Latten bovenop Armaflex plaatsen of niet?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
TheHenriVan
Berichten: 1
Lid geworden op: di 20 apr 2021, 23:43

Latten bovenop Armaflex plaatsen of niet?



Bericht door TheHenriVan »

Beste forumleden,

Ik heb al uren op dit forum gelezen, tig youtube fimpjes bekeken, maar nog geen sluitend antwoord gevonden op mijn vraag/"probleem".

Het zit zo... Ik ga mijn bestelwagen isoleren met Armaflex. Die keuze staat vast. 19 mm op vloeren, wanden, plafond. En 6 mm over de spanten. Tot zo ver alles klaar. Dan volgt er een lattenwerk tegen wanden en plafondspanten, waar ik mijn afwerking tegen plaats. Dat is ook duidelijk voor me...

Nu komt het. Wat niet duidelijk is voor me is het volgende:

1. Isoleer/beplak je eerst de volledige bus (dus ook de spanten) met armaflex en plaats je daar dan de latten tegen aan? Maw, je vijst doorheen de lat, de armaflex zo in de spanten?
2. Of plaats je eerst de latten op de kale spanten met vijzen en werk je daarna je armaflex tegen de houten latten aan?

Ik weet niet wat het beste resultaat geeft qua stevigheid, isolatie, gemakkelijkheid van werken, koudebruggen vermijden,...

Alle advies welkom!

(excuseer me als dit topic al behandeld zou zijn, maar ik vind voor dit specifiek probleem tot dusver geen antwoord op het forum)

Henri.
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1041
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Latten bovenop armaflex plaatsen of niet?



Bericht door amigob2 »

Ik ga het op twee manieren doen.
Op de bodem lijm ik de latten direct op metalen bodem en komt er X-Trem tussen. Op de bodem hoeft het niet vast te zitten.
Bij de wanden ga ik twee lagen doen: 1 laag tegen de buitenwand en ook de verstevigingen inpakken behalve de kopse kant.
Daar doe ik namelijk volledig 9mm Armaflex op van voor tot achter, zodat je een gesloten luchtruimte krijgt die aan beide kant geïsoleerd is.
Maar overal waar ik de wand aan de bus vast wil maken doe ik vulbussen, als je dit namelijk niet doet gaat je wand bobbelig worden.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
-Daan-
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 26 jul 2021, 7:50

Re: Latten bovenop Armaflex plaatsen of niet?



Bericht door -Daan- »

Hoe heb je dit uiteindelijk gedaan?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie