Fietsendrager met e-bikes op de trekhaak
- Wim Corduwener
- Berichten: 373
- Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
- Locatie: Enschede
Re: Fietsendrager met e-bikes op de trekhaak
Veel campers hebben een behoorlijk lange overhang; zo meet onze camper achter de achteras 2,30 m. Er zit een een trekhaak op de camper en we hebben ook een ouder model TwinnyLoad. Maar met een fietsendrager op de trekhaak wordt de overhang alleen maar groter en het lijkt alsof de verkeersdrempels in Nederland steeds hoger worden. Ik weet niet hoe jullie erover denken, maar ik ben wat terughoudend met het inzetten van die fietsendrager.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Re: Fietsendrager met e-bikes op de trekhaak
Ik rij al jaren met de Twinnyload zoals hiervoor omschreven.
Ook bij mijn camper zit een chassisverlening met grote overstek.
De Twinnyload, zelfs met verlengstuk is zeer stevig, ik heb er zelfs voor de test wel eens opgestaan.
Ondanks dat ik toch wat zwaarder ben dan twee e-bikes gebeurde er niets.
Omdat de crank van de e-bike (omgebouwde Batavus) niet in de houder van de Twinnyload paste heb ik deze houders eraf geslepen.
De verticale beugels van de oude Thule drager met verbindingsbuis heb ik laten zitten.
Een stuk lager als de bestaande dwarsbuis heb ik een extra dwarbuis gemonteerd.
De fietsen zet ik met de standaard afstandhouders van Thule hieraan vast.
Ook bij mijn camper zit een chassisverlening met grote overstek.
De Twinnyload, zelfs met verlengstuk is zeer stevig, ik heb er zelfs voor de test wel eens opgestaan.
Ondanks dat ik toch wat zwaarder ben dan twee e-bikes gebeurde er niets.
Omdat de crank van de e-bike (omgebouwde Batavus) niet in de houder van de Twinnyload paste heb ik deze houders eraf geslepen.
De verticale beugels van de oude Thule drager met verbindingsbuis heb ik laten zitten.
Een stuk lager als de bestaande dwarsbuis heb ik een extra dwarbuis gemonteerd.
De fietsen zet ik met de standaard afstandhouders van Thule hieraan vast.
Re: Fietsendrager met e-bikes op de trekhaak
Heb je daar toevallig een foto van?
Fiat Ducato 1.9TD / Rimor 2001
Re: Fietsendrager met e-bikes op de trekhaak
Een paar foto's van de aangepaste Twinnyload.
Voor de test ben ik er nog eens op gaan staan, maar ook na jaren blijft het nog steeds heel en zakt niet door.
Voor de test ben ik er nog eens op gaan staan, maar ook na jaren blijft het nog steeds heel en zakt niet door.
Re: Fietsendrager met e-bikes op de trekhaak
Heel mooi gemaakt. Bij moeten de gootjes wel iets verder uit elkaar kunnen denk ik om onze e bikes erop te krijgen. Zal eens gaan meten.
Fiat Ducato 1.9TD / Rimor 2001
Fietsendrager met e-bikes op de trekhaak
Ik had 20cm aangehouden, en dat volstaat.
Edit: voor mij
Paul
Edit: voor mij
Paul
Re: Fietsendrager met e-bikes op de trekhaak
Nogmaals bedankt voor jullie reacties heren, maar ik heb mijn hoofd er nog eens over zit te breken in het weekend.
Volgens mij belast je de achterwand nog steeds behoorlijk met de twinny load oplossingen. Als ik het goed begrepen heb is de bevestiging om de fietsen bij de buis vast te houden nog steeds op de achterwand, en het lijkt mij dat die krachten dan nog steeds over gebracht worden op de betreffende achterwand.
Volgens mij belast je de achterwand nog steeds behoorlijk met de twinny load oplossingen. Als ik het goed begrepen heb is de bevestiging om de fietsen bij de buis vast te houden nog steeds op de achterwand, en het lijkt mij dat die krachten dan nog steeds over gebracht worden op de betreffende achterwand.
Fiat Ducato 1.9TD / Rimor 2001
Re: Fietsendrager met e-bikes op de trekhaak
Het gewicht van de e-bikes wordt volledig gedragen door de Twinnyload.
De steunen naar de beugels op de achterwand zorgen er alleen maar voor dat de e-bikes niet omvallen.
De belasting op de achterwand is uiterst gering.
De steunen naar de beugels op de achterwand zorgen er alleen maar voor dat de e-bikes niet omvallen.
De belasting op de achterwand is uiterst gering.
Re: Fietsendrager met e-bikes op de trekhaak
Ja dat het gewicht volledig door de twinny load gedragen wordt ben ik met je eens, maar dat er weinig krachten op de achterwand worden uitgeoefend betwijfel ik.
Als je achter mensen rijdt die een fietsendrager op de auto hebben zie je toch vaak die fietsen behoorlijk bewegen.
Als je achter mensen rijdt die een fietsendrager op de auto hebben zie je toch vaak die fietsen behoorlijk bewegen.
Fiat Ducato 1.9TD / Rimor 2001
Re: Fietsendrager met e-bikes op de trekhaak
Maar heb je er ook eens op gesprongen ipv stilstaan? Het gaat namelijk om de dynamische belasting, als je bijv. met een redelijke snelheid over een verkeersdrempel rijdt. De dan optredende krachten kunnen dan een veelvoud (5-10x) zijn dan van een statische belasting...
Re: Fietsendrager met e-bikes op de trekhaak
Dan is het een combinatie van een slechte fietsendrager en/of
Die manier hoe je de fietsen vast zijn gemaakt door eigenaar
De fietsen moet je goed vast zetten aan fietsendrager en aan elkaar en aan het voertuig .
Zodat deze niet kunnen bewegen
Simpel.....
Ook vele met een drager achterop (niet ideaal) buscamper of gewone camper doen dat dus niet. Dan krijg je vanzelf zo'n wippen en zwiepende massa
Dom...
Die manier hoe je de fietsen vast zijn gemaakt door eigenaar
De fietsen moet je goed vast zetten aan fietsendrager en aan elkaar en aan het voertuig .
Zodat deze niet kunnen bewegen
Simpel.....
Ook vele met een drager achterop (niet ideaal) buscamper of gewone camper doen dat dus niet. Dan krijg je vanzelf zo'n wippen en zwiepende massa
Dom...
.
Re: Fietsendrager met e-bikes op de trekhaak
Vast zetten is één ding en vanzelfsprekend, de dynamische belasting heeft niet zoveel met vastzetten van doen.
De Dynamische belasting ontstaat bij een op- of neerwaartse beweging, dus bijvoorbeeld als je te snel over een drempel rijdt.
Vooral de snelheid van de op- of neergaande beweging is hier van belang, immers het gewicht is een vast gegeven maar de snelheid bepaal je zelf.
Dus langzaam over verkeersdrempels en diepe gaten in slechte wegen met beleid nemen.
In feite is ophanging van fietsen aan de achterwand van een integraalcamper iets dat met vakkennis moet gebeuren, met steunen op de trekhaak is de helft van zo'n probleem al opgelost.
De Dynamische belasting ontstaat bij een op- of neerwaartse beweging, dus bijvoorbeeld als je te snel over een drempel rijdt.
Vooral de snelheid van de op- of neergaande beweging is hier van belang, immers het gewicht is een vast gegeven maar de snelheid bepaal je zelf.
Dus langzaam over verkeersdrempels en diepe gaten in slechte wegen met beleid nemen.
In feite is ophanging van fietsen aan de achterwand van een integraalcamper iets dat met vakkennis moet gebeuren, met steunen op de trekhaak is de helft van zo'n probleem al opgelost.
Re: Fietsendrager met e-bikes op de trekhaak
Goed lezen.... Ik heb het over dat het meestal niet goed gebeurt.
Dus blijkbaar niet van zelfsprekend . Meeste snappen het toch niet.
Dan is het niet
1 ding
Het is het belangrijkste.
Meer is er niet daarna niet meer...
Dus blijkbaar niet van zelfsprekend . Meeste snappen het toch niet.
Dan is het niet
1 ding
Het is het belangrijkste.
Meer is er niet daarna niet meer...
.