Hoofdpijn mysterie Peugeot J5: testrit ter vergelijk gezocht

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Ducato2000
Berichten: 105
Lid geworden op: vr 24 aug 2018, 20:09

Re: Hoofdpijn mysterie Peugeot J5: testrit ter vergelijk gezocht



Bericht door Ducato2000 »

Als je ooit een koolmonoxide vergiftiging gehad hebt schijnt het zo te zijn dat daarna veel gevoeliger bent hiervoor. Heb je misschien een keer in een werkplaats gestaan waar motoren draaiden zonder afzuiging?
In de meeste grote autowerkplaatsen zijn er altijd een paar monteurs die extreem fel zijn op uitlaatgas. Die hebben ooit een vergiftiging opgelopen en zijn daardoor veel gevoeliger voor CO. Een gevoelige detector lijkt me een nuttig om dit uit te sluiten
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Hoofdpijn mysterie Peugeot J5: testrit ter vergelijk gezocht



Bericht door Hoofdnoorman »

Je hebt niet beschreven wat voor een type camper je hebt. Alkoof of Integraal.
Heel veel aandacht moet je besteden aan de afdichtingen tussen het brandschot en de cabine. (kabeldoorvoeren etc.
Bij de beide deurstijlen thv de schokbrekerpoot, gaan de kabels voor de portierschakelaars in de deurstijl door. Er zitten ter plaatse drie fabrieksmatige gaten in deze deurstijl. Plak deze goed af met folie. De bovenste is lastig omdat daar ook het dashboard tegenaan zit.
Het afsluitrubber van het kachelhuis onder de motorkap is vaak vervormd en sluit niet goed af. Kijk daarnaar en zet de keuzehendel van de recirculatieklep op open.

Is het een integraal, dan natuurlijk ook de motorruimte isoleren. Maar, wat is er voor afdekplaat gebruikt is dat een soort spaanplaat, zodat er formaldehyde vrijkomt als alles warm wordt? Als laatste controleer of de carterontluchting in het luchtfilter schoon is en niet verstop en/of verzeept. Zorg dat de ontluchtingsslang goed vast en lekvrij is.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2434
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Hoofdpijn mysterie Peugeot J5: testrit ter vergelijk gezocht



Bericht door bently »

Misschien is de vraag al eens gesteld, maar heb je de ventilatiestand op buitenlucht circulatie of op recirculatie stand ? Op recirculatie stand kun je er ook koppijn aan overhouden.

https://www.irceline.be/nl/documentatie ... slechteren.
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
FrankieSchoen
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 22 apr 2020, 10:51

Re: Hoofdpijn mysterie Peugeot J5: testrit ter vergelijk gezocht



Bericht door FrankieSchoen »

Het is een alkoof type, ik zal.nog eens goed de doorgangen bekijken, vooral die tip van bij veerpoot/deurstijlen, bij kachelslangen ed. heb ik eea. wel goed gecheckt
Dank voor de tips.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Hoofdpijn mysterie Peugeot J5: testrit ter vergelijk gezocht



Bericht door Atoz »

Heb je al eens geprobeerd om met de ramen open te rijden?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
FrankieSchoen
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 22 apr 2020, 10:51

Re: Hoofdpijn mysterie Peugeot J5: testrit ter vergelijk gezocht



Bericht door FrankieSchoen »

Ramen open rijden hebben we zeker geprobeerd daar wordt het eerder slechter van. Dat zou dan ookbevestigen dat er wellicht lucht uit de motorruimte naar binnen wordt gezogen door de onderdruk die ontstaat als de ramen open staan..
Gebruikersavatar
Marcel1962
Berichten: 1069
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Hoofdpijn mysterie Peugeot J5: testrit ter vergelijk gezocht



Bericht door Marcel1962 »

Krijg je geen hoofdpijn van de herrie die de auto maakt?
Dit zou je kunnen testen door eens een paar oordopjes in te doen.

Onze 609D produceerde best wel veel geluid en dit was best vermoeiend, mijn vrouw klaagde na aankomst op een camping ook wel eens over hoofdpijn.
Groet Marcel, DK1NL.
FrankieSchoen
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 22 apr 2020, 10:51

Re: Hoofdpijn mysterie Peugeot J5: testrit ter vergelijk gezocht



Bericht door FrankieSchoen »

Het is een benzine, en moet zeggen dat ie relatief stil is, dus daar ligt denk ik niet het probleem. bedankt voor het meedenken!
Tiemen
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 22:12
Locatie: Zwolle

Re: Hoofdpijn mysterie Peugeot J5: testrit ter vergelijk gezocht



Bericht door Tiemen »

Ooit hier op dit forum gelezen dat een rubberen mat de oorzaak kan zijn. Kan een bepaalde stof afscheiden wat hoofdpijn veroorzaakt. Kan het niet direct terugvinden.
Hymer T 780 Mercedes Benz met 170 pk motor. MTM 4500kg. Zonnepanelen 390 WP, HH accu 150 Ah Lithium in combi met 95 Ah AGM accu. Hpc levelsysteem
Deermann
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 17 feb 2021, 7:09

Re: Hoofdpijn mysterie Peugeot J5: testrit ter vergelijk gezocht



Bericht door Deermann »

Mijn kinderen worden ziek omdat ze naar dingen in de auto kijken (bij voorkeur iets met een beeldscherm) daarbij komt hun visuele info niet overeen met het evenwichtsorgaan. Kortom wagenziek.
Ook kan iemand associatie reacties krijgen. Het onbewust associeren met hoofdpijn uit het verleden in een vergelijkbare situatie. Pavlov reactie.

Misschien een oplossingsrichting.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Hoofdpijn mysterie Peugeot J5: testrit ter vergelijk gezocht



Bericht door Wim Corduwener »

Ik wals even door alle suggesties heen en wil het tóch nog even hebben over de meest belangrijke stoel van je camper; de bestuurdersstoel. Zo uit m’n hoofd is de Peugeot J5 een wat oudere camper en heb ik het vermoeden dat die stoel op een metalen blok staat met ingebouwde accu. Je kunt de stoel naar voren en naar achteren schuiven, maar ik weet niet of die stoel ook in hoogte verstelbaar is. Ook weet ik niet of je het stuur kunt verstellen. Ook heb ik het vermoeden dat er geen rijregelaar in je camper zit. Dat betekent dat je eigenlijk nooit kunt verzitten zoals je dat in de bijrijderstoel wel kunt. In die stoel heb je wat minder last, maar ook die stoel zal geen perfecte zitplaats zijn.
In je personenauto heb je geen last omdat je zithouding natuurlijk totaal anders is dan in je camper... én een betere stoel.
Het is al eerder genoemd, maar ikzelf heb het idee dat een totaal andere stoel inbouwen misschien het overwegen waard is.
Maar als je bij gelegenheid een foto kunnen maken van je stoel, dan hebben we plaatjes bij je verhaal.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9048
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Hoofdpijn mysterie Peugeot J5: testrit ter vergelijk gezocht



Bericht door gjvonk »

Helemaal met je eens; mijn partner is ook erg gevoelig voor de instellingen van de stoelen, zowel bestuurders als bijrijders. Bij de laatste apk heeft de monteur de instellingen van de bijrijdersstoel (hellingshoek van rug t.o.v. zitting) veranderd. Resultaat? Opnieuw lage rugklachten (pijn aan stuitbeen) bij mijn partner. Wordt weer een 'trial&error' periode om de instellingen weer goed te krijgen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
FrankieSchoen
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 22 apr 2020, 10:51

Re: Hoofdpijn mysterie Peugeot J5: testrit ter vergelijk gezocht



Bericht door FrankieSchoen »

Dat is ook weer een goede. Het zijn inderdaad die oude stoelen die alleen naar voren en achteren kunnne. Binnenkort krijg ik 2 V70 stoelen uit 2003 die zal ik er eens in zetten. zal wel even wat werk zijn, maar ga iig bij de bestuurdersstoel dat proberen.
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Hoofdpijn mysterie Peugeot J5: testrit ter vergelijk gezocht



Bericht door Transitje »

Hoofdnoorman schreef:
ma 17 mei 2021, 16:59

Heel veel aandacht moet je besteden aan de afdichtingen tussen het brandschot en de cabine. (kabeldoorvoeren etc.
Bij de beide deurstijlen thv de schokbrekerpoot, gaan de kabels voor de portierschakelaars in de deurstijl door. Er zitten ter plaatse drie fabrieksmatige gaten in deze deurstijl.
Dit kun je heel goed controleren door er in het donker een flinke lamp in de voetenruimte van de cabine te leggen en dan de motorkap openzetten, als er ergens een opening is dan zul je die zeker zien.
Groeten

Klaas
Plaats reactie