Steun voor hefbed Knaus Travel Liner

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Jacco43
Berichten: 53
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 18:01

Steun voor hefbed Knaus Travel Liner



Bericht door Jacco43 »

Goedenavond wederom,
We zijn de camper aan het klaarmaken voor de zomer. Bij nadere inspectie zag ik dat aan 1 kant, de plastic steun voor het hefbed aan het scheuren is. Voor de veiligheid zou ik deze willen vervangen. Iemand een idee hoe ik aan een dergelijke steun kan komen? Alvast dank voor het meedenken. Hartelijke groeten, Jacco

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Jacco43
Berichten: 53
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 18:01

Re: Steun voor hefbed Knaus Travel Liner



Bericht door Jacco43 »

Ik heb de steun kunnen bestellen via een dealer in Duitsland. Perfecte service!

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Steun voor hefbed Knaus Travel Liner



Bericht door Rob A2 »

Jacco, wees niet te bang. De kunststof kap is weliswaar gescheurd, maar het is de stalen binnenkant die het bed steunt. In mijn Travel liner gebeurde dit al na een paar jaar. Heb het destijds onder garantie laten vervangen, maar de kap scheurde weer na een paar jaar. Daarna 10 jaar er niets aangedaan en de steun werkte gewoon. Maar ik ben het direct met je eens; een gescheurde is geen fraai gezicht.

gr. Rob

PS: Kijk ook even naar de gasveren. Misschien moeten die vervangen worden. Dat is nodig als het bed zwaar omhoog gaat.
Jacco43
Berichten: 53
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 18:01

Re: Steun voor hefbed Knaus Travel Liner



Bericht door Jacco43 »

Hoi Rob,
Dank voor de tip over de gasveren. Daar moet ik nog eens naar kijken. Ik hoop op 3-6 mijn rijbewijs te halen. Dan kunnen we er mee weg. Gewicht staat nu op 4000 kilo.
Die steunen: je hebt gelijk. Ik kreeg gisteren mijn bestelling binnen. 100 voor 2 plastic kapjes... Ach ja... Heb je nog andere tips vanuit je ervaring? Hartelijke groeten, Jacco

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Steun voor hefbed Knaus Travel Liner



Bericht door Rob A2 »

Gewoon een paar "ervaringen":
- gasveer van de gasfleskast kan makkelijk losgaan van de klep. Ik heb deze gewoon verwijderd. Zo vaak doe je de klep immers niet open en een gasfles openen met de klep in je andere hand is niet echt lastig.
- de houten steunbalkjes onder de vloer bij de garagedeuren rotten vaak.
- de instap is ook gevoelig voor water. De deur wordt tijdens het rijden iets open gezogen aan de ionderkant. vooral bij regen trekt dat water aan. Als je daar een matje hebt liggen, kijk er dan regelmatig onder.
- Bij mij branden de achterlichten/remlichten of knipperlcihten regelmatig door (ik weet niet meer welke). Ik heb beiden omgewisseld. Als je er geen last van hebt, maak je er dan geen zorgen over.
- zorg dat het mechaniek van de ruitenwisser goed ingevet/geolied is. Bij mij is dat een keer onder het rijden losgeschoten. Kan ook toeval zijn. De ruitenwisser motor is sowieso aan de zwakke kant voor de grote wissers. Kijk uit dat de wisser niet halverwege "droog" komen te staan en niet meer naar de nul positie gaan. Dan kan de ruitenwissermotor doorbranden. Bij mij werkte uiteindelijk de nulstand niet meer en moest altijd de wissers in de basis positie stilzetten door op dat moment de knop voor het uitschakelen uit te doen.
- Houd de kitnaad tussen de vcabine en het woongedeelte in de gaten. Deze scheurt door het torderen van de auto na een aantal jaren open. Kit helemaal verwijderen en weer nieuw in plaatsen.
- Bij mij is de aansturing van de ALDE verwarming op het laatst kapot gegaan. Vervangen was nog best lastig door de dealer. maar ms is op internet dit onderdeel makkelijk te verkrijgen. Wel een goede verwarming, hoor. Let wel op dat de vloeistof op niveau blijft. Vullen doe je in de hangkast. Volgens mij moest je daarvoor een plankje verwijderen om bij het reservoir te komen. Gaat gewoon koelvloeistof in.
Ach, het zijn slechts enkele simpele dingen. Maar volgens mij heeft elke camper dat wel. Motorisch steekt hij goed in elkaar en ook het vol kunststofdak is een pré (met ingebouwde luifel).

Ik heb het altijd een prettige camper gevonden. Ook qua indeling en doucheruimte. Dus; geniet er van.

gr. Rob
Jacco43
Berichten: 53
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 18:01

Re: Steun voor hefbed Knaus Travel Liner



Bericht door Jacco43 »

Dankjewel Rob, de ruitenwissers hebben bij ons zeker onderhoud nodig. Die lopen nu niet lekker. De gasveer is al verwijderd van de klep, wist niet dat die er oorspronkelijk moest zitten. Dank voor de uitleg over de verwarming, fijn. Weet je trouwens waar je de ruitensproeier vloeistof moet bijvullen? Ik was er eindelijk achter hoe mijn motorklep vergrendeld werd. Ik kon alleen het reservoir niet vinden....

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Steun voor hefbed Knaus Travel Liner



Bericht door Rob A2 »

Die ruitenwisser heeft bij mij nooit lekker gelopen. Het is een forse constructie die waarschijnlijk door een te zwakke motor aangedreven wordt.
De ruitenwisser vloeistof is bij te vullen in de motorruimte. Ik weet even niet meer precies waar het zit, maar als je een foto plaatst dan vind ik hem wel terug. Het bijvullen van de koelvloeistof gaat trouwens erg lastig. Dit reservoir zit zover ingebouwd dat je er nauwelijks bijkomt. Met een trechter gaat dit niet. Ik deed dat altijd met een plastic bekertje dat ik half vulde.
Jacco43
Berichten: 53
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 18:01

Re: Steun voor hefbed Knaus Travel Liner



Bericht door Jacco43 »



Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Plaats reactie