Standkachel Webasto WO2353

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Jossel
Berichten: 2
Lid geworden op: di 04 mei 2021, 16:14

Standkachel Webasto WO2353



Bericht door Jossel »

In onze Mercedes bus (407D) uit 1986 zit een standkachel Webasto (type WO2353/2352) die alleen maar koude lucht blaast. Is er iemand die verstand hiervan heeft hoe te repareren/kan repareren? Wij hebben al bij enkele Webasto dealers geinformeerd, maar zij gaven aan dat zij met dit (oude) type niks meer kunnen omdat ze geen onderdelen hebben
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Standkachel Webasto WO2353



Bericht door DJSmiley »

Op https://www.hanshehl.de/staheiz.htm zie ik wel een hoop info over die dingen. Mogelijk kun je daarmee een begin maken met storingszoeken.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Jossel
Berichten: 2
Lid geworden op: di 04 mei 2021, 16:14

Re: Standkachel Webasto WO2353



Bericht door Jossel »

Thanks! Die site hadden wij zelf ook al gevonden, maar zijn zelf (helaas) niet zo technisch aangelegd dus hoopten hier iemand te vinden die daar verstand van heeft/ naar zou willen/kunnen kijken :)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Standkachel Webasto WO2353



Bericht door kampo »

Ik vrees dat het moeilijk zal worden om een bedrijf te vinden dat hier nog naar wil kijken. Behalve het ontbreken van kennis is het risico te groot en de prijs hoog want je moet een proefstand hebben.
Deze waterverwarming, zoals destijds in de jaren 70 voor politiebusjes gebouwd, is namelijk al 10tallen jaren uit productie en ook helemaal niet gebouwd om zo lang mee te gaan. Onder andere de warmtewisselaar moest om de 10 jaar vervangen worden. Het is ook een echte gloeikaars en stroomvreter. De levensduur van de motor was destijds heel beperkt.

Natuurlijk kan je alles zelf proberen, het is geen rocket science en op e-bay zijn er stockoverschotten van de WO2353 en zelfs nog hele branders te vinden. Leuk dat die weer werkt, na het uitgeven van wat centen maar luid en onbetrouwbaar. Je blijft herstellen en geld uitgeven. Voor het origineel in stand houden van een museum oldtimer zou ik het doen.
Als het moet dienen om een camper te verwarmen dan zou ik ombouwen naar een recent verwarming model.
Groeten Kampo
Plaats reactie