Welk merk draaiplateaus?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Mab58
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 14 mei 2021, 18:32

Welk merk draaiplateaus?



Bericht door Mab58 »

Welke merk/type draaiplateaus hebben de meeste kans om goedgekeurd te worden door de RDW. Wil stoel en bijrijdersbakje vervangen door andere stoelen op plateau's.
Heb al eens kontakt opgenomen met de RDW maar daar word je, op basis van de info bij de plateau's, niet direkt echt wijzer van.

Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt informatie over goedgekeurde draaiplateau's voor een Ford Transit.

Helaas hebben wij hiervan geen lijsten.
Een draaiplateau wordt tussen de zitplaats en het voertuig gemonteerd.
Dit houdt in dat indien één of meerdere gordelbevestigingspunten aan de stoel zitten bevestigd het draaiplateau tevens moet voldoen aan de individuele goedkeuringseisen van gordelbevestigingspunten.
M.a.w. de zitplaatsen en gordelbevestigingspunten moeten voldoen aan de individuele goedkeuringseisen van de wijze van keuren zoals omschreven in punt 15/15A en punt 19/19A:
Wijze van keuren voor voertuigen met een datum eerste toelating tot 01-07-2014
Wijze van keuren voor voertuigen met een datum eerste toelating vanaf 31-06-2014
Let op dat u de juiste cetegorie neemt:
M1 personenwagen
N1 Bedrijfswagen t/m 3500kg
N2 Bedrijfswagen van >3500kg-12000kg

Tevens moet de wijziging voldoen aan de permanente eisen hoofdstuk 5 van de regeling voertuigen (afdeling2; personenwagen of afdeling3; bedrijfswagen)

Voor de plateau's kunnen de volgende documenten worden afgegeven:
Certificaat op basis van een richtlijn
of,
Comunication op basis van een Reglement van de VN/ECE

Aanvulling:
Er zijn ook bedrijven die middels een goedkeuring wijziging constructie (GWC) aanpassingen mogen uitvoeren (bedrijf is RDW-erkend).
Zij monteren bijvoorbeeld extra zitplaatsen in een voertuig die vooraf zijn getoetst (Nationale goedkeuring afgegeven) door de RDW.

Let op : TÜV-goedkeuringen zijn veelal nationale Duitse goedkeuringen en worden niet 1 op 1 overgenomen.
AadenAnke
Berichten: 13174
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Draaiplateau's



Bericht door AadenAnke »

Dat dus. Of laten doen of zelf na de keuring bij de rdw. Voor de APK e.d. Geen probleem in mijn fabriekscamper zitten draaischijven. Monteer jij deze schijven en ga je er mee keuren is het afkeur. Niet iedereen mag de bouten vast draaien. Kan je een lange discussie over houden maar ga je niet winnen

Gr. Aad
BenMinderhoud
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 14 okt 2020, 11:52

Re: Draaiplateau's



Bericht door BenMinderhoud »

Ik ben nog niet klaar met de ombouw en hij is dus ook nog niet gekeurd.
Ik heb een draaiplateau (voor de 2-pers bank) in de UK gekocht waar een EU-certificaat bijzit. Hij voldoet volgens het certificaat aan de ECE Regulation R14.07/ECE Directive 76/115/EEC as Amended by 2005/41EC Seat Belt Anchorage Test.

Ik heb hierover via de mail contact gehad met de RDW en in hun antwoord werd aangegeven:

"Wanneer de gordelbevesting (of een deel daarvan) van uw voertuig direct of indirect (via de stoel zelf) bevestigd is aan dit draaiplateau moet dit een goedgekeurd onderdeel zijn, en aantoonbaar voldoen aan de Europese richtlijn. Dit is voor wat betreft de sterkte van de gordelbevestiging inderdaad de Richtlijn 76/115/EG."

En tevens:
"Als het onderdeel een Europese goedkeuring heeft dan is het certificaat voldoende. De goedkeuring moet toepasbaar zijn op het type en variant voertuig die u heeft. Naast het certificaat dient u ook de inbouwinstructies te overleggen zodat wij weten dat deze op de juiste wijze is ingebouwd. Dit alles moet worden beschreven in het certificaat."

Hieruit heb ik geconcludeerd dat mijn type draaiplateau geschikt is voor mijn bus en zou in theorie dus niet voor problemen moeten zorgen bij de keuring. Ik heb hem al wel ingebouwd omdat ik de draaicirkel ervan moest weten in relatie tot waar mijn bed/bank komt. Ik hoop dus (maar twijfel wel) dat ik hem er niet voor de keuring eruit hoef te halen.

groet, Ben
AadenAnke
Berichten: 13174
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Draaiplateau's



Bericht door AadenAnke »

Succes

Gr. Aad
Mab58
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 14 mei 2021, 18:32

Re: Draaiplateaus



Bericht door Mab58 »

Dan maar twee stoelen voorin plaatsen, dusdanig dat na goedkeuring met tweepersoons bankje achterin, de plateau's eenvoudig te plaatsen zijn.

Dan nog een andere vraag: wat zijn de degelijkste draaiplateau's ?
Ben momenteel in de pre-afval fase en 110kg. Moet wel betrouwbaar zijn.
Tom_Bolt
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 12 mei 2021, 18:07

Re: Draaiplateau's



Bericht door Tom_Bolt »

BenMinderhoud schreef:
wo 26 mei 2021, 15:50

Ik heb een draaiplateau (voor de 2-pers bank) in de UK gekocht waar een EU-certificaat bijzit. Hij voldoet volgens het certificaat aan de ECE Regulation R14.07/ECE Directive 76/115/EEC as Amended by 2005/41EC Seat Belt Anchorage Test.
Hi Ben, ik ben benieuwd welk plateau dit is en waar je hem hebt gekocht. Ik heb nu een bijrijdersstoel met plateau, maar er komt een kleintje aan, en die moet ook zitten ;)
Mercedes-Benz Sprinter 316CDI L2H2 2015.
Status: bedrijfswagen zonder ramen met interieur van een koffiehandelaar.. werk aan de winkel..
Status: officiele camper, met draaiplateau's, luifels, ramen, extra accu en de eerste ritjes op de teller!
BenMinderhoud
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 14 okt 2020, 11:52

Re: Welk merk draaiplateaus?



Bericht door BenMinderhoud »

Ik heb deze gekocht: https://rjcampersolutions.co.uk/shop/ol ... -seat-base
Specifiek voor de MB Sprinter en VW Crafter 2006-2017. Met de Brexit komt daar natuurlijk wel meer bij, gelukkig heb ik hem daarvoor gekocht.


Wat ik mezelf nog wel afvraag: binnenkort wordt de bus gekeurd door de RDW en uit de reacties begrijp ik dat het wellicht slimmer is om hem er weer uit te halen en na de keuring weer in te zetten.
Stel, als ik hem er tijdens de keuring in laat zitten en hij zou worden afgekeurd, wat dan? Moet je hem er dan terplekke uithalen en gaat de keuring dan verder? Of mag je nog wel naar huis rijden om hem daar eruit te halen en moet je dan een nieuwe keuring aanvragen?
Will
Berichten: 3529
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Welk merk draaiplateaus?



Bericht door Will »

Diversen draaiplateau's bij de Wit in Schijndel te koop ook voor Ford Transit.
Daar is niets mis mee en worden regelmatig gebruikt voor zelfbouw.
Of zit ik in de verkeerde discussie dat het zo'n lang verhaal is voor iets simpels. :wink:

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
BenMinderhoud
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 14 okt 2020, 11:52

Re: Welk merk draaiplateaus?



Bericht door BenMinderhoud »

Vandaag is de bus goedgekeurd! VW Crafter L2H2, 2890 kg schoon aan de haak. Er werd niet eens gekeken naar het draaiplateau... :thumbup:
AadenAnke
Berichten: 13174
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Welk merk draaiplateaus?



Bericht door AadenAnke »

:thumbup:

Gr Aad
Plaats reactie