Verbruik Nespresso

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5662
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Verbruik Nespresso



Bericht door Camperic »

Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Verbruik Nespresso



Bericht door PaulBng »

Dank
Ik ga vanavond lezen.

Paul

veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Verbruik Nespresso



Bericht door veetee »

Tis lang geleden al eens voorbij gekomen, maar hier een uitleg over de aanpassing van de Senseo. Persoonlijk zou ik zelf wel een iets robuuster schakelaartje gebruiken.


https://youtu.be/rH96ofp6VO0
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Verbruik Nespresso



Bericht door PaulBng »

Nespresso mini is binnen.

Zal 'm dus doorgaans alleen aan de paal gebruiken, maar wel een keer op de omvormer testen.

Even bedenken hoe ik vast kan zetten. En het opvangbakje zit er ongeveer los in. Iets bedenken...


Paul
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Verbruik Nespresso



Bericht door AadenAnke »

Elastiekje :?:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Verbruik Nespresso



Bericht door PaulBng »


Hij weegt ruim 2 kg...


Paul
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Verbruik Nespresso



Bericht door AadenAnke »

Ik bedoel voor het los zittende opvang bakje :-B

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5662
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Verbruik Nespresso



Bericht door Camperic »

PaulBng schreef:
do 03 jun 2021, 14:30
Even bedenken hoe ik vast kan zetten.
Als je laat zien waar je dat wilt doen dan kunnen we meedenken :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Verbruik Nespresso



Bericht door Hoofdnoorman »

IN principe werkt de Nespresso beslist niet met de aanwezige omvormer. Ook het naar beneden brengen van de spanning helpt niet om de volgende reden:
De elektronica (het brein) meet de temperatuur van het waterblok en stelt deze zonodig bij. Het brein verwacht dat binnen een redelijke termijn de temperatuur op gaat lopen en stelt gedurende de aanwarming het voltage bij. Duurt de opwarming te lang t.o.v. er in het brein is geprogrammeerd, slaat het op tilt en gaat het brein in storing.

Wat heb ik nu gedaan?
Ik heb een Nespresso dmv een diode het halve vermogen gegeven. Tegelijkertijd heb ik de temperatuursensor op een andere plek gemaakt zodat het brein net niet in storing gaat. En ja, dat lukte wonderbaarlijk. Maar...
Bij afname van grotere koppen, kan het verwarmingselement het niet bijbenen en gaat de boel alsnog in storing.

Hoe komt dit nu?
In tegenstelling tot een Senseo, werken de Nespresso en Dolce Gusto met een doorloopverwarmingselement en niet met een boilertje. In het boilertje wordt (ik schat even) 250 ml water aan de kook gebracht. In het doorloopelement past nog geen 25 ml water in. Het waterpompje in de Nespresso en de Dolce Gusto zijn gekalibreerd en geven 150 ml water per minuut door. (Dit laatste weet ik omdat ik zo'n pompje gebruik voor mijn automatische watergeefsysteem van mijn dierbare plant tijdens mijn afwezigheid)

Waarom dan geen boilertje?
Tsja, dat is mij een raadsel maar ik wel wat ideeën er over.
Wellicht wil men extra stroomverbruik tegen gaan door niet meer water te verwarmen als nodig is voor het betreffende kopje.
Misschien wil men het apparaat extra compact houden. Een boilertje is ongeveer zo groot als twee sinaasappels terwijl het doorstroomverwarmingselement pakweg de grootte van een Brillo sponsje heeft.

Kan het dan niet anders?
Jazeker wel. Een senseo, even wachtten.........
zo iedereen uitgekotst?
Ik ben op mijn zoektochten op een multifunctioneel inzetstuk gestuit voor de Senseo. Hierdoor kunnen zowel de Dolce Gusto, Nespresso en de Senseo cups gebruikt worden.
Ik zal even weer opnieuw moeten zoeken, want het is al weer twee jaar geleden dat ik er mee bezig ben geweest.

https://nl.aliexpress.com/i/1005002112578400.html

https://coffeemaker.top/capsule-adapter ... olce-gusto

Vooralsnog even snel de Nespresso capsules in een Dolce Gusto bij de Chinees. Voor de mensen die echter graag de Nederlandse economie willen steunen, die kunnen het viervoudige bedrag kwijt bij Bol.com https://www.bol.com/nl/p/dolce-gusto-ad ... 022333842/


EDIT: Zoals je verderop kunt lezen zie je dat Paul dus geen last heeft met zijn omvormer. Enige jaren geleden in mijn oude camper had ik er ook eentje die alles kon zonder in de storing te vallen. Dat was een Chinees, merk Sjen Yang Ho Wey of iets in die strekking. Dat was een 1000 watter en daar draaide een 800 Watt magnetron op alsmede diverse zware apparatuur. Een drietraps gemodificeerde sinus. Ik was een beetje snel om te zeggen dat het helemaal niet mogelijk is. Excuses.
Laatst gewijzigd door Hoofdnoorman op do 03 jun 2021, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
willemzon
Berichten: 1755
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Verbruik Nespresso



Bericht door willemzon »

Wij hebben een dolce gusto van 1200 watt, met een omvormer van 1800 watt, 2 cell accu, 'san 80 ah, maar ten tijde van gebruik als je dan ziet hoe dat apparaat aan de accu, 's trekt, dat gaat kortstondig zo naar de 11.5 volt.

Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Verbruik Nespresso



Bericht door PaulBng »

Je weet dat ik eigenwijs ben, Rudy.

Dus ik heb het ding net in de camper gezet.
Omvormer aan. Water erin en aangezet.
Hij warmt het water op in ongeveer 15-20 seconden. Omvormer trekt dan 80A en de accu spanning zakt tot 12V en komt daarna weer terug.

Kopje eronder en op de knop groot kopje gedrukt. (Geen capsule bij de hand).

Stroom verbruik van de omvormer wisselt een paar keer tussen 4,3 en 80A. Duurt een seconde of 20.

Kopje vol met loeiheet water..

Nespresso geeft geen krimp.
Omvormer ook niet. Heb de ventilator niet gehoord...

En nu?

Paul

Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Verbruik Nespresso



Bericht door PaulBng »

@Camperic

Ik twijfel tussen onder het plankje (dan staat ie precies klem en hoef ik alleen maar te zorgen dat ie niet verschuift, maar ik ben afzetruimte naast het keukenblok kwijt. Maar m'n oude koffiezetapparaatje kan blijven staan. Vraag is of dat nodig is, zie discussie met Rudy).

Of erop. Kost geen ruimte maar lastiger om te fixeren...

Keuzes... AfbeeldingAfbeelding

Paul

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Verbruik Nespresso



Bericht door kampo »

Jammer dat je al een Nespresso van 1310 Watt gekocht hebt.
Er bestaat ook een 1260Watt. Met iedere Watt minder bespaar je euro's aan stroom.
Als ik hem meet dan kom ik zo op 1065 Watt maar pendelt heel sterk over de tijd.
Volgens Kroppie zo een 2,5Ah per kopje x 6 in de voormiddag is 15Ah maar ik dacht dat het bij mij meer was.
De accu stort in elkaar als je 1260/12V x 1,15verlies = ongeveer 120A trekt en de inverter gaat uit in overload of onderspanning.
Maar zo lang duurt het niet het stroomverbruik gaat snel pendelen tussen maximum en minimum en de BMV meter kan dat niet volgen.
Even een proef zal wel lukken met een 800 maar goed is het zeker niet.
De HH accupack moet ook minstens iets van 400Ah zijn.
Zelf doe ik het met een Multiplus 3000 en ook dan moeten de accu's gezond zijn.

Nog iets
Ik heb onderaan een anti slip laag /mousse geplakt tegen glijden en dempend voor schokken.
en maak hem vast aan 2 haakjes met een elastiekje waarmee ik hem tegen de rijwand naar beneden trek.
Je wilt geen projectiel aan boord.
Het kleinste toestel is gemakkelijk en ook een groot reservoir
Niet te veel van die breekbare plastic in de camper.
Zo kwam ik uit op model Magimix Pixie ?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door kampo op do 03 jun 2021, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Verbruik Nespresso



Bericht door PaulBng »

Hij blijkt in de praktijk dus (incl omvormer) niet boven de 1000w uit te komen.....


Paul
Plaats reactie