Fietsendrager met e-bikes op de trekhaak

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
tobe1966
Berichten: 491
Lid geworden op: do 28 jun 2007, 16:49

Fietsendrager met e-bikes op de trekhaak



Bericht door tobe1966 »

Fiat Ducato 230 uit 2001, Rimor opbouw.

Volgens mij heb ik een Fiat chassis, Alko is volgens mij zonder bladveren en die zitten er bij mij wel.
Er zit een trekhaak op, ik denk op een chassis Verlenger, maar dat weet ik niet zeker?
Plaatje wat bij de trekhaak zit om kogeldruk etc. te achterhalen is niet meer leesbaar.
Ik zal foto's bijsluiten, is er iemand die kan bevestigen of het een fiat chasis is en of de trekhaak op de chasis Verlenger is gemonteerd?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat ik graag wil achterhalen is wat het gewicht is wat op de trekhaakkogel mag en als dat voldoende is graag een tip voor een geschikte fietsendrager voor twee e bikes.
Ik heb ook een fietsendrager op de achterwand, maar daar durf ik geen twee e bikes op te zetten.

alvast bedankt.
Fiat Ducato 1.9TD / Rimor 2001
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7140
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Fietsendrager met E bikes op de trekhaak.



Bericht door dedruivenplukker »

Staat er toevallig niets op je kenteken?

RDW:

Trekgewicht op het papieren kentekenbewijs
Op het papieren kentekenbewijs staan de trekgewichten vermeld als;

Maximum massa geremd (voor een aanhangwagen met remmen)
Maximum massa ongeremd (voor een aanhangwagen zonder remmen)
Trekgewicht op de kentekencard
Op de kentekencard staan de trekgewichten vermeld als;

Technisch maximum massa AHW (geremd)
Technisch maximum massa AHW (ongeremd)
De volledige trekgegevens staan alleen bij een personenauto op de kentekencard vermeld.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
rhomodel
Berichten: 586
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Fietsendrager met E bikes op de trekhaak



Bericht door rhomodel »

ik zou 75 kg aanhouden bij twijfel: dat is standaard max kogeldruk voor bv een caravan.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
panda58
Berichten: 715
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 20:15

Re: Fietsendrager met E bikes op de trekhaak



Bericht door panda58 »

Gewoon drager erop en gaan met de banaan.
Accu wel van de fiets.

Gr jan
Dorfmeister
Berichten: 17
Lid geworden op: di 12 mei 2020, 19:41

Re: Fietsendrager met E bikes op de trekhaak



Bericht door Dorfmeister »

Ik heb ook een drager aan de achterwand zitten, Fiamma Cary Bike: Max 55 kg. Daar gaan gewoon 2 elektrische RIH Omega fietsen op, de accu's leg ik in de camper. Dan blijft er 17,5 kg aan gewicht per fiets over, gaat prima. De drager zit aan de binnenkant met een plaat aan de achterwand gebout, die valt er niet zo maar af.
groet,
Dorfmeister
isoplus
Berichten: 6375
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Fietsendrager met E bikes op de trekhaak



Bericht door isoplus »

Je hebt een keurig Fiatchassis met een volgens de regels aangebrachte trekhaak, niets bijzonders dus daar kan gerust 80 kg op de haak rusten. Niet nodig om iets aan de achterwand te bevestigen en ook eigenlijk niet gewenst zonder speciale voorzieningen.
Koop een stevig fietsenrek dan kan je de accu's rustig in je fietsen laten zitten.
Gebruikersavatar
tobe1966
Berichten: 491
Lid geworden op: do 28 jun 2007, 16:49

Re: Fietsendrager met E bikes op de trekhaak



Bericht door tobe1966 »

Bedankt voor de reacties zover

Nog tips voor een goede fietsendrager?
Zie ze online met prijzen van circa 300 euro tot 800 euro. Is duurder ook beter en veiliger?
Fiat Ducato 1.9TD / Rimor 2001
isoplus
Berichten: 6375
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Fietsendrager met e-bikes op de trekhaak



Bericht door isoplus »

Ik heb er een van Uebler, niet de goedkoopste wel stevig. Een Duits merk met dealers/verkopers in Nederland, onderdelen zijn makkelijk te krijgen.
Ik zet er dus 2 E-fietsen op met accu en al en sjok er in de winter mee naar Portugal, het ding hangt er nu al 22.000 kilometer achter en vertoont nog geen gebreken. Gekocht bij dat bedrijf in Elten (Duitsland) waar we ook onze fietsen kochten.
Er zijn vele merken maar belangrijk is dat zo'n ding handelbaar is, dus neem je camper mee als je het ding gaat kopen en laat de verkoper het goed uitleggen en doe het dan ter plekke nog eens zelf monteren.
Gebruikersavatar
twillemsen
Berichten: 53
Lid geworden op: za 20 jun 2020, 22:54

Re: Fietsendrager met e-bikes op de trekhaak



Bericht door twillemsen »

Ik heb een mft multi-cargo-2 family voor de e-bikes. Die mag 80kg dragen mits de kogel van de trekhaak afdoende gewicht mag hebben. De drager is verder vrij rudimentair (niet opklapbaar, maar ik zet hem op de camping achter de camper weg en gebruik hem meteen als bevestiging om de fietsen aan vast te zetten als we ze niet gebruiken). Uitbreidbaar tot 4 fietsen. De prijs (nog geen 200€) was ook een overweging...

Afbeelding
Gebruikersavatar
tobe1966
Berichten: 491
Lid geworden op: do 28 jun 2007, 16:49

Re: Fietsendrager met e-bikes op de trekhaak



Bericht door tobe1966 »

Bedankt wederom

De prijs zit denk ik dan in de opties zoals kantelen en dergelijke.
Fiat Ducato 1.9TD / Rimor 2001
isoplus
Berichten: 6375
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Fietsendrager met e-bikes op de trekhaak



Bericht door isoplus »

De prijs zit ook in de toegepaste materialen, dat bepaalt overigens ook het gewicht van het ding zelf.
Je moet het ding makkelijk alleen kunnen tillen en bevestigen.
Gebruikersavatar
twillemsen
Berichten: 53
Lid geworden op: za 20 jun 2020, 22:54

Re: Fietsendrager met e-bikes op de trekhaak



Bericht door twillemsen »

Daar sluit ik me deels wel bij aan. Mijn MFT is best wel zwaar (18 kg). Het lukt me wel om hem in mijn eentje op de trekhaak te zetten, maar doe dat liever met mijn vrouw samen. Kantelen kan hij overigens wel. Voor onze buscamper heeft dat maar beperkt zin; de deuren kunnen dan nog steeds niet open. (wel als er géén fietsen op zitten, de verticale beugel naar beneden geklapt is én de drager naar beneden is gekantelt)

Maar een ander aspect is toch ook wel: als je zware fietsen wilt kunnen dragen, móet je ook iets zwaardere bouwmaterialen gebruiken. Dragers van 600 euro zijn nog steeds minimaal 15 kilo eigen gewicht...
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2204
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Fietsendrager met e-bikes op de trekhaak



Bericht door Marinus »

Je hebt de helft er al op zitten, de steunen voor een Twinnyload.

Via MP heb ik klassieke Twinnyload gekocht.
Met een verlengstuk zodat de Twinnyload wat verder naar achter komt omdat anders de fietsen te kort tegen de camper staan.
Vervolgens heb ik de bevestiging voor de trapas van de Twinnyload afgeslepen en de wielgootjes verwijderd.
Op de Twinnyload heb ik de gootjes van een Thule gemonteerd en aan de camper heb ik de verticale beugels van de oude Thule drager laten zitten.

Omdat de Twinnyload relatief laag bij de grond zit, is het plaatsen van e-bikes heel eenvoudig.
Je zet eerst het voorwiel in de goot, rijd de fiets naar de ander kant en zet gelijktijdig het achterwiel in de goot.

Met de standaard beugels van Thule zet ik de fietsen daarna vast aan de wandbeugel.

Hieronder een plaatje van zo'n klassieke Twinnyload.
Twinnyload met hulpstuk.jpg
Twinnyload met hulpstuk.jpg (142.53 KiB) 601 keer bekeken
Gebruikersavatar
tobe1966
Berichten: 491
Lid geworden op: do 28 jun 2007, 16:49

Re: Fietsendrager met e-bikes op de trekhaak



Bericht door tobe1966 »

Twinnyload gaat bij mij niet lukken, heb denk ik een ouder model, daarbij is het vastzetten met een plastic bout op de krank en dat past niet met onze e bikes.
Als ik de krank bevestiging eraf slijp en gootjes monteer blijft er niets over om de fietsen vast te zetten.

Fietsenrek op de achterwand gaat ook niet lukken met twee e bikes omdat de ruimte te krap is. Fietsen hebben dan te weinig ruimte omdat de gootjes te dicht bij elkaar zitten.
1 ebike en en lichte sportfiets van Decathlon gaat wel net aan.

Toch maar op zoek naar een geschikte fietsendrager voor op de trekhaak, hierbij wil ik wel graag het fietsenrek op de achterwand behouden, dus moet er een vinden die tussen de trekhaak en het bestaande fietsenrek past.
Fiat Ducato 1.9TD / Rimor 2001
Plaats reactie