RVS en aluminium...

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kowa
Berichten: 755
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 12:46

RVS en aluminium...



Bericht door kowa »

Goede middag.
Ik ben de camper weer reis klaar aan het maken en wil de toegang deur wat strakker in het kozijn zetten.
Ik heb nu kieren en dit fluit erg als je rijd.
Nu zijn de schroeven van RVS en de plaatjes waar de schroeven in zitten van aluminium heb er WD40 op gespoten maar nog niet los te krijgen.
Ik kan er geen tang opzetten want het zijn bolkop schroeven.
Hoe krijg ik dit opgelost.
Onderweg naar (t)huis
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: RVS en Aluminium



Bericht door AadenAnke »

Paar keer spuiten met kruipolie/wd40 en dan een goed passende schroevendraaier (het liefst met de stalenstift door het handvat lopend) en er dan een paar tikken op geven en hopen dat je ze dan los krijgt. Maar jouw camper is toch nog redelijk nieuw? Geen garantie klusje?

Gr. Aad
Ahjwinth
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: RVS en Aluminium



Bericht door Ahjwinth »

Ik heb goede ervaring met een slag schroevendraaier voor dit soort gevallen icm kruipolie. Geen dure elektrische maar gewoon ouderwets met een hamer. Voordeel is op het moment dat je slaat wordt het bitje in de kop geduwd en tegelijkertijd het moment overgebracht om de schroef los te draaien waardoor de kop niet beschadigd.
https://www.toolstation.nl/slagschroev ... its/p41773

Hoe het werkt:
https://youtu.be/cUSuSn_QZmk
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8651
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: RVS en Aluminium



Bericht door seth_space »

Zoals terecht al vaker opgemerkt is: WD40 is GEEN kruipolie maar een prima smeermiddel.
In sommige gevallen kan het wel werken maar wil je ervoor zorgen dat het middel echt in de verbinding trekt dan moet je kruipolie gebruiken.
RVS op aluminium zorgt daarnaast ook nog voor een kans op corrosie tussen beide materialen zodat een verbinding erg vast kan komen zitten.
Na losmaken bijv weer monteren met wat vet om in de toekomst loshalen te vergemakkelijken. Liefst keramisch vet oid.
Koop dus een busje echte kruipolie ( is er wel van het merk WD40 maar dan als geheel andere chemische middel)
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
kowa
Berichten: 755
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 12:46

Re: RVS en Aluminium



Bericht door kowa »

Het probleem is inmiddels opgelost.
De camper is van 1996 en wij hebben hem sinds 2004 dus het werd wel eens tijd om de deur weer goed sluitend te krijgen en wonder wel is het gelukt.
Een tik op de passende schroevendraaier en het ging los.

Fred
Onderweg naar (t)huis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: RVS en Aluminium



Bericht door Kroppie »

een goed passende schroevendraaier van het juiste type (kruiskop of pozidrive)is van wezenlijk belang, heb me altijd al afgevraagd waarom men 2 types is gaan gebruiken, maar dat terzijde.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: RVS en Aluminium



Bericht door Atoz »

Kroppie schreef:
ma 10 mei 2021, 17:52
een goed passende schroevendraaier van het juiste type (kruiskop of pozidrive)is van wezenlijk belang, heb me altijd al afgevraagd waarom men 2 types is gaan gebruiken, maar dat terzijde.
Dus ging ik op zoek naar het waarom en de Philips kop was er eerst, de Piekdrive is eigenlijk een verbeterde versie.
Weer wat bijgeleerd vandaag :wink:
https://www.klium.nl/blog/kruiskopschro ... -pozidriv/
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: RVS en Aluminium



Bericht door Kroppie »

weer wat wijzer bedankt voor je onderzoek :thumbup: :cheers:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2204
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: RVS en Aluminium



Bericht door Marinus »

En hier nog een keer waarom twee types.
.
Schroefbits.jpg
Schroefbits.jpg (151.71 KiB) 283 keer bekeken
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8651
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: RVS en aluminium...



Bericht door seth_space »

Voor de relatie tussen uitvinder Thomson en fabrikant Phillips
https://nl.wikipedia.org/wiki/Henry_F._Phillips
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie