Dometic koelkast zoemt, ratelt, bromt of hoe je het ook wilt noemen...

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Dometic koelkast zoemt, ratelt, bromt of hoe je het ook wilt noemen...



Bericht door camilo »

Een geregeld aan de orde komend probleem met Dometic koelkasten is dat het relais begint te oscilleren bij het inschakelen van de 12 volt stand. Bij mij gebeurde dat nooit gelijk als ik was gaan rijden nadat ik had overgeschakeld van walstroom of gas naar 12 volt maar, zoals ik me pas later realiseerde, op het moment dat de koelkast in de 12 volt stand stroom begon te vragen om te koelen. Heel irritant als je dan ergens een plekje moet zoeken om even aan de kant te kunnen om dat ratelende kreng dan maar weer op gas te zetten.

Doorgaans wordt de oorzaak gezocht in de plus van de 12 volt. Om mijn koelkast te testen heb ik die dit weekeinde eens helemaal losgekoppeld van de stroom in de camper en op een aparte accu gezet. Thermostaat op maximale koeling en niets aan de hand, zelfs niet toen ik de spanning verlaagde naar 10 volt, koelen en geen gezoem.

Toen maar de bedrading weer eens gaan volgen: niks mis met de plus, maar de min bleek onderbroken! De bedrading afkomstig van de EBL gaat namelijk met stekkers onder in het keukenblad over een andere bedrading die dan naar de koelkast gaat en de min-stekker bleek los te liggen!

Heel verraderlijk was dat de electronica het gewoon leek te doen, naar ik nu aanneem, via de aarding van de koelkast en dat ging goed zolang de koelkast ook niet nog eens zo'n 10 tot 13 A ging vragen. Een lang verhaal kort gemaakt: kijk niet alleen of de plus de koelkast wel bereikt, maar ook naar de min. Een beetje onderspanning kan de koelkast kennelijk wel hebben zonder te gaan ratelen maar zonder een deugdelijke plus én min gaat het niet.
Plaats reactie