Laadstroom dynamo bij LFP-accu

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Weohwe
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 20 dec 2020, 18:21

Laadstroom dynamo bij LFP-accu



Bericht door Weohwe »

Wat kan een dynamo nog toevoegen aan amp’s naar je (lfp-)accu, als die nooit onder de 13V komt, en de solarinstallatie ook gewoon aan het werk is?
Het valt mij nl op, dat op zonnige reisdagen vaak de solar Wh-productie hoger is, dan wanneer we stilstaan. Rijdend staat natuurlijk de kk op 12V…
Kan het zijn, dat door die hoge spanningen de dynamo ‘denkt’ dat de accu vol is en terug regelt?
Ps, en het werk dus aan de panelen overlaat?!
Laatst gewijzigd door Weohwe op za 15 mei 2021, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
snelem
Berichten: 22
Lid geworden op: do 15 apr 2021, 11:29

Re: Laadstroom dynamo



Bericht door snelem »

Natuurlijk gaat de dynamo dan terugschakelen. En dat is toch juist mooi? Als de dynamo terug schakelt geeft deze minder weerstand en dus heb je (iets) minder brandstof gebruik. Terwijl de zonnestroom gratis en milieuvriendelijk in je accu loopt!
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Laadstroom dynamo



Bericht door kampo »

Al rijdende zal je lfp in eerste instantie je startaccu laden. Dat is jammer.
Of heb je iets voorzien om dat te vermijden ?

Met een BMV met BT kan je dat al rijdende meten.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Laadstroom dynamo bij LFP-accu



Bericht door travelscout »

Precies dat is nu reden om direct de LFD als eerste aan te sluiten op de dynamo. en een startaccu middels een al dan niet automatische scheidingsrelais te koppelen.

Maar goed, dat moet je wel willen/durven/begrijpen, als eerder omschreven....
Paul.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Laadstroom dynamo bij LFP-accu



Bericht door hathi »

Precies,en dat is juist de reden,waarom ik die regel unit kant en klaar gekocht heb, dus geen omkijken naar, alleen het heeft geen blauwe kleur, (als dat maar goed gaat) , :-B tot noch toe best tevreden hoor ,en voor die paar € meer ga ik dat risico niet aan !
Hans
Weohwe
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 20 dec 2020, 18:21

Re: Laadstroom dynamo



Bericht door Weohwe »

kampo schreef:
do 13 mei 2021, 20:22
Al rijdende zal je lfp in eerste instantie je startaccu laden. Dat is jammer.
Of heb je iets voorzien om dat te vermijden ?

Met een BMV met BT kan je dat al rijdende meten.
Daar is in voorzien, de startaccu wordt op peil gehouden door de solar, juist als we stil staan.
Alleen de laatste maal starten, die paar Ah’en moeten er weer terug in.
Weohwe
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 20 dec 2020, 18:21

Re: Laadstroom dynamo bij LFP-accu



Bericht door Weohwe »

hathi schreef:
vr 14 mei 2021, 20:34
Precies,en dat is juist de reden,waarom ik die regel unit kant en klaar gekocht heb, dus geen omkijken naar, alleen het heeft geen blauwe kleur, (als dat maar goed gaat) , :-B tot noch toe best tevreden hoor ,en voor die paar € meer ga ik dat risico niet aan !
Ik heb ook geen omkijken naar de installatie, gedeeltelijk blauw. Ik heb ook geen problemen.
Daar gaat mn vraag ook niet over.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Laadstroom dynamo bij LFP-accu



Bericht door Atoz »

Weohwe schreef:
do 13 mei 2021, 19:58
Wat kan een dynamo nog toevoegen aan amp’s naar je (lfp-)accu, als die nooit onder de 13V komt, en de solarinstallatie ook gewoon aan het werk is?
Het valt mij nl op, dat op zonnige reisdagen vaak de solar Wh-productie hoger is, dan wanneer we stilstaan. Rijdend staat natuurlijk de kk op 12V…
Kan het zijn, dat door die hoge spanningen de dynamo ‘denkt’ dat de accu vol is en terug regelt?
Ps, en het werk dus aan de panelen overlaat?!
Bij gebrek aan problemen, kun je ze natuurlijk ook nog altijd zoeken. Sommigen gaan daar ver in en richten zich tot ons via dit forum.
Wij, gewillige beantwoorders van deze vragen, zoeken dan een oplossing van het door de vraagsteller gevonden probleem :crazy:

