Klein beetje olie in het vultankje van de motorkoeling

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
otjemopol
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 17 aug 2018, 20:48

Klein beetje olie in het vultankje van de motorkoeling



Bericht door otjemopol »

Iets raars . : geen schuim. aan de olievuldop , geen stoom , geen olieverlies . geen waterverlies ,geen drukverlies .
wel de temperatuurregeling koelwater stuk . Motor loop prima 138000 km 1991 verbruik bijna een op 10 . snelheid op teller 120
geen olie rook uit de uitlaat . APK. meting goed . start direct en loops mooi stationair . Trek heel goed .ook in de 5 . geen turbo.
Wat zou het kunnen zijn ?
Groet Giel Klaver Buren .
otjemopol
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 17 aug 2018, 20:48

Re: Klein beetje olie in het vultankje van de motor koeling



Bericht door otjemopol »

Stom van mij Citroën C25.
Mgubbels4
Berichten: 201
Lid geworden op: di 06 mar 2018, 13:18

Re: Klein beetje olie in het vultankje van de motor koeling



Bericht door Mgubbels4 »

Ik zou zeggen niks aan de hand
Misschien wat roest of een keer met een vieze vinger in 't koelwater gezeten
Gewoon rijden en in de gaten houden
Mgubbels4
Berichten: 201
Lid geworden op: di 06 mar 2018, 13:18

Re: Klein beetje olie in het vultankje van de motor koeling



Bericht door Mgubbels4 »

Temperatuurregeling bedoel je daar dan thermostaat mee trouwens...
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Klein beetje olie in het vultankje van de motor koeling



Bericht door Meine »

otjemopol schreef:
wo 09 jun 2021, 13:10
Iets raars . :
Wat zou het kunnen zijn ?
Je vraagt ons in de glazen bol te kijken terwijl jij alles zelf kunt testen aan je motor. Om te beginnen kan ik je adviseren het koelsysteem af te persen. Drukverlies leert je waar te zoeken.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Klein beetje olie in het vultankje van de motor koeling



Bericht door Bas vd laar »

Het hoeft niet in telegramstijl hoor, lange zinnen zijn hier gewoon gratis
otjemopol
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 17 aug 2018, 20:48

Re: Klein beetje olie in het vultankje van de motor koeling



Bericht door otjemopol »

Inmiddels de radiateur thermostaat gedemonteerd , en getest , open 96 dicht rond 94 . alles is schoon , geen grote klodders ,ik heb wat jaren geleden het gehele systeem schoongemaakt , dat was dikke ijzersoep. Nu bij het aflaten van alle koelvloeistof , was die wel weer wat ijzer rood . en er is geen enkele aanzet van olie te zien en voelen . Alleen in het losse overdruk tankje recht onder de dop . die slang gaat helemaal achter het blok naar onder . Volgens het handboek moet die onderin de radiateur terug lopen . Het is direct na de APK zichtbaar geworden ik keek even of er druk was en die was er niet meer . dus moet er ergens drukverlies zijn aan de vuldop op de kop is geen vervuiling zichtbaar bij de olie . Heb er weer 200 km mee gereden . en geen enkel probleem . alleen die temperatuur bleef rond de 60 .
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Klein beetje olie in het vultankje van de motorkoeling



Bericht door hathi »

Otjemopol,als je Motor,zo,n kleine oliekoeler heeft, is deze hoogstwaarschijnlijk ( inwendig) stuk, komt vaker voor bv bij ( VW)hier stroomt het koelwater doorheen.? Ik weet echter niet of je er ook een hebt,maar dat zie je vlug,of mss heb je iets aan deze tip,omdat de koel-regeling stuk is
Hans
otjemopol
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 17 aug 2018, 20:48

Re: Klein beetje olie in het vultankje van de motorkoeling



Bericht door otjemopol »

Ja zeker heb ik hier iets aan , gisteren bij het vrij slopen van de motor ,vond ik een duidelijke aanwijzing , de naar het gerichte slangen deel naar de overstort vul was allemaal dikke drap , olie met water en ijzer kleur . De pomp uitlaat en thermostaat en slangen verder waren schoon . En zag in het handboek dat ik heb gekocht van de C25 dat er een oliekoeler moet zijn . Zeker omdat er in de motor zelf geen vervuiling zichtbaar is . De olie pijl stok gaf vermindering van olie , maar hij gebruikt heel weinig . En loop zoals ik vertelde fantastisch . Bij aankoop 68000 reed hij nog geen 85 km
p/u en nu 120 ( op de teller allemaal ) in de 5 kon niet en nu heel makkelijk . nu 138000 , en de laatste rit was dat ook . Ik ben vorige week bij de APK geweest . Daarna deed deze situatie zich voor . Die koeler moet dus te vervangen zijn . Als dit allemaal zo is dan heb ik best geluk . Maar niet zo mooi zingen eerst de problemen oplossen .
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Klein beetje olie in het vultankje van de motorkoeling



Bericht door Kroppie »

ik dacht dat bij de C 25 de oliekoeler zit tussen oliefilter en motorblok, is rond, +- 5cm dik en zitten 2 slangen aan.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie