Gasfilter of niet?
- Marco Polo
- Berichten: 27412
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Gasfilter of niet?
2 soorten filters die globaal gesproken gebruikt worden:
Truma HD -> ter bescherming van het Truma reduceer.
Voornamelijk bij dampgasflessen gebruikt.
Monteren direct voor het reduceer.
De Certool filters met messing behuizing.
Eigenlijk bedoeld voor vloeibaar gas van heftrucks e.d.
Maar waarschijnlijk ook wel geschikt om vaste deeltjes af te vangen.
Die hoort dan direct na het reduceer of voor de verdeler.
Truma HD -> ter bescherming van het Truma reduceer.
Voornamelijk bij dampgasflessen gebruikt.
Monteren direct voor het reduceer.
De Certool filters met messing behuizing.
Eigenlijk bedoeld voor vloeibaar gas van heftrucks e.d.
Maar waarschijnlijk ook wel geschikt om vaste deeltjes af te vangen.
Die hoort dan direct na het reduceer of voor de verdeler.
Re: Gasfilter of niet?
Video monteren Truma gasfilterdjurre1980 schreef: ↑do 27 mei 2021, 9:06Maar goed, waar zou ik het filter moeten plaatsen?
Ik plaats nog even de foto van de LPG tank en van de gaskast.
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Re: Gasfilter of niet?
Die Truma filter lijkt van plastic en heeft een barjonet sluiting en dat alles moet 12 bar weerstaan ( en meer als je je camper in de volle zon zet)
Geeft mij geen vertrouwen
Geeft mij geen vertrouwen
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
- Marco Polo
- Berichten: 27412
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Gasfilter of niet?
Waarom nou deze onzin, lijkt van plastic, is van aluminium.
Dacht je dat ze bij Truma gek zijn
Dacht je dat ze bij Truma gek zijn
- Marco Polo
- Berichten: 27412
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Gasfilter of niet?
Werkdruk volgens Truma 0-16 bar.
Zal nog best wel marge op zitten.
Het oudere type ging tot 25 bar.
Moderne Truma monocontrol is ook gemaakt voor 16 bar inlaatdruk.
Drukken krijg je bij een temperatuur van 45 a 50 graden voor puur propaan.
Voor een mengsel zoals lpg hebben bog een hogere temperatuur nodig om aan deze druk te komen, afhankelijk van de fractie butaan in het mengsel.
Reduceren en flessen staan in de camper over het algemeen beschut.
Dus tenzij je in gebieden rondreist waar het structureel ruim boven de 50 graden in je camper is heb je weinig problemen
Als je alleen propaan gebruikt heb je ze ook niet nodig.
Zal nog best wel marge op zitten.
Het oudere type ging tot 25 bar.
Moderne Truma monocontrol is ook gemaakt voor 16 bar inlaatdruk.
Drukken krijg je bij een temperatuur van 45 a 50 graden voor puur propaan.
Voor een mengsel zoals lpg hebben bog een hogere temperatuur nodig om aan deze druk te komen, afhankelijk van de fractie butaan in het mengsel.
Reduceren en flessen staan in de camper over het algemeen beschut.
Dus tenzij je in gebieden rondreist waar het structureel ruim boven de 50 graden in je camper is heb je weinig problemen
Als je alleen propaan gebruikt heb je ze ook niet nodig.
Re: Gasfilter of niet?
Inderdaad
Is zelfs een nieuwe / verbeterde versie (2019) en die zal dus wel te vertrouwen zijn
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
- Marco Polo
- Berichten: 27412
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Gasfilter of niet?
En de maximale druk is zelfs met 9 bar verlaagd.
Zal die ouwe wel wat overgedimensioneerd zijn geweest.
Zal die ouwe wel wat overgedimensioneerd zijn geweest.
- djurre1980
- Berichten: 936
- Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57
Re: Gasfilter of niet?
Maar die Truma schroef ik er niet effe makkelijk tussen, zoals op het filmpje
- Marco Polo
- Berichten: 27412
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Gasfilter of niet?
Doe je er geen en kijk je hoe lang het reduceer het houd
Kan nog best lang zijn blijkbaar.
Kan nog best lang zijn blijkbaar.
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Gasfilter of niet?
Heel lang zelfs. Ik heb er 2 in gebruik en die zijn allebei 13 jaar oud. Doen gewoon probleemloos wat ze moeten doen. Met LPG... zonder filter...
Re: Gasfilter of niet?
Ondanks dat ik laatst nogal gedoe had, zou ik toch weer voor een filter gaan. Echter is een 'gebruiksaanwijzing' wel handig:
Elk jaar het element vervangen. Het element heeft dan een wat oranje achtige kleur, i.p.v. creme, Dus ook de rubberen ringetjes (die zitten bij het setje)
Als je een Truma kachel/boiler hebt, het ploffen bij ontsteken van het gas is NIET normaal. Het is een aanwijzing dat je reduceer op zijn laatste beentjes loopt.
Ohw, en leg ergens een werkhandschoen neer, bij het afkoppelen van de adapters zijn koud.
Arie
Elk jaar het element vervangen. Het element heeft dan een wat oranje achtige kleur, i.p.v. creme, Dus ook de rubberen ringetjes (die zitten bij het setje)
Als je een Truma kachel/boiler hebt, het ploffen bij ontsteken van het gas is NIET normaal. Het is een aanwijzing dat je reduceer op zijn laatste beentjes loopt.
Ohw, en leg ergens een werkhandschoen neer, bij het afkoppelen van de adapters zijn koud.
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Gasfilter of niet?
De paraffine in diesel kunnen wij er ook niet uitfilteren.
Simpelweg omdat die niet gestolt is.
Zoook of tevens in LPG zie:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... e_olie.png
Stollen doet het pas bij een drukverschilplaats door afkoeling van de LPG.
Is een natuurkundig verschijnsel.
Dus als het van drukverschil afhangt, dan lijkt me een tweetrapsreduceer het kleinste risico op die olieachtigesubstantie te geven.
Vermoedelijk hebben diegenen met een ééntrapsreduceer er dan meer last van.
Simpelweg omdat die niet gestolt is.
Zoook of tevens in LPG zie:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... e_olie.png
Stollen doet het pas bij een drukverschilplaats door afkoeling van de LPG.
Is een natuurkundig verschijnsel.
Dus als het van drukverschil afhangt, dan lijkt me een tweetrapsreduceer het kleinste risico op die olieachtigesubstantie te geven.
Vermoedelijk hebben diegenen met een ééntrapsreduceer er dan meer last van.
Paul.
Re: Gasfilter of niet?
Waarom een filter in de gasleiding?
Decennialang zijn gasinstallaties gebruikt zonder enig filter en ook zonder enig probleem.
Waarom dan nu wel een filter nodig?
De problemen ontstonden zo rond 2005, en waarom toen pas?
In 2003 werd er een nieuw type druk-reduceertoestel in gebruik genomen.
Voor die tijd zat het druk-reduceertoestel altijd rechtsreeks op de fles geschroefd en waren er ook nooit geen problemen met vervuiling.
Vanaf 2003 kwamen druk-reduceertoestellen op de markt die niet meer op de fles maar tegen de wand of plafond van de gaskast geschroefd werden.
Deze reduceertoestellen werden vervolgens met een hogedrukslang op de fles aangesloten.
En toe ontstonden de problemen.
Wat is nu het geval?
Vloeibaar gas is een prima oplosmiddel voor de weekmakers in rubber producten.
Weekmakers zijn gele, olie-achtige vloeistoffen die bij de productie aan rubber worden toegevoegd om deze soepel te maken.
En laat nu de slang tussen de fles en het reduceertoestel, als ook het membraan in het reduceertoestel van rubber zijn.
Maar in een “normale” situatie zit er toch altijd damp in deze slang en geen vloeistof?
Helaas dat is niet juist.
In een fles zit vloeibaar gas en boven de vloeistof zit damp.
De druk van deze damp, dus de hoeveelheid gasmoleculen in deze damp, is afhankelijk van de temperatuur.
Hoe hoger de temperatuur, hoe meer gasmoleculen in de damp, hoe hoger de dampdruk.
En bij afkoelen gebeurt het omgekeerde, gasmoleculen condenseren uit de damp en worden weer vloeistof.
En hier, bij het afkoelen ontstaat het “probleem” met vervuiling.
Dampmoleculen koelen af en slaan neer als een heel klein druppeltje op de binnenkant van de gasslang. Als de druppel groot genoeg geworden is loopt hij terug door de slang naar de fles.
Maar als de slang nu niet naar de fles maar naar het druk-reduceertoestel afloopt?
Juist ja, dan verzamelt zich het vloeibaar gas in het druk-reduceertoestel, en laat nu net dit vloeibare gas de weekmakers uit de rubber opgelost te hebben.
En zo ontstaat het probleem met de olie-achtige substantie in het druk-reduceertoestel.
En dan nog iets over paraffine.
Soms wordt gezegd dat er paraffine aan lpg wordt toegevoegd.
Dat is juist LPG bestaat uit de paraffinen propaan, iso-butaan en n-butaan en is dus 100% paraffine.
In principe zijn er twee soorten paraffine, normale paraffine en iso-paraffine. Dit heeft te maken met de samenstelling.
Een paraffine is een CH-verbinding, een verbinding van een koolstofatoom (C) met meerdere waterstofatomen (H).
Zo is de formule van propaan C3H6, van butaan C4H10, C5H12 = pentaan.
Tot en met de formule C4H10 worden de paraffines iso-paraffines genoemd en zijn bij atmosferische druk gasvormig.
Vanaf de formule C5H12 zijn de paraffines vloeibaar zoals benzine, kerosine en dieselolie.
Vanaf de formule C18H38 zijn de paraffines vast zoals wax.
Dus, zit er paraffine in LPG? Juist ja 100%.
Decennialang zijn gasinstallaties gebruikt zonder enig filter en ook zonder enig probleem.
Waarom dan nu wel een filter nodig?
De problemen ontstonden zo rond 2005, en waarom toen pas?
In 2003 werd er een nieuw type druk-reduceertoestel in gebruik genomen.
Voor die tijd zat het druk-reduceertoestel altijd rechtsreeks op de fles geschroefd en waren er ook nooit geen problemen met vervuiling.
Vanaf 2003 kwamen druk-reduceertoestellen op de markt die niet meer op de fles maar tegen de wand of plafond van de gaskast geschroefd werden.
Deze reduceertoestellen werden vervolgens met een hogedrukslang op de fles aangesloten.
En toe ontstonden de problemen.
Wat is nu het geval?
Vloeibaar gas is een prima oplosmiddel voor de weekmakers in rubber producten.
Weekmakers zijn gele, olie-achtige vloeistoffen die bij de productie aan rubber worden toegevoegd om deze soepel te maken.
En laat nu de slang tussen de fles en het reduceertoestel, als ook het membraan in het reduceertoestel van rubber zijn.
Maar in een “normale” situatie zit er toch altijd damp in deze slang en geen vloeistof?
Helaas dat is niet juist.
In een fles zit vloeibaar gas en boven de vloeistof zit damp.
De druk van deze damp, dus de hoeveelheid gasmoleculen in deze damp, is afhankelijk van de temperatuur.
Hoe hoger de temperatuur, hoe meer gasmoleculen in de damp, hoe hoger de dampdruk.
En bij afkoelen gebeurt het omgekeerde, gasmoleculen condenseren uit de damp en worden weer vloeistof.
En hier, bij het afkoelen ontstaat het “probleem” met vervuiling.
Dampmoleculen koelen af en slaan neer als een heel klein druppeltje op de binnenkant van de gasslang. Als de druppel groot genoeg geworden is loopt hij terug door de slang naar de fles.
Maar als de slang nu niet naar de fles maar naar het druk-reduceertoestel afloopt?
Juist ja, dan verzamelt zich het vloeibaar gas in het druk-reduceertoestel, en laat nu net dit vloeibare gas de weekmakers uit de rubber opgelost te hebben.
En zo ontstaat het probleem met de olie-achtige substantie in het druk-reduceertoestel.
En dan nog iets over paraffine.
Soms wordt gezegd dat er paraffine aan lpg wordt toegevoegd.
Dat is juist LPG bestaat uit de paraffinen propaan, iso-butaan en n-butaan en is dus 100% paraffine.
In principe zijn er twee soorten paraffine, normale paraffine en iso-paraffine. Dit heeft te maken met de samenstelling.
Een paraffine is een CH-verbinding, een verbinding van een koolstofatoom (C) met meerdere waterstofatomen (H).
Zo is de formule van propaan C3H6, van butaan C4H10, C5H12 = pentaan.
Tot en met de formule C4H10 worden de paraffines iso-paraffines genoemd en zijn bij atmosferische druk gasvormig.
Vanaf de formule C5H12 zijn de paraffines vloeibaar zoals benzine, kerosine en dieselolie.
Vanaf de formule C18H38 zijn de paraffines vast zoals wax.
Dus, zit er paraffine in LPG? Juist ja 100%.