Afvoerputje douche weer afdichten

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
klaasdijkstra
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 14 mei 2021, 20:38

Afvoerputje douche weer afdichten



Bericht door klaasdijkstra »

Het afvoerputje in de douchebak van onze camper lekt. Dat wil zeggen, als er water in de bak staat dan loopt het tussen de kitlaag door. Deze moet dus worden vervangen en is geheel uitgedroogd.

Mijn vragen zijn:
1. Hoe demonteer ik de afvoer zonder deze te beschadigen? van binnen of van buiten?
2. Welke kit kan ik gebruiken om hem weer af te afdichten? Sanitairkit naam ik aan.

Hierbij een foto van de situatie:
https://drive.google.com/file/d/103IGT6 ... sp=sharing
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Afvoerputje douche weer afdichten



Bericht door Wim Corduwener »

Dat afvoerputje komt die onder de camper uit en gaat dan via een buis over naar de vuilwatertank?
En de douchebak staat die vast op de vloer van de camper; dus als je in de douchebak staat voel je geen vering?
Als die douchebak strak op de vloer staat dan zou ik zelf overwegen om dat putje te vervangen voor een metalen verdienen en dan geen kit gebruiken maar een rubber ring en dan onder de camper vast aandraaien en aansluiten op de rest.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
klaasdijkstra
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 14 mei 2021, 20:38

Re: Afvoerputje douche weer afdichten



Bericht door klaasdijkstra »

Wim Corduwener schreef:
za 15 mei 2021, 17:51
Dat afvoerputje komt die onder de camper uit en gaat dan via een buis over naar de vuilwatertank?
En de douchebak staat die vast op de vloer van de camper; dus als je in de douchebak staat voel je geen vering?
Als die douchebak strak op de vloer staat dan zou ik zelf overwegen om dat putje te vervangen voor een metalen verdienen en dan geen kit gebruiken maar een rubber ring en dan onder de camper vast aandraaien en aansluiten op de rest.
Ja dat klopt beide, de afvoer gaat via een buis onder de camper en de bak staat strak op de vloer. Ik heb alleen geen idee hoe het putje nu vastzit, maar uit jouw antwoord maak ik op dat deze onder de camper losgedraaid kan worden?
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1715
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Afvoerputje douche weer afdichten



Bericht door Sandor Gora »

nb: Klaas, als u reageert op een direct bovenstaande post, hoeft u niet te citeren.
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Afvoerputje douche weer afdichten



Bericht door AadenAnke »

Dat kan per merk en type verschillen foto van de afvoer binnen dan is er al iets meer te vertellen

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Afvoerputje douche weer afdichten



Bericht door Wim Corduwener »

klaasdijkstra schreef:
zo 16 mei 2021, 16:27
Ik heb alleen geen idee hoe het putje nu vastzit, maar uit jouw antwoord maak ik op dat deze onder de camper losgedraaid kan worden?
Volgens mij is de enige manier om onder je camper te kruipen om te zien hoe of dat vastzit. In mijn ogen zou het logisch zijn dat de afvoer daar vastzit met een ring en een wartel en het kan best zijn dat het daar ook is afgekit. Die kit moet daar natuurlijk eerst weg voordat je de wartel kunt losdraaien. In campers wordt vaak een flexibele slang gebruikt die dan vanaf de afvoer is doorverbonden met de vuilwatertank.
Die kit in de douchebak waar de afvoer mee vastzit moet je er vooral voorzichtig uit zien te halen. Als je teveel geweld gebruikt beschadig je de douchebak en dan ben je veel verder van huis.
Als je die afvoer er eenmaal uit hebt weet je ook de diameter van die afvoer en kun je bij elke bouwmarkt een roestvrijstalen afvoer halen. Die komt dan met in een rubberen ring in je douchebak en hoef je dan niet af te kitten.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Plaats reactie