Boiler Elgena KB3: geen warm water

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
beerensmartijn
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 21 jul 2019, 15:30

Boiler Elgena KB3: geen warm water



Bericht door beerensmartijn »

Beste lezer,

Ik heb onlangs een boiler (Elgena KB3 max 0.8bar) in onze camper ingebouwd. Daarna heb ik de watertank gevuld en de kranen (doucheruimte en keuken) open gezet. Eerst koud en daarna warm. Na een hoop gesputter kwam er vrij snel koud water uit de leidingen. Ik heb daarna de warmwaterkraan dus open gezet en hoorde water in de boiler lopen. Ook als ik het pompje een minuut of 5 liet lopen kwam er geen water uit de kraan. Kan het zijn dat een luchtbel de doorvoer van water blokkeert? Met andere woorden dat het pompje niet krachtig genoeg is om de luchtbel voor het water uit te duwen? De boiler is in een bovenkastje geplaatst, dus hoger dan de kranen.

Iemand een tip hoe ik het werkend kan krijgen?
pwhooftman
Berichten: 1807
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Geen warm water



Bericht door pwhooftman »

Lijkt me sterk, als het pompje het water omhoog in de boiler weet te krijgen moet hij de boiler ook die enkele tientallen centimeters verder kunnen vullen tot bovenaan in de boiler, waarna het water uit de leidingen zou moeten komen. Tenzij de lucht bovenin de boiler niet weg kan en de druk boven het water verder toeneemt tot die even hoog is als wat de pomp kan leveren. Bijvoorbeeld omdat de warmwaterkraan niet open staat.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4367
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Geen warm water



Bericht door jheeck »

Wat is de inhoud van je boiler en het doorstroomvolume van je waterpomp (l/min)? Als je dat weet kun je uitrekenen hoeveel geduld je moet hebben.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Geen warm water



Bericht door myway »

Kraan op warmwater open zetten en ff aan de kraan zuigen als de pomp aan staat.
Matthijs117
Berichten: 9
Lid geworden op: za 09 jun 2018, 16:56

Re: Geen warm water



Bericht door Matthijs117 »

Ik heb deze een tijd terug ook ingebouwd en het kostte me ook wat moeite om het te fixen. Allereerst had ik een andere pomp nodig omdat ik een 3 bar pomp had. Ik heb toen een nieuwe pomp gekocht van 0.8 bar en die direct onder de watertank gebouwd omdat deze pomp niet zo goed kan aanzuigen. Dat verhaal van een luchtbel is opzich zo gek niet. Ik heb een kraan tussen de tank en pomp zitten ( zat er al) die ik dan eerst dicht draaide. Dan vulde ik de leiding met water. Daarna deed ik de pomp aan en tegelijkertijd de kraan vd tank open. Er zit geen terugslagklep oid in mijn pompje dus het water liep gewoon telkens terug de tank in. Uiteindelijk een ander pompje er in gezet omdat het pompje niet genoeg kracht had om het water omhoog naar de kranen te pompen. Bij koud water kon ie het wel, alleen wil het water in de boiler constant terug lopen en daar kon ie niet tegenin pompen.

Probeer eens de uitgang vd boiler los te koppelen en kijk eens of ie daar wel water uit kan pompen. Zo nee, haal eens de inlaat los en kijk of de pomp wel water uit de slang kan pompen.

Sorry voor het niet zo samenhangende verhaal. Ik moet zo gaan en wilde nog even wat schrijven om je op weg te helpen
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Geen warm water



Bericht door Wim Corduwener »

Ik weet niet of je er ook maar iets aan hebt maar ik noem het toch maar: gisteren heb ik mijn watertank gevuld om uit te proberen of alles een beetje wilde werken. Het pompje hoorde ik wel lopen maar alles wat er uit de kraan kwam was geen water en ook geen gorgelend geluid van lucht in de leidingen.
Toen heb ik de aansluiting tussen de dompelpomp en de slang losgemaakt om te zien of die pomp überhaupt werkte; dat deed-ie. Het is maar lucht maar blijkbaar blaas je dat er niet zomaar uit dus heb ik de elektrische aansluiting losgemaakt, de kranen open gezet en een dubbele-actie-pomp op de slang aangesloten. Deze handpomp gebruikte ik om luchtbedden en opblaasboten in no-time mee op te pompen en de slang van die pomp is makkelijk op de waterslang van de pomp aan te sluiten.
Bij mij werkte het.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Geen warm water



Bericht door TestCase »

Wanneer die boiler zo hoog geplaatst is heb je kans dat deze steeds langzaam leeg loopt terug de watertank in. Controleer of er een terugslagklep tussen boiler en tank zit. https://nl.wikipedia.org/wiki/Terugslagventiel


\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Plaats reactie