Halfautomaat Fiat Ducato

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Bodegraven
Berichten: 138
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 18:57

Halfautomaat Fiat Ducato



Bericht door Bodegraven »

Wij willen toch nog een andere camper kopen,liefst automaat. Er doen zowel positieve als negatieve berichten de ronde. De nieuwe of die van Mercedes komt niet aan de orde prijs. Is hij echt zo slecht? Ik rij buurtbus Arriva met Mercedes, zij hebben zeer slechte ervaringen gehad met fiat. Maar dat is bedrijfsmatig gebruik. Met deze nog te kopen camper willen we dan doen tot het niet meer kan.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2160
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Half automaat ducato



Bericht door jaap van duijn »

@Bodegraven,

Wij hebben een FAT Ducato met een zoals het heet een "Robot bak".
Nu 16000 km gereden en niets nadelig ervan gekregen, gezien en gevoeld.
Ja het is geen vol automaat zoals we in de Mercedes C klasse hadden, maar dat is keus.
En je moet er wel even mee leren rijden verder perfect voor mij als automaat rijder sinds einde 1969

Jaap
Een Weinsberg Carasuite 650MF nieuw mei 2019
Dit met E&P level systeem, Thule luifel, Truma airconditioning (onder het bed gemonteerd), Truma 6E boiler/verwarming, 2x zonnepanelen 180WP, 100AH Li4pod HH accu en nog veel meer gadgets.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Half automaat ducato



Bericht door Wim Corduwener »

Een beetje een dingetje is dat als één negatieve ervaring de wereld rond gaat dan is ineens alles negatief. Als je op dit forum rondkijkt dan lees je ook dit soort verhalen.
Ik heb jarenlang op tourbussen gereden met half-automaat en ook privé en ik heb daar altijd heerlijk en ontspannen mee gereden. Ik geloof ook niet dat een volautomaat nou per se beter of lekkerder rijdt dan gerobotiseerde bak. Maar daarover zal iedereen wel een eigen mening hebben.
Laatst gewijzigd door Wim Corduwener op zo 30 mei 2021, 9:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
willemzon
Berichten: 1758
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Half automaat ducato



Bericht door willemzon »

Ik heb 3 jaar een zg robot bak van ducato gereden, ik rij nu weer een handgeschakelde ducato.
De robot bak reed relax, al vond ik hem soms traag met optrekken. Ik heb het liever zelf in de hand met een handgeschakelde bak. Het is wel meer werken met een handgeschakelde bak.
Het komt ook op mij betrouwbaarder over, maar dat is natuurlijk een persoonlijk gevoel.

Tevens zijn er verhalen over storingen met dure reparaties tot gevolg. Volgens mijn fiat garage viel dit erg mee, het kwam bij hun in de garage ongeveer 2 keer per jaar voor.

Vr Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4389
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Half automaat ducato



Bericht door jheeck »

Ik heb de robotbak meegemaakt op een huurcamper en moest er erg aan wennen. Zoals Wim Corduwener al opmerkt is dat iets persoonlijks, zo ben ik zelf gewend aan DSG automaten, zonder enig vermogensverlies tijdens gangwissels, en dan is het ontkoppelen-schakelen-koppelen van de robotbak op sommige momenten voor mij best hinderlijk. Ik ben wat dat betreft zeer blij met de nieuwe 9-traps automaat maar als een nieuwe of max één jaar oude camper niet in het budget past doet dat nu even niet ter zake.

De robotbak ontzorgt wel t.o.v. zelf schakelen, zeker in de bergen, en deed in die vakantie verder keurig wat 'ie moest doen. Er zijn een tijdje problemen geweest met bepaalde kunststof onderdelen bij de koppeling geloof ik maar ik heb niet paraat over welke bouwjaren dat gaat. Dat is wel de moeite van het uitzoeken waard.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Half automaat ducato



Bericht door Wim Corduwener »

Persoonlijk gevoel speelt natuurlijk een grote rol en met hinderlijk “ontkoppelen-schakelen-koppelen” daar heb ikzelf geen ervaring. Als een semi-automaat goed werkt dan zou-ie vrijwel traploos en soepel moeten schakelen. Maar in sommige situaties kun je altijd bij-flipperen.
Maar voordat je overgaat op aankoop; doe vooral een proefrit met beide systemen en niet van een kwartiertje, maar pak ook een stukje snelweg een paar rotondes en kijk hoe of het voelt. En ga niet over één nacht ijs.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Half automaat ducato



Bericht door AadenAnke »

Schakelen is voor mij een automatisme dat er niet meer uitgaat. Heb jaren met zowel automaat als schakel privé gereden in het OV 35 jaar met automaat Anke haar auto is al 40 jaar automaat. Ik had toen een rijschool en deed daar ook automaat bij dus daar reed zij in toen ik er mee stopte en er een 2e wagen voor haar kwam was het eerste wat ze zei ik ga niet zitten roeren dat doe ik in de keuken genoeg verder maakt het niet uit. De dag erna afgestraft stond er een Chevrolet Caprice voor de deur :lol3: :lol: :crazy: ik vind het nadeel van robot bakken dat ze schakelen wanneer ik dat niet wil en ze traag reageren als power wil. Bij een volautomaat gaat dat directer. Zeker in de bergen vindt ik persoonlijk een handbak fijner. Bedenk dat als je een bestelwagen uitvoering 2e of 6e hands koopt dat ze niet altijd netjes zijn bereden een koppeling vervangen is redelijk simpel een automaat repareren is duurder en lastiger. Als je wilt kan je elke bak mollen sommige mensen kunnen dat ook ongewild :silent: een flinke proefrit zal je het gevoel van ja of nee moeten geven

Gr. Aad
Gebruikersavatar
rob2
Berichten: 2482
Lid geworden op: di 25 jul 2006, 8:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Half automaat ducato



Bericht door rob2 »

Wij hebben 10 jaar een handgeschakelde Ducato 3.0l gehad,
Sinds een paar weken een 2.3l met 'half' automaat.
De eerste paar ritten moest ik erg wel aan wennen, dagelijks rij ik in een Volvo automaat, die schakelt wel soepeler.

Nu ik er meer aan gewend raak... het rijdt wel relaxed, dat past weer prima bij de camper!
de eerste paar ritten gebruikte ik vaker de 'up' functie waardoor de camper later opschakelt,
het leek me dat de camper zo weinig toeren draait, maar het blijkt dat z'n koppel al vanaf 1500t/pm hoog is.

We hebben niet bewust voor Fiat - Mercedes - óf een automaat gekozen, maar wel voor de camper die het meest naar
onze zin was!
Bijkomend pluspunt, mijn vrouw rijdt er nu makkelijker mee dan voorheen :thumbup:
Groet,
Rob
Gebruikersavatar
laika kreos 3009
Berichten: 213
Lid geworden op: ma 09 apr 2012, 22:50
Locatie: Twente

Re: Half automaat ducato



Bericht door laika kreos 3009 »

Wij rijden nu drie jaar met een camper (fiat) met robotautomaat. In onze auto zit een DSG automaat. Voor beiden geldt dat ik niet meer terug wil naar zelf schakelen. De robotautomaat heeft (net als de DSG automaat) ook de mogelijkheid om zelf te schakelen. Dat is in de bergen handig en verstandig. De automaat ziet immers niet wat er achter de volgende bocht zit aan stijging of daling. Belangrijk is in ieder geval om minimaal in een heuvel- of bergachtig terrein de "Up" functie te gebruiken. De motor blijft dan beter op toeren en schakelt minder snel naar een hogere versnelling. Uiteraard ligt het verbruik dan wat hoger. Het is wel beter voor de motor en waarschijnlijk ook voor de automaat. Traag optrekken? Ik heb er nooit iets van gemerkt. Als je vlot wilt dan trap je op het gaspedaal. Op de snelweg schakelt de wagen dan zelfs terug. Overigens ik rijd het liefst relaxed, daar hebben we de camper uiteindelijk voor. Genieten van het rijden en staan.
Groet,

Andre
Onze huidige camper is een Hymer half integraal 704SL
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Half automaat ducato



Bericht door AadenAnke »

Dat bedoel ik dus met 1500 toeren ben ik al terug geschakeld in de meeste gevallen. Mijn hand bak van 2018 een Ducato 2.3 multi jet 130 pk geeft rijdend op een vlakke Nederlandse weg met 1100 toeren al aan dat ik kan opschakelen ik schakel dan meestal wel maar altijd terug :shh: eigenlijk kijk ik maar zelden op de toerenteller gevoel en gehoor zonder erbij na te denken zijn we weer thuis dan zit ik weleens te graaien naar de versnellingspook en zoekt mijn voet de koppeling

Gr. Aad
Bodegraven
Berichten: 138
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 18:57

Re: Halfautomaat Fiat Ducato



Bericht door Bodegraven »

Omdat wij bijna altijd kleine wegen rijden en er in Frankrijk en Spanje zeer veel rotondes zijn lijkt mij een automaat handig. We gaan voor euro 6 al dan niet met automaat. Weet dat er problemen kunnen ontstaan met plastic plaatjes in de frictie,maar dat is dan ook eenmalig. Iedere keer melding automaat niet beschikbaar is minder leuk vandaar mijn vraag
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8697
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Halfautomaat Fiat Ducato



Bericht door seth_space »

Het is niet helemaal duidelijk of je voor een gebruikte of een nieuwe gaat.
Besef dat zoals eerder genoemd de nieuwe euro 6 ducatos een geheel andere automaat hebben dan de robotbak waar hier sprake van is.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4389
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Halfautomaat Fiat Ducato



Bericht door jheeck »

Ik lees dat ts niet op een nieuwe uit is:
Bodegraven schreef:
wo 26 mei 2021, 9:56
De nieuwe of die van Mercedes komt niet aan de orde prijs.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Bodegraven
Berichten: 138
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 18:57

Re: Halfautomaat Fiat Ducato



Bericht door Bodegraven »

Een hele nieuwe met de 9 traps automaat zit prijstechnisch niet in. Gaan voor 1 van 2018 of 2019
Plaats reactie