Hankook Vantra LT banden ongeschikt voor zwaar beladen camper

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Hankook Vantra LT banden ongeschikt voor zwaar beladen camper



Bericht door Wim Corduwener »

De aanleiding van dit topic is de geschiktheid van banden, maar eigenlijk gaat het over gewicht. En je hoeft er geen calculator bij te pakken om te weten dat een camper met een massa rijklaar gewicht van 3.100 kg niet al teveel speling heeft. Met vier stevige personen die wel van een maaltijd houden, zit die bak eigenlijk al vol en dan heb ik het nog niet over bagage en wat er nog meer aan huisraad wordt meegenomen.
Om veilig en volgens de regels te kunnen en mogen rijden zijn er een paar mogelijkheden:
• Deze camper inruilen voor een camper met meer laadvermogen.
• Deze camper houden en kijken of-ie kan worden omgekeurd naar een hogere gewichtsklasse... en als ik dit forum zo eens doorspit dan is dit geen unieke situatie.
En dat betekent ook dat de eigenaar dan minimaal een C1-rijbewijs moet halen. We noemen dat een camperrijbewijs, maar uiteindelijk is het gewoon een vrachtwagenrijbewijs voor lichtere vrachtwagens.
Nog iemand een idee?
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Hankook Vantra LT banden ongeschikt voor zwaar beladen camper



Bericht door Bob Diesel »

Ik heb in 15 jaar camper bezit, 215.000 km er zelf mee gereden
Diverse banden merken gehad
Continental,Vredesteijn,HANKOOK-VANTRA LT, en als laatste Maxxiss AS
Alle 215-70-15-C LI 109

En met geen enkel merk een probleem gehad

Camperic schreef:
vr 07 mei 2021, 12:42
jrutgers schreef:
vr 07 mei 2021, 12:17
Met dit soort campers van rond de 3100 kg: deze kan je dus niet met 4 personen gebruiken zonder over de max 3500 te gaan.

Dit is een typisch probleem, waarin wij zeker niet de enige zijn.
Helemaal mee eens en aandacht voor banden is altijd verstandig.
Je wijst echter wel naar het verkeerde, want de banden valt niets te verwijten :idea:
+1👍
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Hankook Vantra LT banden ongeschikt voor zwaar beladen camper



Bericht door Marco Polo »

Aanhanger?
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Hankook Vantra LT banden ongeschikt voor zwaar beladen camper



Bericht door dieseltje+ »

Topic titel vind ik wat kort door de bocht en veel te gemakkelijk om te wijzen naar de banden.
Mede omdat TS niet het daadwerkelijle gewicht weet. Miss was het beter geweest om de spanning te verhogen om wat te noemen.
Vervolgens ben ik wel eens benieuwd wat die banden mee hebben gemaakt. Paar keer stoeprandje geraakt? Miss niet eens door gehad?! Of vol over een stoeprand terwijl je ook nog te zwaar bent? Boomwortel/stronk geraakt op een kampeer terrein? Kan er nog wel meer noemen waar de bestuurder schuldig aan is en niet de band, ongeacht merk en uitvoering.

Een volle tevreden hankook gebruiker die regelmatig (veel) te zwaar is!
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
jrutgers
Berichten: 9
Lid geworden op: do 06 mei 2021, 9:53

Re: Hankook Vantra LT banden ongeschikt voor zwaar beladen camper



Bericht door jrutgers »

Mbt gewicht: wij zijn 24, 35, 65 en 70 kg.
Dus.....

We hebben de banden nooit beschadigd met een stoeprand oid.

Ik snap het verhogen van het toegestane gewicht niet: ongeacht je rijbewijs of de camper zelf, dan ga je de achterbanden dus nog hoger belasten.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Hankook Vantra LT banden ongeschikt voor zwaar beladen camper



Bericht door ducati 900 »

Volgens mij wordt bedoeld het gewicht van de camper en meer specifiek de aslast van de achteras.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
jrutgers
Berichten: 9
Lid geworden op: do 06 mei 2021, 9:53

Re: Hankook Vantra LT banden ongeschikt voor zwaar beladen camper



Bericht door jrutgers »

Zoals eerder vermeld, de camper is leeg 3050 kg
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hankook Vantra LT banden ongeschikt voor zwaar beladen camper



Bericht door Kroppie »

maar rijden en banden belasten doe rijklaar met alles en iedereen die aan boord is, dus eens rijklaar met iedereen aan boord en dus ALLESbij je , naar een weegbrug en dan 2x wegen 1e keer met 4 wielen, 2e keer enkel achterwielen, dan weetje wat je achterbanden te verduren krijgen, leeg zegt niets over rijklaar en onderweg met passagiers, en op die asbelasting de banden en de bandenspanning selecteren.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Hankook Vantra LT banden ongeschikt voor zwaar beladen camper



Bericht door isoplus »

Het zo TS sieren als hij in ieder geval de titel aan zou passen.
Hier zijn de regels dat je een leverancier geen koude maar ook geen warme douche mag geven!
In ieder geval staat vast dat TS geen idee heeft wat zijn volledig geladen camper weegt.
Ook staat vast dat de door hem gekochte nieuwe banden niet geselecteerd zijn met het oog op de actuele achteras belasting bij volle belading.
Wel goed dat hij zijn probleem hier meldt.
De titel zou dus gewijzigd kunnen worden als volgt: ik heb problemen met mijn Hankook banden en overgewicht, wie weet een oplossing?

