Accu en laadcycli

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Purk
Berichten: 202
Lid geworden op: za 31 jul 2010, 16:39
Locatie: Wageningen

Accu en laadcycli



Bericht door Purk »

Ik heb gezocht maar nog niet gevonden. Hopelijk kunnen jullie even helpen.
2 vragen

1. Momenteel heb ik 2x75ah accu's in de bus liggen. Robustak, 4 jaar oud. Een middagje trekken ze nog de koelkast en lampjes en aanslaan van de dieselkachel, maar gedurende de nacht schakelt de koelkast niet meer aan. Daar we vrij willen staan is dat niet voldoende en wil ik nieuwe accu's kopen. Wat raden jullie aan, Varta LFD, of een AGM accu, of weer voor de Robustaks gaan?

2. We hebben ook zonnepanelen en we vroegen ons af of het constante laden van de accu's slecht is? Wat is een laadcyclus! Af en toe pakken we wat uit de bus, doen t licht aan, en moeten de accu's weer opgeladen. Is dat dan een 1% laadcyclus? Zijn er mensen die hun zonnepanelen los koppelen, zodat er niet constant geladen wordt

Dank alvast.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Accu en laadvycli



Bericht door pwhooftman »

Een goede zonnepaneel regelaar gaat over op druppellading ( float) als de accu's vol zijn, de panelen kunnen gewoon aangesloten blijven. Een laadcyclus telt pas als een cyclus als de accus (flink) ontladen zijn.

Wat voor soort koelkast heb je, een compressorkoelkast? In dat geval moet koelkastgebruik vanaf de accus geen probleem zijn en lijken de accus dus slecht.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Accu en laadcycli



Bericht door travelscout »

Voordelige oplossing blijft 1x een LFD.
Redelijk diep kunnen ontladen (grotere bruikbare capaciteit) vergelijkbaar met een AGM.

En als vaker gesteld, oppassen voor overladen want AGM's gaan er beslist eerder door naar de eeuwige accu velden.
Zolang er binnen binnen een uur terug geschakeld wordt naar 13,8VDC gaat het over het algemeen goed.
Vooral die eeuwige druppellading van zonnepaneel regalateurs zijn funest!
Paul.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu en laadcycli



Bericht door Kroppie »

een accu cyclus is van een volle accu naar een lege accu, en dat leeg is niet helemaal schoon leeg maar bij een gewone loodzuur accu +- 50 % van de aangegeven capaciteit, verschilt per merk wat.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Purk
Berichten: 202
Lid geworden op: za 31 jul 2010, 16:39
Locatie: Wageningen

Re: Accu en laadcycli



Bericht door Purk »

Dank. Ja een compressor koelkast, Waeco 90.
Maar ik denk ook slechte accu's. We hebben afgelopen jaar, ook een dikkere draad direct vanaf de accu gelegd. Dus nauwelijks verval.

Over de LFD lees je op de accushops heel verschillende dingen. Maar zie hier dat jullie ze vaak aanraden.
Dank.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Accu en laadcycli



Bericht door JoopBrekken »

Purk schreef:
zo 09 mei 2021, 0:10
Zijn er mensen die hun zonnepanelen los koppelen, zodat er niet constant geladen wordt
Ja, ik. Zowel met onze AGM als nu met de LFP (LiFePo4) accu schakel ik de zonnepanelen uit als we de bus niet als camper gebruiken. Of het veel helpt? Kwenie, maar het voelt beter, vooral voor de LFP.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Accu en laadcycli



Bericht door Bas vd laar »

En als vaker gesteld, oppassen voor overladen want AGM's gaan er beslist eerder door naar de eeuwige accu velden.
Zolang er binnen binnen een uur terug geschakeld wordt naar 13,8VDC gaat het over het algemeen goed.
Vooral die eeuwige druppellading van zonnepaneel regalateurs zijn funest!
Ik zou mijn zonnepaneel ook wel uit willen zetten.

Volstaat dan gewoon een lichtschakelaar op de tussen de plusdraad naar de accu zetten?

Of een lichtschakelaar tussen de plusdraad van het zonnepaneel naar de lader?

Kan me voorstellen dat de lader zijn stroom wel kwijt moet kunnen aan de accu, dus een schakelaar voor de lader ( dus tussen het paneel en de lader ) lijkt me beter toch?
Of is dit ook niet aan te bevelen?
Bijlagen
IMG_0995(1).jpg
IMG_0995(1).jpg (229.13 KiB) 479 keer bekeken
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Accu en laadcycli



Bericht door DJSmiley »

Ik zou 'm op de ingang van de regelaar zetten (dus tussen panelen en regelaar)

Veel regelaars zijn geschikt voor 12 en 24V. Best-practice is eerst de accu aansluiten, want dan weet de regelaar of je een 12 of 24V systeem hebt, en dan de panelen. Ga je de accu loshalen dan 'weet' dat ding niet meer wat voor accu het is. Je moet m dan geforceerd op 12V instellen ipv auto. Maar als ie om wat voor reden dan ook reset ben je weer terug bij af.
Loskoppelen aan de paneelkant is in alle gevallen een zekere / veilige optie.

