Koelbox hybride of niet-hybride?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Jooster
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 26 mei 2021, 11:32

Koelbox hybride of niet-hybride?



Bericht door Jooster »

Ik zoek een geschikte compressor koelbox voor mijn DIY camper, die nog lang niet klaar is, maar ik wil die box ook graag binnenkort al gebruiken als ik 'gewoon' ga kamperen. Ik weet op dit moment nog even te weinig mbt camper electra om het nu goed af te kunnen wegen voor beide doeleinden.

Zo'n hybride lijkt me vooral handig als je vaak op de 'betere' campings staat en en camper plaatsen met walstroom ( komen die veel voor trouwens ? )
Zoniet dan heb je de 'mindere' thermo electrische koeling en het bijbehorende geluid. Of je moet een omvormer naast je accu zetten, wat ik eigenlijk hoop te kunnen vermijden.

Als je een niet-hybride compressor box hebt lijkt het mij een voordeel dat je altijd de betere koeltechniek hebt en het mindere geluid.
Maar misschien zie ik wat over het hoofd ? Trekt dat te snel je accu leeg ?
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Koelbox hybride of niet-hybride?



Bericht door DJSmiley »

Zo'n hybride ding is een compressor op 230V en een peltier (thermo-elektrische) op 12V.

Prima als je alleen op plekken staat met walstroom. Zonder walstroom of tijdens het rijden zal ie dan op 12V draaien. Dan vertraagt ie het opwarmen. Voldoende voor een ritje, maar verwacht geen koud bier na 8 uur rijden.

Stilstaand is het geen optie, dat ding trekt continue stroom tegen minimale koeling. Dus dat is je HH accu in no-time leeg.

Als compressor gebruiken via een omvormer kan, mits je omvormer krachtig genoeg is. In de praktijk moet je dan snel aan een omvormer van 600+ watt denken, die een pure sinus geeft, anders zal ie de opstartstroom van de compressor niet goed trekken. Ook verbruikt die omvormer continue wat stroom.

De goedkoopste oplossing is een normale 230V koelkast met een omvormer en aparte thermostaat die de omvormer schakelt.

Een compressorkoelbox is altijd de voorkeur als je vrij wilt staan. Een absorbtiekoelkast/box op gas is een 2e optie, maar thermo-elektrisch of absorbtie op 12V is niet echt haalbaar ivm het enorme stroomverbruik. Daarnaast is zo'n thermo ding ook nog eens een relatief grote bron van herrie, afhankelijk van de gebruikte fans.

Zelf heb ik een budget koelbox, maar wel op 12V: De Mobicool MFC40 (Tegenwoordig de FR40). Die kost een goede 300 euro. Een echte Dometic / Indel is een stuk duurder (maar wel beter geisoleerd en stiller)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Jooster
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 26 mei 2021, 11:32

Re: Koelbox hybride of niet-hybride?



Bericht door Jooster »

Dank DJSmiley, Jij gaat dus voor altijd compressor techniek en in principe 12v, als ik het goed begrijp ?!
Laatst gewijzigd door Dafluc op zo 13 jun 2021, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Koelbox hybride of niet-hybride?



Bericht door DJSmiley »

Ja, maar dat is mede omdat ik niet afhankelijk wil zijn van een paal, dus overal wil kunnen staan. Daarnaast heb ik de voorkeur voor echt koud drinken, dus geen 12 graden maar liever +2 graden.

Een 12V koelkast/koelbox is in verhouding een duur iets, daarom zie je ook genoeg mensen (met volle tevredenheid) kiezen voor een normale koelkast + omvormer. Bij mij kwam een koelbox beter uit dan een koelkast dus ben ik voor die route gegaan. Ik heb voldoende stroom, dus de beperktere isolatie van een 'budget' koelbox tov een goede koelbox was voor mij geen probleem.
Laatst gewijzigd door Dafluc op zo 13 jun 2021, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
sander555
Berichten: 7
Lid geworden op: za 03 apr 2021, 14:32

Re: Koelbox hybride of niet-hybride?



Bericht door sander555 »

Ik ben pas sinds kort gaan camperen, maar het viel mij mee dat ik de koelkast, ook zo een mobicool maar af en toe hoorde aanslaan, er was prima doorheen te slapen.
Zo een mobicool kost nieuw idd net over de 200 euro, ik gebruik hem op een omvormer en die gaf na de nacht 11,4 ipv 11,6 volt aan. de omvormer kan merken wanneer de accu in gevaar komt van te ver ontladen ( gewone lood accu nog) en van dat piepje was ik zeker wel wakker geworden.
rhomodel
Berichten: 587
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Koelbox hybride of niet-hybride?



Bericht door rhomodel »

Niet te ver ontladen 11.4 is eigenlijk al onder ondergrens.... Dat gaat de accu niet leuk vinden en snel de geest geven.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Plaats reactie