Gasfilter of niet?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Gasfilter of niet?



Bericht door Marco Polo »

2 soorten filters die globaal gesproken gebruikt worden:

Truma HD -> ter bescherming van het Truma reduceer.
Voornamelijk bij dampgasflessen gebruikt.
Monteren direct voor het reduceer.


De Certool filters met messing behuizing.
Eigenlijk bedoeld voor vloeibaar gas van heftrucks e.d.
Maar waarschijnlijk ook wel geschikt om vaste deeltjes af te vangen.
Die hoort dan direct na het reduceer of voor de verdeler.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Gasfilter of niet?



Bericht door Camperic »

djurre1980 schreef:
do 27 mei 2021, 9:06
Maar goed, waar zou ik het filter moeten plaatsen?
Ik plaats nog even de foto van de LPG tank en van de gaskast.
Video monteren Truma gasfilter
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Gasfilter of niet?



Bericht door amigob2 »

Die Truma filter lijkt van plastic en heeft een barjonet sluiting en dat alles moet 12 bar weerstaan ( en meer als je je camper in de volle zon zet)
Geeft mij geen vertrouwen
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Gasfilter of niet?



Bericht door Marco Polo »

Is metaal (alu?) en gemaakt voor hoge druk.
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Gasfilter of niet?



Bericht door myway »

Waarom nou deze onzin, lijkt van plastic, is van aluminium.
Dacht je dat ze bij Truma gek zijn
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Gasfilter of niet?



Bericht door Marco Polo »

Werkdruk volgens Truma 0-16 bar.
Zal nog best wel marge op zitten.

Het oudere type ging tot 25 bar.

Moderne Truma monocontrol is ook gemaakt voor 16 bar inlaatdruk.

Drukken krijg je bij een temperatuur van 45 a 50 graden voor puur propaan.
Voor een mengsel zoals lpg hebben bog een hogere temperatuur nodig om aan deze druk te komen, afhankelijk van de fractie butaan in het mengsel.

Reduceren en flessen staan in de camper over het algemeen beschut.
Dus tenzij je in gebieden rondreist waar het structureel ruim boven de 50 graden in je camper is heb je weinig problemen ;-)

Als je alleen propaan gebruikt heb je ze ook niet nodig.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Gasfilter of niet?



Bericht door Camperic »

myway schreef:
do 27 mei 2021, 12:24
Dacht je dat ze bij Truma gek zijnAfbeelding
Inderdaad :thumbup:
Is zelfs een nieuwe / verbeterde versie (2019) en die zal dus wel te vertrouwen zijn :lol:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Gasfilter of niet?



Bericht door Marco Polo »

En de maximale druk is zelfs met 9 bar verlaagd.
Zal die ouwe wel wat overgedimensioneerd zijn geweest.
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Gasfilter of niet?



Bericht door djurre1980 »

Maar die Truma schroef ik er niet effe makkelijk tussen, zoals op het filmpje :)
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Gasfilter of niet?



Bericht door Marco Polo »

Doe je er geen en kijk je hoe lang het reduceer het houd ;-)
Kan nog best lang zijn blijkbaar.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Gasfilter of niet?



Bericht door de Jonckheer »

Heel lang zelfs. Ik heb er 2 in gebruik en die zijn allebei 13 jaar oud. Doen gewoon probleemloos wat ze moeten doen. Met LPG... zonder filter... :cheers:
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Gasfilter of niet?



Bericht door Arie55 »

Ondanks dat ik laatst nogal gedoe had, zou ik toch weer voor een filter gaan. Echter is een 'gebruiksaanwijzing' wel handig:

Elk jaar het element vervangen. Het element heeft dan een wat oranje achtige kleur, i.p.v. creme, Dus ook de rubberen ringetjes (die zitten bij het setje)
Als je een Truma kachel/boiler hebt, het ploffen bij ontsteken van het gas is NIET normaal. Het is een aanwijzing dat je reduceer op zijn laatste beentjes loopt.
Ohw, en leg ergens een werkhandschoen neer, bij het afkoppelen van de adapters zijn koud.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Gasfilter of niet?



Bericht door travelscout »

De paraffine in diesel kunnen wij er ook niet uitfilteren.
Simpelweg omdat die niet gestolt is.

Zoook of tevens in LPG zie:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... e_olie.png
Stollen doet het pas bij een drukverschilplaats door afkoeling van de LPG.
Is een natuurkundig verschijnsel.

Dus als het van drukverschil afhangt, dan lijkt me een tweetrapsreduceer het kleinste risico op die olieachtigesubstantie te geven.
Vermoedelijk hebben diegenen met een ééntrapsreduceer er dan meer last van.
Paul.
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Gasfilter of niet?



Bericht door Marinus »

Waarom een filter in de gasleiding?
Decennialang zijn gasinstallaties gebruikt zonder enig filter en ook zonder enig probleem.
Waarom dan nu wel een filter nodig?

De problemen ontstonden zo rond 2005, en waarom toen pas?
In 2003 werd er een nieuw type druk-reduceertoestel in gebruik genomen.

Voor die tijd zat het druk-reduceertoestel altijd rechtsreeks op de fles geschroefd en waren er ook nooit geen problemen met vervuiling.
Vanaf 2003 kwamen druk-reduceertoestellen op de markt die niet meer op de fles maar tegen de wand of plafond van de gaskast geschroefd werden.
Deze reduceertoestellen werden vervolgens met een hogedrukslang op de fles aangesloten.
En toe ontstonden de problemen.

Wat is nu het geval?
Vloeibaar gas is een prima oplosmiddel voor de weekmakers in rubber producten.
Weekmakers zijn gele, olie-achtige vloeistoffen die bij de productie aan rubber worden toegevoegd om deze soepel te maken.
En laat nu de slang tussen de fles en het reduceertoestel, als ook het membraan in het reduceertoestel van rubber zijn.

Maar in een “normale” situatie zit er toch altijd damp in deze slang en geen vloeistof?
Helaas dat is niet juist.

In een fles zit vloeibaar gas en boven de vloeistof zit damp.
De druk van deze damp, dus de hoeveelheid gasmoleculen in deze damp, is afhankelijk van de temperatuur.
Hoe hoger de temperatuur, hoe meer gasmoleculen in de damp, hoe hoger de dampdruk.
En bij afkoelen gebeurt het omgekeerde, gasmoleculen condenseren uit de damp en worden weer vloeistof.

En hier, bij het afkoelen ontstaat het “probleem” met vervuiling.
Dampmoleculen koelen af en slaan neer als een heel klein druppeltje op de binnenkant van de gasslang. Als de druppel groot genoeg geworden is loopt hij terug door de slang naar de fles.

Maar als de slang nu niet naar de fles maar naar het druk-reduceertoestel afloopt?
Juist ja, dan verzamelt zich het vloeibaar gas in het druk-reduceertoestel, en laat nu net dit vloeibare gas de weekmakers uit de rubber opgelost te hebben.

En zo ontstaat het probleem met de olie-achtige substantie in het druk-reduceertoestel.

En dan nog iets over paraffine.
Soms wordt gezegd dat er paraffine aan lpg wordt toegevoegd.
Dat is juist LPG bestaat uit de paraffinen propaan, iso-butaan en n-butaan en is dus 100% paraffine.
In principe zijn er twee soorten paraffine, normale paraffine en iso-paraffine. Dit heeft te maken met de samenstelling.

Een paraffine is een CH-verbinding, een verbinding van een koolstofatoom (C) met meerdere waterstofatomen (H).
Zo is de formule van propaan C3H6, van butaan C4H10, C5H12 = pentaan.
Tot en met de formule C4H10 worden de paraffines iso-paraffines genoemd en zijn bij atmosferische druk gasvormig.
Vanaf de formule C5H12 zijn de paraffines vloeibaar zoals benzine, kerosine en dieselolie.
Vanaf de formule C18H38 zijn de paraffines vast zoals wax.

Dus, zit er paraffine in LPG? Juist ja 100%.
Plaats reactie