Alde Comfort kachel

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
janwesterop
Berichten: 4
Lid geworden op: za 15 mei 2021, 13:30

Alde Comfort kachel



Bericht door janwesterop »

Iñ mijn camper een alde comfort 2923 kachel en boiler
Zover prima maar op eens begint de kachel heel veel koelvloeistof te gebruiken
Werkt verder prima als ik hem maar op peil hou
Alles gecheckt op lekkage maar niets gevonden
Wie kan mij helpen bij dit probleem
Groet
Jan
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Alde comfort kachel



Bericht door Rob A2 »

Vloeistof kan alleen maar snel verdwijnen als er :
a) toch een lekkage is (bij warmte zetten aansluitpunten uit en gaat het systeem makkelijker lekken dan bij koud water)
b) teveel vloeistof in het systeem zit. Warm water heeft meer volume dan koud water. Het overtollige wordt dan geloosd. Als het goed is zit op het reservoir een markering hoeveel koude vloeistof er in mag zitten. Ook zit hier een overstort ventiel aangesloten. Vaak een slangetje in de dop die onder de camper uitkomt.

Meer mogelijkheden ken ik niet van de 15 jaar dat ik de ALDE verwarming gebruikt heb. Is trouwens een prettige manier van verwarmen.

gr. Rob
krekwakwou
Berichten: 1834
Lid geworden op: vr 14 sep 2007, 16:26
Locatie: Etten-Leur

Re: Alde comfort kachel



Bericht door krekwakwou »

Ontluchtingsslangetjes zitten soms op de geks mogelijke plaatsen.
groetjes Jacob en Ada, reizend met een Hymer B 674SL Star Edition, voorzien van airco, hydraulisch levelsysteem en 4 kanaals luchtvering
Gebruikersavatar
kowa
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 12:46

Re: Alde comfort kachel



Bericht door kowa »

Kijk eens of de aftap kraan wel goed gesloten is.
Bij ons zit de kraan on der de camper ter hoogte van de aftapkranen van het water.
Deze eens per ongeluk open gedraaid, kwam allemaal groene vloeistof uit.
Misschien is de kraan defect/lek
Onderweg naar (t)huis
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4367
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Alde comfort kachel



Bericht door jheeck »

Als het een gesloten systeem is zou ik verwachten dat er ergens een expansievat zit en dat is volgens deze gebruiksaanwijzing ook het geval.

Dat is bij cv-systemen thuis vaak de component die voor vloeistofverlies zorgt als het niet meer goed werkt.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Alde comfort kachel



Bericht door travelscout »

In een woonhuis zit er in een expansievat een membraam als scheiding tussen gas(lucht) en water.
Na verloop van tijd scheurt dit membraam waardoor het hele vat uiteindelijk gevuld wordt met water.
Is daardoor een stuk zwaarder (met tikken er tegen klinkt dit anders).

Maar ik vermoed dat het bij deze alden slechts een relatief hoog geplaatst en doorzichtig reservoir is (met overloop/-stort)
Met een minimum en maximum stand waardoor je snel kan zien of er teveel of te weinig koelvloeistof in het systeem zit.
Paul.
Eric van den Heuvel
Berichten: 636
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Alde Comfort kachel



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hallo, Hetzelfde probleem heb ik ook gehad bij mijn laatste Kabe caravan. Totdat ik een natte plek zag in de vloerbedekking.Eigenschuld dikke bult! Achter een of andere wand vergeten een ontluchtingsnippel dicht te draaien na het verversen van den koelvloeistof. Groet Eric
janwesterop
Berichten: 4
Lid geworden op: za 15 mei 2021, 13:30

Re: Alde comfort kachel



Bericht door janwesterop »

travelscout schreef:
ma 17 mei 2021, 20:44
In een woonhuis zit er in een expansievat een membraam als scheiding tussen gas(lucht) en water.
Na verloop van tijd scheurt dit membraam waardoor het hele vat uiteindelijk gevuld wordt met water.
Is daardoor een stuk zwaarder (met tikken er tegen klinkt dit anders).

Maar ik vermoed dat het bij deze alden slechts een relatief hoog geplaatst en doorzichtig reservoir is (met overloop/-stort)
Met een minimum en maximum stand waardoor je snel kan zien of er teveel of te weinig koelvloeistof in het systeem zit.
Ja dat klopt met dat hooggeplaatste doorzichtige reservoir
Maar na een poosje zakt dat peil weer
Ook al zou het in het expansie van zijn gelekt denk ik vol is vol
Er zit nu al zo.n beetje 8 liter in !! Wat ik heb bijgevuld
Hoe kom je in vredesnaam bij dat expansie vat?
Beetje hulpeloos op dit moment
Vr.gr.
Jan
janwesterop
Berichten: 4
Lid geworden op: za 15 mei 2021, 13:30

Re: Alde comfort kachel



Bericht door janwesterop »

travelscout schreef:
ma 17 mei 2021, 20:44
In een woonhuis zit er in een expansievat een membraam als scheiding tussen gas(lucht) en water.
Na verloop van tijd scheurt dit membraam waardoor het hele vat uiteindelijk gevuld wordt met water.
Is daardoor een stuk zwaarder (met tikken er tegen klinkt dit anders).

Maar ik vermoed dat het bij deze alden slechts een relatief hoog geplaatst en doorzichtig reservoir is (met overloop/-stort)
Met een minimum en maximum stand waardoor je snel kan zien of er teveel of te weinig koelvloeistof in het systeem zit.
Ja dat klopt met dat hooggeplaatste doorzichtige reservoir
Maar na een poosje zakt dat peil weer
Ook al zou het in het expansie van zijn gelekt denk ik vol is vol
Er zit nu al zo.n beetje 8 liter in !! Wat ik heb bijgevuld
Hoe kom je in vredesnaam bij dat expansie vat?
Beetje hulpeloos op dit moment
Vr.gr.
Jan
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Alde Comfort kachel



Bericht door Rob A2 »

De ALDE kent alleen dat hoge doorzichtige reservoir dat je mag vullen tot een bepaald niveau (staat aangegeven op dit reservoir). Dat reservoir dient als een soort semi-expansievat. Alles wat boven dit niveau gevuld wordt verdwijnt als je de verwarming gebruikt via de overstortslang, die aan dit reservoir gekoppeld zit. Warme vloeistof heeft immers meer volume dan koude.
Als de vloeistof verdwijnt zijn er naast wat ik hiervoor schreef maar twee mogelijkheden:
1. Je hebt toch ergens een lekkage (is de verwarming ook aangesloten op de autoverwarming? Zo ja, heb je dat al gecontroleerd?). Ook wordt vaak gebruik gemaakt van rubber slangen. Deze kunnen natuurlijk poreus raken.
2. Je systeem zit nog steeds niet vol (als het leeg is geweest, dan gaat er best liters in de leidingen en de radiatoren. Vergelijk het met je verwarming thuis). In dat geval zal je moeten ontluchten. Op de radiatoren zit aan de bovenkant een klein draaiknopje om het ontluchten mogelijk te maken. Even wat losdraaien dus tot dat er vloeistof uitkomt. Net als thuis.

Mijn 15 jaar ervaring met deze verwarming is dat ik ieder jaar wel een halve tot hele liter moest bijvullen. De koppelingen zijn niet van de kwaliteit die je thuis hebt. Het lekt altijd wel iets, vooral als de verwarming gebruikt wordt.

Hopelijk heb je het probleem snel onder controle.

gr. Rob
Gebruikersavatar
kowa
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 12:46

Re: Alde Comfort kachel



Bericht door kowa »

Sinds 2004 hebben we een alde kachel type 3000 in onze camper een N&B 6000i zo af en toe heb ik het bij moeten vullen.
Zowel elektrisch als op gas heeft hij het altijd naar behoren gedaan, wel ieder jaar controle op niveau en in de loop der jaren denk ik 1 liter bijgevuld.
Dus net als voorganger denk ik ook dat je ergens lekkage heb op de ontluchting.
Wat betreft de slangen nooit problemen mee gehad.
Onderweg naar (t)huis
Plaats reactie