Beste plaats voor Maxxfan?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Beste plaats voor Maxxfan?



Bericht door Bas vd laar »

Je kunt het inbusje losdraaien waar het blad mee vastzit, probeer het zo een beetje af te stellen.
Helemaal prefect is me nog nooit gelukt.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22717
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Beste plaats voor Maxxfan?



Bericht door PaulBng »

Kan dat ook bij een Fiamma Vent?


Paul
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Beste plaats voor Maxxfan?



Bericht door kampo »

Hier zie je wat ik bedoel met de Maxxfan kap die te slap is voor takken.
Heb wat zitten experimenteren om een passende beschermings beugel te maken.
Die is nu 14cm hoog en weegt 4,4 kg in inox 3mm

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Beste plaats voor Maxxfan?



Bericht door jepebe »

Dat ziet er mooi en handig uit!
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9049
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Beste plaats voor Maxxfan?



Bericht door gjvonk »

Bij Kampo lijkt de kap van de Maxxfan het hoogste punt? Bij mijn dak is dat anders; de Maxxfan zit achteraan en is gesloten juist lager als de spoiler voor de Midi-Heki en de luifel en dan zit hij ook nog achter het zonnepaneel. De functie van de beugels wordt bij mij door deze opstelling voor een flink deel gecompenseerd. En misschien wel net zo belangrijk: ik houd de hoogte zo goed mogelijk in de gaten; juist ook onder bomen en probeer ook laaghangende takken zoveel mogelijk te ontwijken. Ik denk dat een boomtak die in staat is om de Maxxfan kap van het dak te vegen ook de zonnepanelen niet onbeschadigd laat... Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Beste plaats voor Maxxfan?



Bericht door Bas vd laar »

Ik zie beugels aan de zijkant van de Maxxfan.
Als je onder takken doorrijdt doen die beugels helemaal niets ter bescherming van die kap, of kom jij alleen takken tegen die precies overdwars van de camper lopen?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Beste plaats voor Maxxfan?



Bericht door kampo »

Als je de maxxfan kent dan begrijp je dat je een opening in het midden moet laten. Hij gaat open !
De beugel zoals nu is 14cm en veel lager zal niet gaan. Ik zoek nog een foto van een veel lompere oplossing om de maxxfan te beschermen. De hoogte blijft een nadeel van de Maxxfan. Enkel daarom wil ik er geen. En ook geen fragiele Heki´s

Net zo steken bij de solarpanelen de alu latten 5mm voorbij om als slede te dienen en zo te vermijden dat takken het glas rechtstreeks raken. Met vooraan een inox spoiler.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Beste plaats voor Maxxfan?



Bericht door Zwerfsteen »

In al die jaren dat wij camperen kwamen we best wel op plekken waar de takken laag hangen en dat er dan wat twijgjes de schotel en dakluiken raken, so what? Die rukken de spullen er niet af.
Maar als stevige takken zo laag hangen dat er maar enkele centimeters speling is met het gevaar op schade dan rijden wij wel om.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9049
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Beste plaats voor Maxxfan?



Bericht door gjvonk »

Mijn idee ook: takken de sterk genoeg zijn om de kap van de Maxxfan te beschadigen vegen de overige accessoires ook wel van het dak.

Dat de Maxxfan kap wat moet kunnen verdragen is volgens de claim van de fabrikant dat je ook met de kap 'open' kunt rijden. Winddruk op een schuin staande kap is bij 100 km/u best wel veel, om nog maar te zwijgen van de werveling achter de open kap.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Beste plaats voor Maxxfan?



Bericht door amigob2 »

Karelkaywa schreef:
do 13 mei 2021, 19:12
Camperic schreef:Ook onbalans in de motor herken ik niet.
Helaas herken ik die onbalans wel. Op de laagste stand zie ik de vin licht schommelen en maakt dan ook een wat resonerend geluid.
Als je denkt dat je fan niet in balans is, kunt je met plakband testen of je dit kunt fixxen, met een aantal lagen schilderstap op elkaar heb je een redelijk gewicht. Dit kun je dan op een blad van de fan plakken, wordt het erger , plak je het aan de ander kant, op die manier kun je kijken of je hem kunt balanceren. Ik vermoed dat als je je vinger op het frame van de maxxfan houdt dat je heel goed kunt voelen of er verbeteringen zijn. In de modelbouw wereld doen wij dit met EDF units.

Als je weet waar het gewicht geplaatst moet worden kun je met een transparante laak aan de boven kant van het blad wat zwaarde moet zijn lak aanbrengen dan ben je uiteindelijk van de tap af
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1118
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Beste plaats voor Maxxfan?



Bericht door Karelkaywa »

Ik ga dat een dezer dagen eens uitproberen. Bedankt voor de tip.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Beste plaats voor Maxxfan?



Bericht door Marianjacques »

Vaak wordt het schommelen van de ventilator gezien als onbalans.
Dit zijn 2 verschillende dingen.
Een niet schommelende ventilator, kan nog steeds een onbalans genereren.
Een schommeltje op zichzelf is helemaal niet erg.
Bij hogere toeren zie je bij de Maxxfan het schommeltje, vanwege de flex in de schoep zelf, minder worden.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Beste plaats voor Maxxfan?



Bericht door Camperic »

kampo schreef:
vr 14 mei 2021, 10:25
Ik zoek nog een foto van een veel lompere oplossing om de maxxfan te beschermen. De hoogte blijft een nadeel van de Maxxfan. Enkel daarom wil ik er geen.
Het lijkt me zeer vermoeiend om voortdurend met een timmermansoog te rijden :-?
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9049
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Beste plaats voor Maxxfan?



Bericht door gjvonk »

De mini Heki is in gesloten positie 105 mm hoog gerekend vanaf het dak, de Maxxfan 127 mm (bron: site van De Wit In Schijndel). Het hoogteverschil is dus 22 mm oftewel 2,2 cm. Minder dan een duimbreedte (zowel letterlijk als figuurlijk). Strikt genomen heeft Kampo dus gelijk dat hij geen duimbreed toegeeft . Het verschil vind ik echter minimaal en eerlijk gezegd: zie ik dat ook niet en ga ik echt niet gokken op zo weinig speling om ergens onderdoor te rijden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie