Luifel en instapbewegingen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
TonyFeestneus
Berichten: 117
Lid geworden op: vr 27 sep 2019, 10:17

Luifel en instapbewegingen



Bericht door TonyFeestneus »

In het verleden eens een lekkage aan de luifelbevestigingsrails gehad (bij aankoop). Daarom nu dus voorzichtig en met deze camper een vraag over de luifel. Heb nu een Thule luifel met klem-mogelijkheid bij de armen.

Ik heb extra "wind" spanbanden erbij om de luifel vast te zetten, maar is dat wel slim? Want als ik die plaats, en ik stap in de camper in en dat beweegt iets, dan komt er even minder kracht op de luifel en daarna iets meer en dan weer naar normaal (van de instapbewegingen).

Is het, bij gebruik van de spanbanden naar voren gericht, dan slim om de luifel niet te vergrendelen bij de armen zodat de armen deze beweging opvangen door lichtjes te bewegen?

Of, andere mogelijkheid, de spanbanden enkel verticaal naar beneden langs de poot af richten, zodat de luifel ook links rechts kan bewegen wanneer de camper dat doet (en concluderend, dan zijn de banden niet nodig, kun je evengoed de poten in de grond vastzetten met haringen)

De camper gaat als ik de poten er niet onder draai altijd wat op en neer met instappen en ik heb nu eenmaal niet altijd zin om de poten uit te draaien. Ook staan die wel eens in zachte grond. Dus beweging is er altijd.
Weohwe
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 20 dec 2020, 18:21

Re: Luifel en instapbewegingen



Bericht door Weohwe »

Herkenbaar.
Niet strak zetten, wil wel helpen, het is toch alleen een borg tegen opwaaien?
Wij gebruiken de luifel alleen bij meerdere dagen op 1 plek, en zetten het geheel vaak vast met de sunscreen in de peesgroef. Daar zitten acht haringen aan, staat behoorlijk zeker.
En met de spanbanden altijd vrij steil, met degelijke pennen of haringen. Die houden toch heel wat meer dan de pennetjes die je in de stokvoetjes kwijt kan.
En altijd de rafter er in.
Laatst gewijzigd door Weohwe op do 13 mei 2021, 15:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Luifel en instapbewegingen



Bericht door TestCase »

Die armen kunnen wel iets beweging hebben, ik maak me geen zorgen en gebruik stormscheerlijnen die in de peesgroef geschoven worden.
Nooit een band over het luifeldoek spannen, dit wordt sterk afgeraden.

\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Luifel en instapbewegingen



Bericht door Jan en Simonne »

Wij hebben ook die scheerlijnen, die in de pees geschoven worden.
Maar we gebruiken ook vaak een gevulde 5 liter waterfles, die we met een bungee elastiek in het midden van de luifel over die haak doen.
Dan heeft de luifel toch nog wat speling.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Luifel en instapbewegingen



Bericht door Kroppie »

stuk elastisch ertussen , b.v. een veer welke door een stuk draad beperkt is in zijn max lengtebeweging, beweging net voldoende om de instapbeweging op te vangen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
TonyFeestneus
Berichten: 117
Lid geworden op: vr 27 sep 2019, 10:17

Re: Luifel en instapbewegingen



Bericht door TonyFeestneus »

De set die ik heb is inderdaad met een pees voor in de luifel. Ook met een veer erin, die zal ik inderdaad gebruiken Jos!

Ik denk dat ik dit dan moet kunnen gebruiken en de lijnen+veer bijna of helemaal verticaal zetten.


De klem mogelijkheid in de luifelarmen heb ik nog niet eerder gehad, gebruiken jullie die dan ook? Of dan juist niet en strak zetten met de scheerlijnen?
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Luifel en instapbewegingen



Bericht door TestCase »

Die scheerlijnen, met veer, moet je niet snaarstrak zetten! Net zo dat de veer iets uitgerekt is opdat de evt. haken niet losschieten. Zo houdt je overal speling. Ik zet de lijnen onder een hoek van kleiner dan 45° met de poten. Rechtop eruit trekken is nl. makkelijker dan iets schuin.
Ik weet dit door ervaring want heb net de luifel vervangen, deze lag vorig jaar door plotselinge windhoos boven op de camper en daar worden ze niet beter van.

\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Luifel en instapbewegingen



Bericht door Cee Pee »

Heel herkenbaar, maar ik draai gewoon de stelpootjes uit en dan wiebelt de camper niet meer als je in of uitstapt.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Luifel en instapbewegingen



Bericht door jaap van duijn »

Dacht dat die stel pootjes daar ook voor waren "Het wiebelen tegen gaan".
En ja het is 5 tellen werk maar enig behoud van Uw spulletje toch?

Jaap
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Luifel en instapbewegingen



Bericht door Cee Pee »

Inderdaad. 👍👍
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
TonyFeestneus
Berichten: 117
Lid geworden op: vr 27 sep 2019, 10:17

Re: Luifel en instapbewegingen



Bericht door TonyFeestneus »

Eens, maar ik heb enkel stelpoten achter en een elektrische trap met twee treden. Als je trap zo ver buiten de auto begint en een mens van 100kg stapt erop, voel je het altijd wel.

Het wijd uitzetten van de scheerlijnen trekt erg aan je luifelbevestiging, ik zou hiermee opletten. Of toch, daar ben ik dus voorzichtig mee.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Luifel en instapbewegingen



Bericht door hathi »

Waarom zou je de luifel vast zetten,met spanbanden,als het niet waait,als ik ergens heen ga draai ik de luifel zowiezo altijd in,..het is niet zo veel moeite,als die spanbanden monteren,of je moet te lui zijn,dan laat je alles over aan de eventuele wind,dat kan ook, maar dat risico loop ik niet ,zoals gezegd 2 minuten werk,en je hoeft onderweg,bij wind,ook niet steeds aan je luifel te denken :-B
Hans
TonyFeestneus
Berichten: 117
Lid geworden op: vr 27 sep 2019, 10:17

Re: Luifel en instapbewegingen



Bericht door TonyFeestneus »

Omdat iedereen anders is en ik wel de luifel laat staan als ik een rondje ga fietsen/lopen/kids achterna moet. Omdat het vaak niet hele dagen waait, maar er toch plots een harde wind kan komen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Luifel en instapbewegingen



Bericht door hathi »

Dat is ieders recht Tony,maar dan neem je jouw probleem op de koop toe,alles moet niet allemaal vastgesjord staan,het moet mee kunnen bewegen,tot op zekere hoogte,mijn luifel zit er nu 30 jaar aan,en tot nu toe nog nooit problemen gehad,verder gebruik ik deze steuntjes welke altijd in de grond blijven,zolang ik sta,dus het opnieuw plaatsen Vd luifel is snel gebeurd.......
586450BD-B059-474A-A149-3FAB404FB544.png
586450BD-B059-474A-A149-3FAB404FB544.png (201.3 KiB) 235 keer bekeken
Laatst gewijzigd door hathi op do 13 mei 2021, 21:47, 4 keer totaal gewijzigd.
Hans
Plaats reactie