Voor je dan tot een oplossing geraakt moet je dus gaan wegen en niet zomaar iets roepen, tenzij je alleen maar wilt klagen.
Ter geruststelling: ik heb jaren in een grote Hymer gereden die geleverd was voor 3500 kg, dat is met zo'n ding helemaal niet mogelijk.
Met voor 4500 kg totaal uitgelegde banden hebben we nooit problemen gehad, zelfs geen lekke band.
Later is de camper opgewaardeerd om dat dat technisch kon .
Wil je dus tot een oplossing komen ga dan wegen en liefst per wiel, kijk wat de maximum toegestane technische massa van je camper is en handel overeenkomstig.
Klapbanden leiden niet zelden tot ernstige ongevallen, dat moet je niet willen .
Het voorbeeld van EasyBee is niet helemaal representatief, als ik mij niet vergis heeft hij 2 achterassen dus 4 banden achter dan kan je met een lagere bandenspanning volstaan.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Hankook Vantra LT banden ongeschikt voor zwaar beladen camper



Bericht door de Jonckheer »

Je moet eerst gaan wegen en daarna besluiten welke aanhanger je gaat aanschaffen want jullie nemen én te veel personen én te veel troep mee. Dat kun je oplossen door een andere camper maar dat is uiteraard veel duurder dan een gebruikte aanhanger van Marktplaats. Hetzelfde geld voor een trekhaak, die vind je ook gebruikt.

Er wordt zo af en toe nog gecontroleerd ook en stel je rijd zo'n fuik in, wat denk je wat er dan gebeurt? Uitladen meneertje en alstublieft, een bon. Zoek maar uit hoe je de spullen dan thuis krijgt. Ik ken iemand die dat overkwam in Zwitserland. Dat betekende einde vakantie, een fikse bekeuring én een huur bus om de spullen naar huis te krijgen, kassa! Die doet dat nooit meer, dat is zeker.
En denk niet van ik heb 10% speling (dat is een niet uit te roeien misverstand) want die bestaat wel maar alleen voor beroeps goederen vervoer, vrachtwagens dus. Voor campers en ander klein spul géén tolerantie.

Resumerend: denk aan jullie veiligheid (te veel gewicht is onveilig) en aan je portemonnee en maak het in orde zodat je zorgeloos op reis kunt.
Eric-jan
Berichten: 162
Lid geworden op: zo 14 mar 2021, 9:58

Re: Hankook Vantra LT banden ongeschikt voor zwaar beladen camper



Bericht door Eric-jan »

Mijn 1e ingeving te zwaar beladen

De banden waren die wel geschikt voor een camper of voor een light truck?
Ik heb nu nexen on de de camper zitten en reed ook rustig rond met 4 bar (bij de dealer vandaan), na 1 rit direct naar de banden boer toe en achter de voorgeschreven 5.5 bar en voor 5 bar erin.

Met de bedrijfswagen rij ik rondom 5 bar en ook daar vele merken all season geprobeert nexen, maxxis. Ling long, ping ping, tyfoon en om toch maar terug te gaan op vredestein all season
Maar dat terzijde
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Hankook Vantra LT banden ongeschikt voor zwaar beladen camper



Bericht door Bob Diesel »

jrutgers schreef:
vr 07 mei 2021, 14:03
Zoals eerder vermeld, de camper is leeg 3050 kg
Op papier ,kenteken,folder :?:
Of op de weegbrug :idea: daar moet je wezen

En nog steeds vermeld je de max aslast niet :!:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Hankook Vantra LT banden ongeschikt voor zwaar beladen camper



Bericht door evdoetelaar+larana »

de Jonckheer schreef:
vr 07 mei 2021, 14:17
Je moet eerst gaan wegen en daarna besluiten welke aanhanger je gaat aanschaffen want jullie nemen én te veel personen én te veel troep mee. Dat kun je oplossen door een andere camper maar dat is uiteraard veel duurder dan een gebruikte aanhanger van Marktplaats. Hetzelfde geld voor een trekhaak, die vind je ook gebruikt.

Er wordt zo af en toe nog gecontroleerd ook en stel je rijd zo'n fuik in, wat denk je wat er dan gebeurt? Uitladen meneertje en alstublieft, een bon. Zoek maar uit hoe je de spullen dan thuis krijgt. Ik ken iemand die dat overkwam in Zwitserland. Dat betekende einde vakantie, een fikse bekeuring én een huur bus om de spullen naar huis te krijgen, kassa! Die doet dat nooit meer, dat is zeker.
En denk niet van ik heb 10% speling (dat is een niet uit te roeien misverstand) want die bestaat wel maar alleen voor beroeps goederen vervoer, vrachtwagens dus. Voor campers en ander klein spul géén tolerantie.

Resumerend: denk aan jullie veiligheid (te veel gewicht is onveilig) en aan je portemonnee en maak het in orde zodat je zorgeloos op reis kunt.
Enige tijd geleden een video op youtube gezien over politiecontrole op de Autobahn in Duitsland. In die video werd geen boete opgelegd (ivm geringe overschrijding), maar wel je overgewicht ter plekke terugbrengen naar het toelaatbare. Toch sneu als je dat met water aflaten niet red en je dan een deel van je vakantiebagage achter moet laten.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Hankook Vantra LT banden ongeschikt voor zwaar beladen camper



Bericht door FrankJC »

Oplossing>>> Massief rubber er onder :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Plaats reactie