Electrolux RM4505: dichtingsrubber koelkastdeur

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jopan53
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 17 apr 2009, 17:21
Locatie: Oost-Vlaanderen - BE

Electrolux RM4505: dichtingsrubber koelkastdeur



Bericht door jopan53 »

Beste Camperaars

Heeft er iemand een idee of de dichtingsrubber van de Electrolux RM4505 koelkastdeur per meter te koop is en waar?

Bij voorbaat dank
Jozef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Electrolux RM4505 - dichtingsrubber koelkastdeur



Bericht door myway »

Dat is niet bij Dometic verkrijgbaar.
Eventueel universele rubbers.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Electrolux RM4505 - dichtingsrubber koelkastdeur



Bericht door AadenAnke »

Of het van electrolux is weet ik niet? Heb me ooit gewaagd aan het vervangen van een koelkastrubber toen gekocht aan de meter bij "De Handy Man" weet niet of die keten nog bestaat is al weer heel lang geleden. De hoekjes netjes in 45 graden gesneden en gelijmt met een lijm ook daar gekocht. Heb het oude rubber nog steeds in gebruik boven mijn werkbank zit een ijzerenstrip in het rubber een magneet tekeningen e.d. gaan er zo tussen :lol: het snijden ging trouwens ondanks dat magneet houdend is goed met een scherp Stanley mes.

Gr. Aad
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Electrolux RM4505: dichtingsrubber koelkastdeur



Bericht door rhomodel »

hier misschien? https://www.fiyo.nl/koelkast/rubber-en- ... f8QAvD_BwE

En anders goed de doorsnede bekijken en meten en dan bestellen bij bv https://www.dsu-nl.com/nl-NL/verschille ... el-soorten
of eens bij de wit of obeling kijken
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
jopan53
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 17 apr 2009, 17:21
Locatie: Oost-Vlaanderen - BE

Re: Electrolux RM4505: dichtingsrubber koelkastdeur



Bericht door jopan53 »

Beste Camperaars

Bedankt voor de info welke mij een goede search start heeft.

Als ik een passend rubber profiel gevonden heb plaats ik de info op het forum.

Hartelijk dank

Jozef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Gebruikersavatar
jopan53
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 17 apr 2009, 17:21
Locatie: Oost-Vlaanderen - BE

Re: Electrolux RM4505: dichtingsrubber koelkastdeur



Bericht door jopan53 »

Beste Camperaars

Heeft er iemand ervaring met het verwijderen/vervangen van de dichtingsrubber in de koelkast & vriesvak deur van een Electrolux RM4505 of gelijkaardig model van rond bouwjaar 2001?

Bij voorbaat dank, Jozef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Gebruikersavatar
jopan53
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 17 apr 2009, 17:21
Locatie: Oost-Vlaanderen - BE

Re: Electrolux RM4505: dichtingsrubber koelkastdeur



Bericht door jopan53 »

Beste Camperaars

De vier zijden, van de RM4505 koelkast & vriesvak deur, zijn ingegoten in de isolatie van de deur. Voor zover ik kan zien, na de demontage van de deur en veel trek- en sleurwerk, kunnen de afdichtingrubbers daardoor niet zomaar vervangen worden.

Het is dus uitsnijden en het vervangen door een profiel dat met dubbelzijdige tape of door verlijmen op de deur bevestigd wordt.
De huidige rubbers zijn nog vrij soepel maar over de 20 jaren gebruik vermoedelijk wat ingedrukt waardoor de ze minder goed afsluiten.

Daarom dacht ik om de magneten, die in de rubbers zitten, te vervangen door een passende zwaardere uitvoering. Daarvoor hoef ik enkel op twee tegenover elkaar staande hoeken de rubber open te snijden en de magneten te verwijderen/vervangen. Daarna kan ik de hoeken terug verlijmen.

Lang verhaal kort. De magneten zijn ter beschikking maar ik heb wat hulp nodig om wegwijs te geraken uit de magneet terminologie. De hieronder vermelde aanduidingen staan op de magneten:
  • N-S-N
  • S-N-S
  • S-N
  • N-S
Ik veronderstel dat S & N de 2 polen van een magneet zijn. Hoe kiest ik het juiste type voor mijn koelkast?

Bij voorbaat dank, Jozef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Electrolux RM4505: dichtingsrubber koelkastdeur



Bericht door Kroppie »

met behulp van een kompas?, polen moeten elkaar aantrekken.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie