkasten een gasvlam hadden die 24/7 brandde, en dus een beperkt vermogen leverden om de temperatuur ongeveer op hetzelfde niveau te houden en het gasverbruik te beperken. De nieuwe koelkasten sturen ook hun gasvlam via de thermostaat, dus als die weer moet ontsteken mag hij harder branden en meer vermogen leveren om de temperatuur te laten dalen (en zo ook schoner te branden), om vervolgens weer een tijdje uit te schakelen. Om dat grotere vermogen te leveren zit er een grotere sproeier in.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8598
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Lawaai koelkastbrander



Bericht door seth_space »

Zou de omvang van de inbouwruinte hier ook geen rol spelen. Als klankkast zou het uit kunnen maken of er veel ruimte is of een gering volume rondom de branderruimte.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Lawaai koelkastbrander



Bericht door bertt »

Pwhooftman,

In mijn vorige camper, de Knaus zat ook een koelkast die op gas via thermostaat af en toe uitging en niet luidruchtig was.
Ik stoor me er trouwens niet aan, een geruststelling dat je hem aan hoor gaan, weet je dat ie het bij kan houden :wink:

Mocht ie minder luidruchtig worden, dan drukregelaar vernieuwen [dat had ik] regelaar gaf niet meer de juiste druk.
Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Plaats reactie