Hulpvering toevoegen in België: zucht!

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
ahd-surfer
Berichten: 34
Lid geworden op: do 10 dec 2020, 10:35

Hulpvering toevoegen in België: zucht!



Bericht door ahd-surfer »

Al van bij het begin vind ik de Pössl buscamper eigenlijk, hoe zou ik het benoemen, anders rijden dan mijn gewoon busje.
Kan ook niet anders want mijn gewoon busje werd niet zo zwaar beladen, terwijl de camperinbouw al behoorlijk wat weegt wat reeds een constante zware belasting inhoudt van de bestelwagen op zich.
Zoals de meesten denk ik met een 599 bus, heb ik het lightchassis op Fiat (Citroën is gewoon identiek).
Achteraf dacht ik toch beter de heavy te hebben genomen, maar een dubbele bladveer zoals bij heavy of enkele zoals bij light (en iets stijver chassis van de heavy), mja het verschil zal er wel zijn, maar of dit nu de wereld gaat maken in rijgedrag weet ik niet en betwijfel ik eigenlijk wel een beetje.
Anderzijds zal een performantere vering op een lightchassis zal naar rijgedrag als camper misschien een betere meerprijs uitgave zijn dan gewoon een heavy chassis met toch iets zwaardere vering maar nog lang niet de kwaliteiten van hulpluchtvering en andere performantere veerpoten.

Mja, het vering vraagstuk, zal reeds veel gepasseerd zijn en velen zullen het wel met mij eens zijn dat de originele vering die de camperfabrieken afleveren, de standaard vering van de fabrikant van het chassis of de bestelwagen, eigenlijk ondermaats voor een motorhome. (het is natuurlijk een stuk persoonlijk wat je verwacht in rijgedrag en en eigenschappen, dat speelt ook mee).

Naast een leuk en gezellig kampeermiddel wil je (ik) natuurlijk ook dat deze lekker rijdt en laat het daar nu zijn dat ik vind dat de motorhome een steek laten vallen (160 PK en 9 traps automaat heb ik voldoende aan), maar dat 'wiegen' in de bochten/rotondes mja.....
Daarbij komt nog dat ik geregeld een hobbyaanhangwagen trek en dat vind ik met name op de slechte belgische lokale wegen bijzonder onaangenaam rijden. Je voelt gewoon dat de vering hard moet werken (vanuit comfort oogpunt) om de druk en belasting van mijn geremde aanhanger bij te houden.

Ik ben daarom snel gaan kijken om hulpveren te plaatsen (na 2000 km rijden). In Nederland en Duitsland volstaat daartoe gewoon de door de fabrikant meegeleverde TÜV en RDW attesten, helaas voor ons Belgen niet.

Als je dit monteert en deze aanpassing is niet vermeld op het COC van het voertuig (het vroegere proces-verbaal van goedkeuring), krijg je vroeg of laat problemen met onze strenge Belgische technische keuring.
Ik ben gewoon bij de duivel te rade gegaan (info genomen bij een keuringsstation in de buurt ) en het antwoord was duidelijk, aanpassing aan de vering die niet door de constructeur is geleverd en niet vermeld op het COC, zal resulteren in een afkeuring.
Een speciale keuring, zoals voor getunede voertuig (die bestaat in België voor deze categorie voertuigen en liefhebbers), die bestaat vooralsnog niet voor campers. Voor campers iedere aanpassing moet vermeld zijn op het COC (= Europees COC bekrachtigt dat het voertuig overeenstemt met de beschrijving in de homologatie/goedkeuringsdossier.. Dit document wordt uitgereikt door de constructeur of de officiële mandataris.
Je kan het risico altijd nemen , want het zijn mensen die de vering inspecteren en als deze geen acht heeft op de geplaatste hulpveren mja, dan heb je .....' chance/ een gelukje'.... maar in het zelfde geval heb je dat niet en mag je de handel er telkens onderuithalen voor de jaarlijkse keuring.
Ik heb geen zin in zo'n gedoe.

Ik heb geïnformeerd en met de klassiek hulpveren kan niemand mij garanderen dat ik vroeg of laat (en ik denk eerder vroeg) zal afgekeurd worden omwille van de aanpassing die niet door de constructeur is goedgekeurd.
Dus..... lukt niet (zelfs een erkend installatiebedrijf wil er niet meer aan beginnen).
Er moet een nieuw COC komen na een dergelijke aanpassing in Belgie en goedkeuringsproces doorlopen worden.
Voor hulpveren blijkt die bijzonder lastig of bijna onmogelijk te gaan worden.

Een oplossing die ik wel goedgekeurd kan krijgen met nieuw COC, is hulpluchtvering achteraan en FSD Koni's vooraan.
Een gespecialiseerd bedrijf in voertuigenombouw (actief in diverse takken o.a. aanpassing voertuigen voor gebruik door andersvaliden, ambulance-, brandweer-, politevoertuigenbouw ....) biedt deze ombouw aan met procedure COC tot goedkeuring.
Geen goedkope oplossing, maar aangezien ik niet anders dan positieve ervaringen hoor over de montage van hulpluchtvering en de FSD koni's heb ik mij voorgenomen deze aanpassing aan mijn Pössl camperbus te laten doen.
De inbouwbouwer is een daartoe erkend bedrijf en verzorgd ook het goedkeuringsdossier en procedure bij de overheid (en die is op zich niet goedkoop, wat had je anders gedacht, bedankt vlaamse/belgische overheid !)

De contacten met het bedrijf zijn gelegd... nu nog de praktische uitvoering.

Indien mensen reeds ervaring hebben in dit verband, deel deze gerust.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31864
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Hulpvering toevoegen in België - zucht !



Bericht door Bob Diesel »

:crazy: zou dit verhaal niet beter hier onder thuis horen :?: :idea:

http://www.zwerfautosite.be/phpBB3/
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8598
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Hulpvering toevoegen in België - zucht !



Bericht door seth_space »

Waarom?
Is toch zeker interessant voor Belgische leden en die horen er net zo goed bij als Limburgse leden.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Hulpvering toevoegen in België - zucht !



Bericht door amigob2 »

Als ik het goed begrijp is de rij hoogte goed ?
En vind je alleen het wiegen in de bocht een probleem ?

Ik weet niet precies wat je bedoeld met wiegen in de bocht :
1 overhangen van de camper ?
2 het op en neer gaan in de bocht van de camper ?

voor 1 is een zwaardere stabilisatorstang nodig Verwacht dat dit wel te krijgen is als er ook zwaardere versie van het onderstel zijn.
Voor 2 kun je stuggere ( verstelbare ) schokdempers monteren
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Hulpvering toevoegen in België: zucht!



Bericht door de Jonckheer »

Klopt, het overhellen in bochten ga je tegen door zwaardere stabilisator stangen te monteren. Een paar mm dikker maakt een wereld van verschil. Wellicht is achter niet zo'n ding gemonteerd dus daar is zeker winst te behalen. Ik denk niet dat keurmeesters in B met een schuifmaat de dikte van de stabilisator stang gaan opmeten dus heb je met die verbeterde voorziening daar niets te duchten.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Hulpvering toevoegen in België: zucht!



Bericht door gjvonk »

Misschien een rare vraag, maar als je nu eens botweg de vering vervangt? Carsupport in Krimpen aan den IJssel levert veren op maat, waarbij de originele veren worden vervangen door langere/zwaardere, misschien hebben zij ook ervaring met aanpassingen aan jullie verplichte COC? Zij leveren n.l. ook aangepaste vering voor b.v. gepantserde dienstauto's / limousines voor overheden en particulieren.

En wat gebeurt er eigenlijk bij import van een gebruikte camper uit b.v. Duitsland of NL waar al aangepaste vering onder zit?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Hulpvering toevoegen in België: zucht!



Bericht door amigob2 »

gjvonk schreef:
wo 12 mei 2021, 15:23
En wat gebeurt er eigenlijk bij import van een gebruikte camper uit b.v. Duitsland of NL waar al aangepaste vering onder zit?
Eigenlijk een hele goede vraag want volgens mij moet Belgie iedere auto die in een ander land legaal is toelaten.
In nederlands is het bv gewoon toegestaan om ander schokdempers te plaatsen, de auto te verlagen, verhogen.
Ik heb zelfs in mijn XC70 3D geprinten onderdelen in de ophanging ( voor verhogen ) en de APK vind dat allemaal goed en
hij is al een keer door de RDW geherkeurd.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
AadenAnke
Berichten: 13183
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Hulpvering toevoegen in België: zucht!



