Lek alkoof

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Konenis
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 15 apr 2018, 15:53

Lek alkoof



Bericht door Konenis »

Ik heb een lmc uit '90 met een alkoof. Sinds vorig jaar zomer is deze lek dan wel komt er ergens vocht vandaan waardoor de linkerhoek zijknat is. Na binnen te hebben gestaan was de hoek helemaal droog. Voordat ik er mee op pad ging alle naden, overgang dak en raam in alkoof (opnieuw) dichtgekit. Het is er helaas weer natter dan ooit. Is er voordat ik eea uit elkaar ga halen nog een andere bekende oorzaak die ik misschien over het hoofd zie?
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8451
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Lek alkoof



Bericht door EasyBee »

Je schrijft nu wel 2 dingen. "dichtgekit" en "uit elkaar ga halen".
Voordat je iets kunt "dicht"kitten, moet je het wel uit elkaar halen. Vooral alle oude rommel (kitresten en zo) verwijderen en schoon en ontvet opnieuw beginnen. Nu heb je er kit overheen gesmeerd. Dat is niet echt een waterproof methode, blijkt uit je eigen experiment.
Dus wil je het echt netjes oplossen, zal het uit elkaar moeten en opnieuw gekit. Eventueel aanwezig afdichtingsrubbers zullen hun tijd ook wel gehad hebben.
Afhankelijk van de staat van onderhoud van je camper (het oog wil ook wat of de verkoopwaarde is belangrijk) kun je ook kiezen voor de "quick and dirty" methode. Bijzonder effectief, maar mooi is het dan weer niet : Aluband, https://www.aquaplan.com/nl-nl/product/aqua-band-alu/.
Als eerste (noodreparatie) heb ik in het verleden gebruik gemaakt van 3M extreme sealing tape https://www.3mnederland.nl/3M/nl_NL/p/d/b40068325/
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Konenis
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 15 apr 2018, 15:53

Re: Lek alkoof



Bericht door Konenis »

Heb uiteraard de mindere delen eerst vrij gemaakt van kit rand etc. Camper is x jaar terug al eens zeer grondig onder handen genomen door vorige eigenaar en professioneel waterdicht gemaakt
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Lek alkoof



Bericht door pwhooftman »

Kun je een paar foto's nemen van de binnen- en buitenkant van de hoek waar het nat is? En van buiten ook wat meer een overzichtsfoto van de alkoof, want water kan van meters verderop komen.
Plaats reactie