Elke schakelaar is prima, zolang ie maar de stroom kan schakelen. Kijk in de datasheet van de panelen wat de maximale stroom is. Dat zal lager zijn dan je regelaar, want de stroom van de regelaar is aan de 12V kant. Een 120W paneel kan dus bv prima 25V / 6A zijn en dan is een schakelaar die 6A aankan voldoende.
Let wel: Ik zou altijd iets marge aanhouden: Een schakelaar die 5A mag hebben volgens de beschrijving zou ik niet meer dan 2.5-3A continue belasten. Komt de levensduur ten gunste.
Panelen in serie? Dan blijft de stroom gelijk, alleen de spanning is hoger.
Heb je de panelen parallel: Tel dan de stromen van de panelen bij elkaar op, want dat is dan de totale stroom naar de regelaar

Zelf koppel ik ze niet af, ondanks dat ik een LFP heb en het eigenlijk niet nodig is, maar de panelen compenseren ook voor het sluipverbruik (stabilisatortje hier, led controllertje daar, gasalarm enz). In de stalling gaat de hoofschakelaar om, maar verder staan ze altijd gewoon aan.

Bij een loodaccu is dat zelfs (bijna) noodzakelijk, omdat die veel sneller zelfontladen. Itt tot een lithium accu wil je een loodaccu zoveel mogelijk op 100% houden.

Bij Lithium is 80% het aanbevolen voor een optimale levensduur, maar heel eerlijk: 2000 laadcycli is heel veel. Zelfs al zou je de accu elke dag volledig leegtrekken dan nog is dat 2000/365 = 5.5 jaar. In de praktijk doe je dat nooit 365 dagen. En of ie nu 10 jaar meegaat, of, op papier, 5000 cycli omdat je m netjes tot 80% laad (30 jaar?): I don't care ;)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Accu en laadcycli



Bericht door Bas vd laar »

Ik heb een AGM accu.
Als in de nacht de compressorkoelkast en de Maxxfan hebben aangestaan dan is de accu alweer vol als je opstaat ( in de zomer dan )
Door het bericht van Travelscout leek het me misschien beter het paneel uit te schakelen.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Accu en laadcycli



Bericht door travelscout »

De mooiste 230VAC- 12VDCcomputergestuurdemeertrapslaadregelateurs én een willekeurige accu rechtstreeks aansluiten op zonnepanelen?
Liefst allemaal buiten de EBL om?
Als het zo eenvoudig is, dan zijn die 230VAC- 12VDCcomputergestuurdemeertrapslaadregelateurs dus eigenlijk onzin.

Nee, Ook AGM's zijn niet geschikt om continu op 14,8VDC te houden (CV-laden).
In principe start-stop accuus (S&S), die gemaakt zijn om maar tot 80% vol te laden.
Tuurlijk 100% kan maar waarom dan niet zoals met die voorbedoelde computergestuurdemeertrapslaadregelateurs?
Paul.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Accu en laadcycli



Bericht door Bas vd laar »

In mijn Sprinter zit 1 220 AH AGM accu.
Deze is niet aangesloten op de motor en krijgt alleen stroom van het zonnepaneel.
We staan nooit aan de paal, dat kan wel, er zit zo'n C-tek 4 ampere lader in.

Wat zou jij adviseren Paul?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu en laadcycli



Bericht door Kroppie »

s, nachts doet een paneel niets dus dan is er ook geen druppellading, lijkt mij geen probleem om die regelaar aan de accu te houden, en KAN je de regelaar instellen stel hem dan v.w.b druppelen wat lager in , bij lood accu b.v. 13,0 - 13,4 v, dan is de verdamping van het elektroliet bijna nul en daarmee het probleem van een hoge druppelspanning, dan blijft de verdamping bestaan, en gaat een accu stuk door gebrek aan water in de elektroliet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Accu en laadcycli



Bericht door Atoz »

Bas vd laar schreef:
zo 09 mei 2021, 18:10
In mijn Sprinter zit 1 220 AH AGM accu.
Deze is niet aangesloten op de motor en krijgt alleen stroom van het zonnepaneel.
We staan nooit aan de paal, dat kan wel, er zit zo'n C-tek 4 ampere lader in.
Je bent tot op heden de enige die hetzelfde doet als wij doen (Enkel via de zon 205Ah laden), (deden, want sinds deze week bouw ik om naar LiFePO4) het heeft acht jaar foutloos gewerkt.
Onze 400/740 Wp schakel ik wel gedeeltelijk uit als we thuis zijn, dan is 100 Wp meer dan voldoende om alles op peil te houden.
Laadregelaar was een Steca 3030 (na de ombouw naar 740Wp een 4040)

Laat je niet bang maken voor allerlei vermeende problemen, angst is een slechte raadgever.
Uiteindelijk gaan alle dingen ook ooit stuk!
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Accu en laadcycli



Bericht door Bas vd laar »

Volgens mij kan ik de "float" instellen, dat is het druppelniveau toch?
Zal ik hem op 13 instellen?
Plaats reactie