bandenmaat loadindex
- Wim Corduwener
- Berichten: 373
- Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
- Locatie: Enschede
Re: bandenmaat loadindex
Er is nog een topic over stalen velgen vervangen voor lichtmetalen velgen.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Re: bandenmaat loadindex
Heb je al gekeken of die 15inch velgen passen?
Technische info spreekt over 14 en 16 inch velgen.
Rond die 16 inch passen banden in de maat 195/75R16 en dan heb je een hogere loadindex.
Technische info spreekt over 14 en 16 inch velgen.
Rond die 16 inch passen banden in de maat 195/75R16 en dan heb je een hogere loadindex.
Re: bandenmaat loadindex
originele stalen velgen van een J5 turbo zijn 16inch.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: bandenmaat loadindex
Je kunt voor veilig gaan of voor mooi. Ik zou voor het eerste gaan.
Zet je camper vakantie klaar op een weegbrug dan weet je de asbelasting voor en achter. Kijk welke loadindex daarbij hoort. En dan kies je de banden met het liefst een beetje marge.
Ga niet voor een lagere loadindex want dat geeft ernstige problemen. Zijn er geen banden te vinden? jammer! Die loadindex van 95 gaat het niet worden.
Zet je camper vakantie klaar op een weegbrug dan weet je de asbelasting voor en achter. Kijk welke loadindex daarbij hoort. En dan kies je de banden met het liefst een beetje marge.
Ga niet voor een lagere loadindex want dat geeft ernstige problemen. Zijn er geen banden te vinden? jammer! Die loadindex van 95 gaat het niet worden.
-
- Berichten: 81
- Lid geworden op: wo 22 apr 2020, 10:51
Re: bandenmaat loadindex
Ik zou wel goed kijken of eea. past. Ik heb zelf een J5 en heb 14 inch. Ik heb hierop eens 15 inch wielen geprobeerd. Deze hebben een heel andere ET waarde (verschil was volgens mij 15mm). Ik had er 215/70 op liggen geloof ik. Voor ging het net, liep in super scherpe bocht bij parkeren net aan, maar vooral achter kreeg ik ze er niet goed tussen en kwamen ze, mede door de andere ET waarde heel dicht tegen de bladveer aan.
Volgens mij zijn de 16 inch wel gelijk qua ET.
Afijn, lang verhaal kort, bij mij werkte het niet.
J5 / 290 uit 1993
Groeten
Frank
Volgens mij zijn de 16 inch wel gelijk qua ET.
Afijn, lang verhaal kort, bij mij werkte het niet.
J5 / 290 uit 1993
Groeten
Frank
Re: bandenmaat loadindex
Let bij het zoeken naar nieuwe velgen op steekmaat en et waarde: die zijn altijd aangegeven. Op de Duitse Tüv site kun je van een velg die je zou willen altijd een specificatie blad vinden waarop is aangegeven voor welke voertuigen de velg is toegelaten.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: bandenmaat loadindex
Dat is 900kg per band dus 1800kg op de vooras en 1800kg op de achteras.
Kijk even op het constructieplaatje wat daarop staat dan weet de maximale aslasten. Maar zoals eerder gemeld zou ik eens gaan wegen met vakantiebepakking om te kijken wat de werkelijke aslasten zijn. Als de werkelijke aslasten en totaal gewicht boven de technisch gegeven lasten/gewichten komen dan weet je meteen of je moet afvallen.
Dus hup wegen!
De velgen mogen max 1075kg hebben.
Kijk even op het constructieplaatje wat daarop staat dan weet de maximale aslasten. Maar zoals eerder gemeld zou ik eens gaan wegen met vakantiebepakking om te kijken wat de werkelijke aslasten zijn. Als de werkelijke aslasten en totaal gewicht boven de technisch gegeven lasten/gewichten komen dan weet je meteen of je moet afvallen.
Dus hup wegen!
De velgen mogen max 1075kg hebben.
Re: bandenmaat loadindex
Niet alleen de vakantiebepakking incl. water en koelkast inhoud, maar ook de "bewoners" met hun chauffeur er in.
Alle kilo's tellen mee. Dus letterlijk zoals je onderweg bent.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: bandenmaat loadindex
type 280/290 van fiat, peugeot, en citroen toelaatbaar max TOTAAL gewicht is voor die 3 types, 3100kg!
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: bandenmaat loadindex
Ook velgen hebben een loadindex of maxum draagvermogen.
Soms staat dat aan de binnenkant van de velg. Aar ook in het TUV certificaat staat het.
Weet je of de velgen ook van een zwaardere auto komen.
Edit: zie in het document dat je toont, waar ook TUV onderaan genoemd wordt enkele malen 1075 kg.
Zou loadindex 110 met maxload 1060kg betekenen.
Daar zou ik dan voor gaan. Mogelijk zal dan E- load/ 10 pr voor nodig zijn.
Dat je camper waarschijnlijk 3100kg mag wegen met waarsch 1650kg voor en 1700kg achter, betekent niet dat je daar niet overheen gaat.
Vooralveen van de achterwielen kan doorboverbelading en ongelijk gewicht ruim over de 850kg gaan.
Soms staat dat aan de binnenkant van de velg. Aar ook in het TUV certificaat staat het.
Weet je of de velgen ook van een zwaardere auto komen.
Edit: zie in het document dat je toont, waar ook TUV onderaan genoemd wordt enkele malen 1075 kg.
Zou loadindex 110 met maxload 1060kg betekenen.
Daar zou ik dan voor gaan. Mogelijk zal dan E- load/ 10 pr voor nodig zijn.
Dat je camper waarschijnlijk 3100kg mag wegen met waarsch 1650kg voor en 1700kg achter, betekent niet dat je daar niet overheen gaat.
Vooralveen van de achterwielen kan doorboverbelading en ongelijk gewicht ruim over de 850kg gaan.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners