Hoofdpijn mysterie Peugeot J5: testrit ter vergelijk gezocht

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
FrankieSchoen
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 22 apr 2020, 10:51

Hoofdpijn mysterie Peugeot J5: testrit ter vergelijk gezocht



Bericht door FrankieSchoen »

Beste forumgenoten,

ik ben al een tijdje op het forum actief en vele van jullie hebben me al eens geholpen en ik heb, althans dat hoop ik ook al een aantal mensen van wat tips kunnen voorzien. Een van mijn eigen topics was het hebben van hoofdpijn in onze Peugeot J5 2.0 liter benzine camper.
Ondertussen heb ik veel aan de camper gedaan, eerste verdachte was de uitlaat, inmiddels van voor naar achter vernieuwd. Inclusief nieuw spruitstuk. Uitlaat geheel naar achteren verlegd komt nu achter camper uit. Uitlaat is goed gasdicht, auto smoort/slaat af als ik hem dichthoud.

Er is ook altijd een CO melder aan boord die 0,00 aan blijft geven. De hoofdpijn komt pas na het rijden, meestal 2 a3 uur daarna. Ik ben er gevoeliger voor dan mijn vrouw, kinderen achterin hebben nergens last van. MIjn vrouw heeft maar af en toe dat ze er ook last van heeft, ik nagenoeg altijd en ben er ondertussen wel een beetje klaar mee. Het frustrerende is dat we de camper inmiddels helemaal top hebben gemaakt. Isofix stoelen erin, Stapelbed erin, mooi geupdate qua kleuren ed. Ik ervaar de hoofdpijn alleen na rijden dus bij stilstand / overnachten ed. geen probleem (Ik heb er ook veel in thuis gewerkt ;))

Inmiddels zijn alle mogelijke verklaringen al voorbij gekomen, van zeer laag frequent geluid (heb ik gemeten via het werk, was het niet), wagenziekte (wellicht door de luchtvering), etc.

Voor mij is inmiddels wel duidelijk dat er helaas toch een andere moet komen, maar voordat er weer eentje komt en ik het zelfde euvel zou hebben zou ik heel graag eens een keer met een andere benzine camper rijden. Bij voorkeur hetzelfde type dus een type 280 of 290 Ducato/C25/J5 met alkoof op benzine. Het is veel gevraagd en uiteraard wordt naast de benzine kosten er nog een leuke taart of kratje bier geregeld :)

Het zoeken naar een oplossing voor onze huidige camper daar ben ik wel klaar mee, dan begin ik liever aan een nieuw project. Het is denk ik ook een combinatie van een soort gevoeligheid voor hoofdpijn (heb het ooit wel eens in andere auto's) en de camper.

Afijn, lang verhaal kort, mocht iemand eens tijd en zin hebben in een rondje benzine camperen als testrit dan hoor ik het graag. Wij komen uit het zuiden maar het is geen probleem er een eindje voor te moeten rijden uiteraard. Zou er al heel blij mij zijn als er iemand wil meewerken.

Onze droom blijft een camper om echt serieus mee te toeren en niet alleen maar kleine stukjes. Dit is dus een soort 'last resort' oproep
OVerigens hoef ik voor de hoofdpijn meestal maar 20 a 30 km te rijden, dus het hoeft geen dag te kosten.

Reacties mogen ook via PB uiteraard, zeker voor concrete afspraak.

Groeten
Frank
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Hoofdpijn mysterie Peugeot J5, testrit ter vergelijk gezocht



Bericht door gjvonk »

Als je aan alle mogelijke fysieke oorzaken iets gedaan hebt, blijven er voor mij alleen nog maar (para)medische oorzaken over ter verklaring van je hoofdpijn:
1. heb je al eens een fysiotherapeut mee laten kijken naar je zithouding achter het stuur? Bouw je daardoor wellicht spierspanning op in je nek / schouders? Je schrijft dat je een alkoof hebt op basis van een ouder type 'Sevel' (Jumper, Boxer, Ducato); pas jezelf qua lengte wel goed in de cabine of zit je tegen de bovenrand van de voorruit of de onderrand van de alkoof aan te kijken en moet je voortdurend moeite doen om daar 'onderdoor' te kijken?
2. Hoe 'inspannend/ontspannend' is het rijden met de camper voor je en is het een vorm van spanningshoofdpijn of zelfs migraine die toeslaat als de ontspanning (2 tot 3 uur na het rijden) komt?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
FrankieSchoen
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 22 apr 2020, 10:51

Re: Hoofdpijn mysterie Peugeot J5, testrit ter vergelijk gezocht



Bericht door FrankieSchoen »

Beste Buscamper fan,

bedankt voor de reactie, zithouding heb ik ook al eens gedacht, en daar op gelet, ik rijd er qua schouder en nek houding eigenlijk heel ontspannen in. Ook het rijden met de camper kost me zeker niet meer energie dan met de auto, ik vind het vrij ontspannen rijden. Tijdens het rijden hebben we nooit last, altijd pas daarna, ook bij de wat langere ritten (max. 150km tot nog toe). Dus dat blijft wel een raar fenomeen. Het lijkt me vooral interessant om eens te vergelijken met een andere camper om eens wel of niet definitief afscheid te nemen van het camperen of niet. Onze huidige gaat er helaas wel uit ben ik bang, zoals gezegd al zoveel geprobeerd, en dan altijd met resultaat hoofdpijn achteraf, dat is op een gegeven moment niet zo motiverend meer :(
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Hoofdpijn mysterie Peugeot J5, testrit ter vergelijk gezocht



Bericht door gjvonk »

Als ik in jouw schoenen stond zou ik toch eens een fysiotherapeut/ergonoom mee laten kijken hoe je precies achter het stuur zit en of de stoel wel de juiste ondersteuning biedt: wat dat betreft heb ik heel veel geleerd van een arbo-deskundige die op het werk bij alle collega's de zit-werkhouding achter het bureau en beeldscherm controleerde. Bij meer dan de helft van de collega's die ervan overtuigd waren goed te zitten, moesten bureauhoogte, bureaustoel (zithoogte, zithoek, stand van de leuning, armleuningen, etc) en beeldschermhoogte worden aangepast...

Ook al moet je het consult van een fysiotherapeut/ergonoom zelf betalen, het is nog altijd goedkoper dan een camper opruimen die verder naar je zin is...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Hoofdpijn mysterie Peugeot J5, testrit ter vergelijk gezocht



Bericht door MonRoe »

Heb je al eens met je eigen camper meegereden, dus jij niet achter het stuur maar in de bijrijdersstoel en een keer achterin? Is misschien ook het proberen waard.
Of zet op een parkeerplaats eens de motor een uurtje aan terwijl jij op de bestuurdersstoel zit en een boekje leest, heb je dan ook last?
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Hoofdpijn mysterie Peugeot J5, testrit ter vergelijk gezocht



Bericht door rijschoollucassen »

Hoofdpijn dossier, dus....

(Sorry, kon het niet laten 😶)

Alle afdichtingen tussen de motorruimte en de cabine al eens nagekeken?
Dat ergonomische verhaal zou ik inderdaad eens uitproberen. Via een groot transportbedrijf of transport organisatie zou dan het mooie zijn. Zelf zo'n training ooit in het OV wel gehad. Sindsdien zit mijn portemonnee niet meer in mijn kontzak.. Grootst oorzaak van hernia's bij beroepschauffeurs.

Succes met dit toch echt wel hoofdpijn dossier.

Groet,
Jaap.
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10154
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Hoofdpijn mysterie Peugeot J5, testrit ter vergelijk gezocht



Bericht door Peter LMC »

Kennis van mij kreeg hetzelfde probleem (vrachtwagenchauffeur).
Bij hem bracht uiteindelijk een bril uitkomst.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Hoofdpijn mysterie Peugeot J5, testrit ter vergelijk gezocht



Bericht door de Jonckheer »

Er zijn nogal wat mensen die een naar op maat gemaakte stoel nodig hebben van bv Scheel. Dat kan het verschil maken. Zelf geloof ik niet dat het in de camper zit en al helemaal niet in het soort brandstof, aangezien de uitlaat 100% gasdicht is. Uitlaatgassen ruik je trouwens best wel als die binnen komen en sowieso zou je dan al tijdens de rit last moeten krijgen. Ik sluit mij dus aan bij vorige reageerders, zoek het bij jezelf en je zithouding. Als jijzelf vind dat die wel goed is wil dat nog niet zeggen dat dat ook zo is. Vooralsnog lijkt een andere camper aanschaffen niet de juiste oplossing.
FrankieSchoen
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 22 apr 2020, 10:51

Re: Hoofdpijn mysterie Peugeot J5, testrit ter vergelijk gezocht



Bericht door FrankieSchoen »

Bedankt voor de reacties zo al op de vroege morgen. Camperaars zijn ochtend mensen blijkbaar :)
Even inhakend op een aantal handige tips/reacties. Bij meerijden heb ik het ook, maar wel minder.
Eventueel bril is denk ik niet de oplossing, in onze 'gewone' personen wagen peugeot heb ik probleem nooit. Qua gaten tussen motorruimte en cabine heb ik wel eea. nagekeken, en hier geen echte zaken gevonden. Dit blijft altijd wel een verdachte bij oudere auto's aangezien ik in het verleden hier wel eens last van heb gehad bij een CX, die trok dan, zeker bij raam open heel veel lucht uit de motorruimte naar binnen.
Bij onze J5 lijkt het wel netjes dicht, en ik ruik in ieder geval zeker geen uitlaat gas binnen.

Wel kan ik nog eens een keer stilstaand met draaiende motor een tijdje erin gaan zitten. Dan zou echt alleen het rijden overblijven, een soort naijl wagenziekte effect, of inderdaad de rijhouding. Dat is wel de moeite om uit te zoeken, maar niet om jullie reacties teniet te doen, dit is echt een kleine kans, gezien ik hier al meerdere keren op gelet heb en ook een collega mee naar heb laten kijken.

Lijkt me nog steeds interessant om toch eens met een andere te rijden, misschien 1 zonder luchtvering of zo.
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1728
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Hoofdpijn mysterie Peugeot J5, testrit ter vergelijk gezocht



Bericht door Sandor Gora »

Van mij mag je komen rijden, hoor. In Vlaardingen, is weliswaar een heel andere camper. Fiat Ducato, diesel, geen alkoof.
Misschien iemand dichterbij, met wel eenzelfde camper voor TS, hiermee over de drempel te halen?
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
rhomodel
Berichten: 586
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Hoofdpijn mysterie Peugeot J5: testrit ter vergelijk gezocht



Bericht door rhomodel »

Het kan ook zijn dat er koolstofmonoxide vrijkomt en de meter het niet oppikt: een van de symptomen daarvan is hoofdpijn: zie je niet, ruik je niet, merk je initieel ook niet. Staat de meter ver van de cabine af en op een andere hoogte?
Je zegt dat je vrouw en kinderen er ook, maar in mindere mate last van hebben, dus dat zou het kunnen zijn. Apart van de motor, zijn er nog andere zaken die een onvolledige verbranding kunnen hebben: boiler, verwarming, koelkast?
Julius
Ergens in Friesland aan het water
FrankieSchoen
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 22 apr 2020, 10:51

Re: Hoofdpijn mysterie Peugeot J5: testrit ter vergelijk gezocht



Bericht door FrankieSchoen »

Dag Julian, bedankt voor het meedenken. ik heb er 2 inhangen. 1 co meter bij de keuken, 1 voor in de cabine op het dashboard. De gevoeligheid daarvan is waarschijnlijk idd niet super. Dus eens heel nauwkeurig meten zou nog wel interessant kunnen zijn. Zo'n meter is wellicht wel te vinden, die echt de ppm geeft al vanaf 5 of 10 parts of zo. De gasfles staat altijd dicht bij rijden dus andere verbruikers heb ik nooit tijdens het rijden.
Gebruikersavatar
jovis
Berichten: 29
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 17:40
Locatie: westland

Re: Hoofdpijn mysterie Peugeot J5: testrit ter vergelijk gezocht



Bericht door jovis »

doe je wel de stopjes in je afvoeren , mischien ruik je je grijs water tank , die kan ook een raar luchtje veroorzaken ,weet ik helaas uit ervaring
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7140
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Hoofdpijn mysterie Peugeot J5: testrit ter vergelijk gezocht



Bericht door dedruivenplukker »

'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Plaats reactie