Als...
U gaat rijden tijdens het donker, met een door uw omvormer, net leeg getrokken LiFePO4 accu, waarvan de spanning ondertussen door een verkeerd ingesteld BMS reeds gezakt is tot 11,5V, dan zal uw dynamo deze accu wel gaan laden.
Verder denken niet-intelligentie dynamo's niet, en bij de intelligente dynamo's gebeurd al dat denk werk niet zoals de naam doet vermoeden door de dynamo, maar door de electronica.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Laadstroom dynamo bij LFP-accu



Bericht door hathi »

Weohwe...,je schrijft zelf........Kan het zijn, dat door die hoge spanningen de dynamo ‘denkt’ dat de accu vol is en terug regelt? dat is juist het probleem die dynamo denkt nu niet,en regelt ook niet terug,.....omdat de accu geen weerstand heeft,en de Dynamo alsmaar doorgaat,als er geen andere regeling op zit, met wat geluk heb je nog dunne kabels,zodat er nog enige weerstand is? Dus het gaat er wel over :?:
Laatst gewijzigd door hathi op za 15 mei 2021, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Laadstroom dynamo bij LFP-accu



Bericht door jansloos »

De dynamo "denkt" niet, kan niet denken en ook niet "terugschakelen" want dat vereist weer "denkvermogen"

De dynamo "pomp" zijn volten gewoon het syateem in, en iedereen gebruikt maar wat m uitkomt.

Dat geldt ook voor een zonnepaneel, staan aan de paal, agregaat, enz.

Als dat alles gekoppelt staat, is het een grote brij van volten waar iedereen gebruik van kan maken.
Accus, lampen, ruitewissres, enz.

Dat geldt ook voor de z.g. "groene stroom" alles gaat in een pot en ieder krijgt zn deel.
Ook die niet extra betalen daarvoor.
Laatst gewijzigd door jansloos op za 15 mei 2021, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Weohwe
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 20 dec 2020, 18:21

Re: Laadstroom dynamo bij LFP-accu



Bericht door Weohwe »

hathi schreef:
za 15 mei 2021, 12:49
Weohwe...,je schrijft zelf........Kan het zijn, dat door die hoge spanningen de dynamo ‘denkt’ dat de accu vol is en terug regelt? dat is juist het probleem die dynamo denkt nu niet,en regelt ook niet terug,.....omdat de accu geen weerstand heeft,en de Dynamo alsmaar doorgaat,als er geen andere regeling op zit, met wat geluk heb je nog dunne kabels,zodat er nog enige weerstand is? Dus het gaat er wel over :?:
Te dunne kabels als vermogensweerstand gebruiken kan werken, maar dan worden ze wel warm!
Dat is zorgvuldig in de gaten gehouden, is geen sprake van.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Laadstroom dynamo bij LFP-accu



Bericht door Kroppie »

een dynamo blijft laden tot de accuspanning +-14,4 volt bereikt en dan zal de spanningsregelaar in de dynamo de bekrachtiging terug regelen zodat de spanning op dat niveau blijft, mits er door andere naderhand ingebouwde apparaten niet iets anders gebeurt, maar daar hebben we vanaf hier geen kijk op, ik ga uit van een normale ongewijzigde situtie, en ook de spannings regelaar van de zonnepanelen zal een accuspanning van +-14,4 als max handhaven, maar wat er bij u allemaal verder nog ingebouwd is ?, geen idee.

en een dynamo kan niet denken , geen enkel apparaat kan dat , maar ze kunnen wel meten, b.v de dynamo regelaar meet de dynamospanning en als die zijn max bereikt dan gaat ie de bekrachtiging van de dynamo terugregelen zodat despanning gelijk blijft onder alle belastingen tot een max van de dynamo capaciteit.

maar als het probleemloos werkt wat moet er dan nog meer.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Laadstroom dynamo bij LFP-accu



Bericht door travelscout »

Als er op de dynamo een spanning terecht komt die 14,4 volt is (zoals vanaf een zonnepaneel), dan zal er ook een andere laadstroom vanaf de dynamo vloeien naar je accuus. Maar de grootte van de totaalstroom naar je accu(s) wordt vooral bepaald door de weerstand in het hele circuit.

Het zal zeker helpen je vraag beter te beantwoorden als je eens opgeeft wat je allemaal precies hebt.
M.n. voertuig eigen (bouwjaar, type etc.)
Paul.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Laadstroom dynamo bij LFP-accu



Bericht door Kroppie »

maar: never change a winning team.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie