starthulp/accubooster/jumpstarter

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
HansHans
Berichten: 21
Lid geworden op: za 04 jan 2020, 22:57

starthulp/accubooster/jumpstarter



Bericht door HansHans »

Is een een starthulp in mijn geval mogelijk en zinvol?
Ik heb een VW T4 5cyl diesel. De start accu is prima als ik flink rijd staat hij op 12,7 tot 12,9 volt. Ruim voldoende voor brrrroemmm in 1 keer starten. Als ik een aantal dagen korte stukjes rijd en het is koud weer staat hij op een zeker moment niet hoger dan 12,4 Dan wordt starten voor de 5 bougies lastig. Rookwolk. Is een draagbare starthulp in zon geval nuttig als extra?.Ik ben vaak niet in de buurt van een stopcontact om normaal bij te laden. Geen idee of dat werkt. Ze zijn te koop van 5kg. Liever niet. Maar ik heb het liefst een moderne van 1 kg. Heeft iemand ervaring/suggesties hiervoor? Ik heb hier geen enkele ervaring mee. Veel dank bij voorbaat.
2e vraag. Kan ik de motor in zon geval ook starten op de verzorgingsaccu?. Die staat altijd wel op 12,7. Of is dat vloeken in de kerk?
Dank en groet Hans
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: starthulp/accubooster/jumpstarter



Bericht door Atoz »

Zou je niet beter een nieuwe startaccu kopen als de huidige slecht is?
Zo zou ik het alvast doen
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
ben19
Berichten: 1086
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 12:22
Locatie: Drachten Friesland

Re: starthulp/accubooster/jumpstarter



Bericht door ben19 »

De laad spanning dient bij lopende motor tot 14.3/ 14.5 volt te zijn anders krijg je nooit een accu vol.
En laat je start batterij ook testen .
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.


Groet Ben
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: starthulp/accubooster/jumpstarter



Bericht door travelscout »

Kenmerkend lage spanning voor een dynamo die nieuwe borsteltjes nodig heeft.
Wel wat vreemd dat er geen accu laad controle lampje brandt. Tenmisnte, daar schrijf je niets over.
Kun je hem wel beter opladen (naar 14,4VDC) middels zonnepanelen of een losse 230VAC-12VDC accu ladert?
Paul.
HansHans
Berichten: 21
Lid geworden op: za 04 jan 2020, 22:57

Re: starthulp/accubooster/jumpstarter



Bericht door HansHans »

Juist. Laadspanning bij lopende motor 14,2 V oke dus . In ruststand 12.7 Is ook oke. Laden op 220 V ook oke ≥ 14V. Dat was de vraag niet
De vraag is naar een de mogelijkheid van extra starthulp als de accu (door weinig gebruik) is gezakt naar 12,4 met geen mogelijkheid om via 220V op te laden. 100 km rijden is ook een oplossing natuurlijk na een walmende start. Maar dat is de vraag niet. En zoals ik al aangaf: normaal is de startaccu 12,7 tot 12,9V (bij voldoende gebruik en in ruststand dus) en is starten probleemloos.

Kan een DRAAGBARE starthulp in zon geval iets betekenen? Ik wil graag informatie als het kan over het nut van zon starthulp.
Iemand die iets weet over starthulp?
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: starthulp/accubooster/jumpstarter



Bericht door rijschoollucassen »

Waarom zou je zo'n ding meezeulen, ten eerste zou de boel gewoon goed moeten werken en kun je daar beter wat aan doen. Ten tweede, als het een keertje echt niet lukt kun je terug vallen op je huishoudaccu. Dat kan met startkabels, maar op met een knop via de cyrix.

Groet,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: starthulp/accubooster/jumpstarter



Bericht door travelscout »

Loopt de spanning ook zo terug als de startaccu losgekoppeld is => nieuwe startaccu!
Indien niet => lekstroom zoeken (beginnen bij dingen die altijd in stand-by staan zoals autoradio).
Paul.
HansHans
Berichten: 21
Lid geworden op: za 04 jan 2020, 22:57

Re: starthulp/accubooster/jumpstarter



Bericht door HansHans »

Dank voor de laatste 2 reacties. Klopt, spanning loopt niet terug als de accu is losgekoppeld. Maar voorgloeien maal 5 kost natuurlijk veel en dat moet dan wel door rijden (of 220V opladen) goedgemaakt worden. Kijken naar lekspanning. Ik denk dat de sigarettenaansteker plug wel eens ook een boos doener kan zijn. Ik ga op onderzoek.
De tip van huishoudaccu stelt me gerust. Omdat dat natuurlijk een heel ander type accu is.
Heb me even ingelezen op het Cyrix relais. Mocht zich dat voordoen dan is het dus verstandig om eerst de verzorgingsaccu los te koppelen?

Blijft toch nog de vraag. Hoe handig is een kleine (mobiele) starthulp in zon geval. Suggesties/aanbevelingen?

veel dank en groet Hans
Gebruikersavatar
markuz
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 20:00

Re: starthulp/accubooster/jumpstarter



Bericht door markuz »

HansHans schreef:
ma 17 mei 2021, 19:30
Kan een DRAAGBARE starthulp in zon geval iets betekenen? Ik wil graag informatie als het kan over het nut van zon starthulp.
Iemand die iets weet over starthulp?
Ik had een startaccu die de geest gegeven had. Van m'n neef deze Tacklife T6 startbooster geleend. Licht in gewicht, krachtig qua stroom. Toen ik eenmaal 'm goed wist te bedienen kon ik 'm 2.8L diesel er prima meermaals mee starten. Eenmaal opgeladen houdt ie maanden lang z'n spanning vast voor dat ene onverwachte moment. En deze wordt geleverd met een oplader mogelijkheid via de sigarettenaansteker. Dus als je motor eenmaal weer gaat, kun je 'm weer direct bij laten laten onder het rijden. Al moet je met een volgeladen booster 'm volgens de handleiding wel meermaals kunnen starten.

Wel belangrijk bij aanschaf is om goed te kijken naar de startcapaciteit, die moet passen bij je motorinhoud en/of startaccu capaciteit. Zeker als je het hebt over een 5-pitter denk 8-)

Ik heb nog niet gehoord/gelezen dat deze apparaatjes schadelijk zijn bij incidenteel gebruik. En/of link zijn om bij te hebben in de camper.

Mijn startaccu is inmiddels vervangen (2 maal, want de 1e overleefde direct de winter niet door een manko), maar ondanks ie het prima doet, overweeg ik toch ook zo'n ding erbij te nemen voor 'just in case'.

Benieuwd naar ervaringen van anderen, ik ben in ieder geval positief erover.
Newbie camperaar met jong gezin uitgerust met Hymer B514 uit 2006 op een Fiat Ducato 2.8JTD Power
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: starthulp/accubooster/jumpstarter



Bericht door travelscout »

Ik zie ook geen enkele reden om zulke apparatuur "mee te zeulen".
Waarom zou je ook, je bent toch niet alleen op de wereld?

Ondanks dat we best opletten op de status van onze accuus hebben wij veel vaker een ander geholpen, dan zelf om hulp moeten vragen.
Paul.
Gebruikersavatar
markuz
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 20:00

Re: starthulp/accubooster/jumpstarter



Bericht door markuz »

travelscout schreef:
ma 17 mei 2021, 23:30
Ik zie ook geen enkele reden om zulke apparatuur "mee te zeulen".
HansHans schreef:
ma 17 mei 2021, 16:12
De start accu is prima als ik flink rijd staat hij op 12,7 tot 12,9 volt. Ruim voldoende voor brrrroemmm in 1 keer starten. Als ik een aantal dagen korte stukjes rijd en het is koud weer staat hij op een zeker moment niet hoger dan 12,4 Dan wordt starten voor de 5 bougies lastig. Rookwolk. Is een draagbare starthulp in zon geval nuttig als extra? Ik ben vaak niet in de buurt van een stopcontact om normaal bij te laden.
Dank en groet Hans
Ik zie een vraag van iemand die van te voren weet dat ie af en toe wat starthulp nodig gaat hebben, wellicht niet onder de mensen is uitgerust met startkabels (zoals op een camping of woonadres wellicht het geval is), en vraagt of één kilo extra aan gewicht "mee te zeulen" de gevraagde helpende hand kan zijn. Volgens mij is het antwoord in dat geval ja.

Voor mijzelf daardoor ook de twijfel, ik zou die kilo extra (in camper die al op dieet zit overigens) meenemen voor die enkele onvoorziene situatie waar m'n (nieuwe) startaccu me in de steek zou laten. Vooralsnog hoop ik dan door een medestander weer op weg geholpen te kunnen worden. O wacht, dan moet ik eigenlijk ook (diesel)startkabels hebben bedenk ik me nu. Die zijn wellicht wel eens zwaarder dan die startbooster :) én met startkabels kan ik m'n telefoon/tablet niet mee opladen én die hebben ook geen (zak)lamp functie. .. ... keuzes keuzes keuzes ... :-?
Newbie camperaar met jong gezin uitgerust met Hymer B514 uit 2006 op een Fiat Ducato 2.8JTD Power
Gebruikersavatar
JPWGusta
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 16 okt 2019, 22:20
Locatie: Spanje

Re: starthulp/accubooster/jumpstarter



Bericht door JPWGusta »

Ik heb enkele jaren geleden zo'n mini-booster gekocht toen ze net uitkwamen - 11.000 mAh met USB-lader en licht. Hiermee kon ik een 6-cyl. 3.0 diesel 3x na elkaar zonder problemen starten. Heb ik nog altijd en enige tijd geleden nog een oude Range Rover diesel mee gestart. Zeul ik altijd mee in de 4x4 of de camper, die zware startkabels blijven lekker thuis 8-)
Geniet van het leven, 't is zo voorbij.
Greetz, JP

West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
Runu
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 22 mar 2021, 6:30

Re: starthulp/accubooster/jumpstarter



Bericht door Runu »

Ik heb deze https://m.nl.aliexpress.com/item/40006 ... 640Q90.jpg

De 2000A werkt prima ingeval van nood. Start mijn Fiat Ducato 2.5D van ‘89 met gemak.
HansHans
Berichten: 21
Lid geworden op: za 04 jan 2020, 22:57

Re: starthulp/accubooster/jumpstarter



Bericht door HansHans »

Even een terugkoppeling

Bedankt allemaal Om te beginnen voor de suggesties voor een starthulp. Maar vooral dank aan Paul die de gouden tip gaf "Lekstroom" Ik heb de 3-splitter van de sigarettenaansteker weggegooid. Maar eerst gekeken wat er in zat Ja hoor, Een hoop aftandse electronica. Verder zet ik nu het frontje van de radio altijd los voor ik uitstap. De accu blijft al sinds een aantal dagen heel fijn op 12,9 staan en zakt niet meer af naar 12,4. Ruim voldoende voor een enthousiaste start.
Uit een andere hoek heb ik ook de tip gekregen om eens premium diesel te gaan gebruiken. Zeker een oudere diesel is niet heel blij met weinig rijden en vervuilt dan mogelijk. Premium houdt de motor schoon is het verhaal. Hij rijdt er in ieder geval netter mee.
Accu goed, gloeibougies goed. Scheelt toch weer veen hoop geld.
Het kan soms simpel zijn. Je moet het alleen wel ff weten.
Veel dank forum

groet Hans
Plaats reactie