Bericht door AadenAnke »

Ik denk net zoiets als in Duitsland en dat is dus niet leuk! Onze Tok (MB307D) verkochten we aan een jong stel afkomstig uit Italië wonend in Amsterdam na een 2 tal jaren rondgetrokken te hebben in Europa en af en toe weer in Nederland te wonen en werken gingen ze in Duitsland wonen. Eerst nog even de camper na laten kijken en een verse APK voor 2 jaar er op. Ze wilde de camper invoeren in Duitsland dus Nederlands kenteken inleveren dan de Duitse papieren regelen en dan de keuring de lucht vering heeft u de COC papieren nee jammer ik had ze ook niet en de eigenaar voor ons ook niet ja dat krijg je met een wagen van 1985 oké dan terug brengen in originele staat alleen met de COC papieren is het oké. Dat gedaan kwam het volgende probleem de cardanas met remtrommels e.d. was vervangen door die van een 508 dat gaf wel wat problemen maar oké na wat heen en weer gedoe flink wat euro's en werk stond de oude Tok na 7 maanden op Duits kenteken en dat heeft meer gekost dan dat hij er ruim 2 jaar en 50.000km ervoor betaald had. Hij vertelde ons als ik het had geweten had de camper verkocht in Nederland
Dus ik denk dat invoeren in België net zoiets is niet origineel van af fabriek dan COC of niet. We klagen vaak over Nederland maar hier mag erg veel gedaan worden met voertuigen :shh:

Gr. Aad
Koudedouche
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 19 feb 2018, 16:56

Re: Hulpvering toevoegen in België: zucht!



Bericht door Koudedouche »

Wij wonen in Belgisch Limburg. Ik heb een Pössl Duo van 2008, tweedehands gekocht in 2013. Als basis een H2L2 van Fiat. We vonden de achtervering te zwak en dat liet zich vooral voelen bij het (traag) over een vertragingsheuvel rijden. Elke keer opnieuw hoorden we een bonk achteraan.
Ik heb dan besloten om er MAD veren bij te plaatsen. Die staan meer naar het midden op de achteras. De oorspronkelijke bladveren zitten er nog onder. Heb het werk zelf gedaan en laten nakijken door een vriend, garagist, die dan het meegeleverde attest voor de technische aanpassing getekend heeft. Dat was in 2016.
Elke keer zonder ook maar een opmerking door de technische keuring gekomen.

Mvg, Hugo
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Hulpvering toevoegen in België: zucht!



Bericht door Bas vd laar »

die horen er net zo goed bij als Limburgse leden.
:lol: :lol: :lol:
ahd-surfer
Berichten: 34
Lid geworden op: do 10 dec 2020, 10:35

Re: Hulpvering toevoegen in België: zucht!



Bericht door ahd-surfer »

gjvonk schreef:
wo 12 mei 2021, 15:23
Misschien een rare vraag, maar als je nu eens botweg de vering vervangt? Carsupport in Krimpen aan den IJssel levert veren op maat, waarbij de originele veren worden vervangen door langere/zwaardere, misschien hebben zij ook ervaring met aanpassingen aan jullie verplichte COC? Zij leveren n.l. ook aangepaste vering voor b.v. gepantserde dienstauto's / limousines voor overheden en particulieren.

En wat gebeurt er eigenlijk bij import van een gebruikte camper uit b.v. Duitsland of NL waar al aangepaste vering onder zit?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Er gaat achter hulpluchtvering gemonteerd worden van VB airsuspension en Koni FSD voor. Dit gaat via een Belgisch bedrijf (Trapmann airsuspension) die ook de homologatie en aanpassing van het COC regelt voor België.

Wat er met een gebruikte camper gebeurd waar bijvoorbeeld hulpveren op gemonteerd zijn, als die niet op het COC staan, dan verwacht ik dat deze vroeg of laat afgekeurd gaat worden en je de handel zal moeten verwijderen. Eigenaardig genoeg, is het ene keuringstation het andere niet blijkt in deze, maar ik heb het nagevraagd bij iemand die in een keuringstation werkt en zich ook goed geïnformeerd heeft, hulpveren die niet op het COC staan (zeker bij campers die momenteel nieuw ingeschreven worden), worden afgekeurd. Iedere aanpassing moet in België vergezeld zijn van een goedkeuring van de constructeur (en dat verlenen ze blijkbaar niet voor gelijk welk merk aanpassingsonderdeel omdat ze ook bepaalde testen en resultaten eisen om deze te verlenen), moet door een erkend installateur geplaatst worden die ook nog eens COP geattesteerd is. Enkel dan kan een nieuw / aangepast COC voor het voertuig worden afgeleverd en is alles voor de Belgische wetgeving en technische keuring in regel.
Is dit niet het geval, mja, kan het voertuig technisch afgekeurd worden.

Heb even gekeken op mijn weging van de keuring en eigenlijk rij je met de standaard vering eigenlijk met een busje rond tegen de maximale laadcapaciteit aan, niet verwonderlijk dat dan met een aanhanger er achter eigenlijk de standaard vering het gewoon knap lastig krijgt.

Eigenlijk zouden ze een beter veersysteem gewoon af fabriek op campers moeten bouwen. Zal zal de gebruiker in gebruik, rijcomfort en veiligheid wel bij varen. Zou ook nog eens de prijs kunnen drukken.
Het is een aanzienlijke investering achteraf, maar maakt mij niks uit, als het rijgedrag er maar beter op wordt.

Ik heb trouwens kunnen proefrijden met een identiek voertuig als ik gekocht heb, maar dan valt het nog niet zo op. Maar eens verder beladen met de eigen spullen en aanhangwagen hmm.... dan voel je direct dat het beter moet kunnen dan dat.

Mij stoort het en dan moet je er wat aan doen, voor iemand anders kan dit mogelijks niet spelen.
Laatst gewijzigd door ahd-surfer op do 13 mei 2021, 8:28, 2 keer totaal gewijzigd.
ahd-surfer
Berichten: 34
Lid geworden op: do 10 dec 2020, 10:35

Re: Hulpvering toevoegen in België: zucht!



Bericht door ahd-surfer »

AadenAnke schreef:
wo 12 mei 2021, 17:21
Ik denk net zoiets als in Duitsland en dat is dus niet leuk! Onze Tok (MB307D) verkochten we aan een jong stel afkomstig uit Italië wonend in Amsterdam na een 2 tal jaren rondgetrokken te hebben in Europa en af en toe weer in Nederland te wonen en werken gingen ze in Duitsland wonen. Eerst nog even de camper na laten kijken en een verse APK voor 2 jaar er op. Ze wilde de camper invoeren in Duitsland dus Nederlands kenteken inleveren dan de Duitse papieren regelen en dan de keuring de lucht vering heeft u de COC papieren nee jammer ik had ze ook niet en de eigenaar voor ons ook niet ja dat krijg je met een wagen van 1985 oké dan terug brengen in originele staat alleen met de COC papieren is het oké. Dat gedaan kwam het volgende probleem de cardanas met remtrommels e.d. was vervangen door die van een 508 dat gaf wel wat problemen maar oké na wat heen en weer gedoe flink wat euro's en werk stond de oude Tok na 7 maanden op Duits kenteken en dat heeft meer gekost dan dat hij er ruim 2 jaar en 50.000km ervoor betaald had. Hij vertelde ons als ik het had geweten had de camper verkocht in Nederland
Dus ik denk dat invoeren in België net zoiets is niet origineel van af fabriek dan COC of niet. We klagen vaak over Nederland maar hier mag erg veel gedaan worden met voertuigen :shh:

Gr. Aad
Aad, jou relaas is net wat je hier eventueel in Belgie zou kunnen krijgen met aanpassingen die bij de technische keuring in het oog springen als niet origineel en niet op het COC vermeld zijn, dan heb je een probleem.
Vandaar dat ik de aanpassing laat doen met COC, dan loop ik nooit tegen problemen aan bij de jaarlijkse verplichte technische keuring en als ik de camper dan ooit van de hand doe, heeft de eventuele koper/overnemen daarin nooit zorgen en problemen (en ik ook niet, want problemen waarmee ik zelf niet wil geconfronteerd worden, wil ik een ander ook nooit mee opzadelen).
Laatst gewijzigd door ahd-surfer op do 13 mei 2021, 8:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Hulpvering toevoegen in België: zucht!



Bericht door gjvonk »

Helemaal eens met je opmerking dat bussen die ingericht worden als camper standaard tegen hun maximum gewicht aan zitten met alle gevolgen voor de standaard veerpakketten die berekend zijn op het gemiddelde.

Echter schiet de vering van in ieder geval alle Sevel telgen naarmate de modeljaren vorderen, steeds meer tekort: tussen de veer lengte van de 1e Ducato/Jumper/Boxer en de generatie x250 (2006 t/m 2014) zit een volle winding (=minimaal 5 cm hoogte= veerweg) verschil. Bron: Carsupport.

Bij een Maxi/Heavy bus is standaard overigens nog iets vreemds aan de hand: ook onbeladen liggen die voor erg diep en bijna op de bumpstops. Die rubber bumpstops maken volgens de snelle marketingmensen echter deel uit van het veersysteem.

Tsja: een originele Minicooper heeft ook rubber veren, wil niet zeggen dat het op een weg met slecht plaveisel lekker rijdt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Hulpvering toevoegen in België: zucht!



Bericht door kampertjes »

Maar als er onder het light chassis nu 1 bladveer ligt, kun je er toch zo een tweede bij laten zetten? Dat is 100% origineel fiat en voor iets van 200 euries ben je klaar. Tenzij het probleem aan de voorkant zit, dan zul je langere veren moeten steken. En dat is geen originele fiat oplossing nee.
Plaats reactie